Argument för och emot abort.
Det vanligaste argumentet för att göra abort är att kvinnor skall ha rätt att bestämma över sina egna kroppar. Argumentet är trots frekvensen med vilket det använts faktiskt helt felaktigt, så gäller det att vaska fram hållbara argument mot aborter bör det vara den mest effektiva vägen att gå.
Det är alltså felaktigt eftersom fostret inte är en del av kroppens kropp. Kvinnan har rätt och skall ha rätt att bestämma över sin egen kropp fast inte obegränsat över någon annans kropp. Fostret är nämligen "någons annan kropp". Fostrets celler är till exempel genetiskt distinkta i förhållande till kvinnan, i många fall har fostret en annan blodtyp än kvinnan och eftersom ingen kropp kan leva med flera olika blodgrupper är det uppenbart att fostret faktiskt har sin egen kropp. Det kan också belysas med att fostret självklart kan dö i livmodern men kvinnan kan också dö men fostret kan ändå (möjligtvis, förhoppningsvis) förlösas. Det finns även talande juridisk praxis angående kvinnor som är gravida, till exempel får inte gravida kvinnor som sitter på death row i USA avrättas eftersom fostret inte skall kunna straffas för brott modern har begått. Jag tror det är mer än gångbart att helt enkelt ifrågasätta grundpremissen om att kvinnan har en kropp och självbestämmandet över den.
Andra argument kan vara att ifrågasätta mängden aborter. I Sverige är det ungefär 35000 - 40000 aborter varje år vilket gör det rimligt att utgå ifrån att inte samtliga aborter görs mot bakgrund av extrema skäl (våldtäkt, etc) utan har med mycket stor sannolikhet att göra med planering eller bekvämlighet. "Jag tycker det är fel tillfälle nu. Jag har nyss kommit in på en utbildning och vill gå den." Det argumentet kan anses vara moraliskt oförsvarbart eftersom tillgängligheten av preventivmedel är så stor och att kvinnan kan se til att hon skyddar sig mot oönskade graviditeter.
Den tredje vägen är att kritiskt granska den abortlagstiftning vi har och till exempel fråga sig. Kan det verkligen vara rimligt att acceptera aborter så sent som i 24 veckan?
se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/