• FruHall

    Argument för och emot abort.

    Håller på med ett skolarbete om abort och behöver då olika argument och synpunkter för eller emot abort. Skriv vad ni tycker =)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-05 21:38
    vore även bra om någon kunde utgå från olika etiska principer när ni skriver era argument =)

  • Svar på tråden Argument för och emot abort.
  • Selfish Geene

    för abort: kvinnan vill inte föda barnet

    Mot abort: Kvinnan vill föda barnet 

    Eller menar du för- och nack-delar för aborträtten? 

  • Fiyali

    Sinnelagsetiskt: (för)Om man känner att man inte kan ta hand om det, så det blir det bästa för barnet. Om man vet att den andra parten inte vill ha barnet. Om man känner att man helt enkelt inte vill ha det.
    (mot) Om man känner att det är ett liv, och inte bara ett "embryo/foster".

    Konsekvensetiskt: (för)Missbruksproblematik hos föräldern och dylikt.


    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Fiyali
    Fiyali skrev 2010-12-05 22:05:43 följande:
    Sinnelagsetiskt: (för)Om man känner att man inte kan ta hand om det, så det blir det bästa för barnet. Om man vet att den andra parten inte vill ha barnet. Om man känner att man helt enkelt inte vill ha det.
    (mot) Om man känner att det är ett liv, och inte bara ett "embryo/foster".

    Konsekvensetiskt: (för)Missbruksproblematik hos föräldern och dylikt.(om man vet med sig att man inte tänker sluta missbruka)
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • FruHall
    Selfish Geene skrev 2010-12-05 21:41:00 följande:
    för abort: kvinnan vill inte föda barnet

    Mot abort: Kvinnan vill föda barnet 

    Eller menar du för- och nack-delar för aborträtten? 
    Ja alltså jag menar om ni är för eller emot abort och vad ni grundar eran åsikt på. Vilka argument ni har för att ni tycker som ni tycker. Exempelvis, de som är mot abort brukar oftast använda "Abort är mord"..
  • Anonym (K)

    Jag är lite emot abort.. Tycker de ä fel att döda ett litet barn för något man själv gjort. Abort då man blivit våldtagen, barnet eller mamma inte är frisk osv, borde vara tillåtet men om man har varit oförsiktig o inte använd preventivmedel så tycker jag att abort borde kosta rätt mycket pengar..

    En tjej på "16 and pregnant" sa en gång: Är man mogen för sex är man mogen för barn. Det tyckte jag lät väldigt logiskt

  • Selfish Geene
    Anonym (K) skrev 2011-01-20 19:36:01 följande:
    Jag är lite emot abort.. Tycker de ä fel att döda ett litet barn för något man själv gjort. Abort då man blivit våldtagen, barnet eller mamma inte är frisk osv, borde vara tillåtet men om man har varit oförsiktig o inte använd preventivmedel så tycker jag att abort borde kosta rätt mycket pengar..

    En tjej på "16 and pregnant" sa en gång: Är man mogen för sex är man mogen för barn. Det tyckte jag lät väldigt logiskt
    Finns det 12-åringar som är tillräckligt mogna att bli föräldrar? Eller en gravt utvecklingsstörd 15-åring (eller 30-åring för den delen)

    Hur tänker du?
    (och vad är det som gör påståendet "logiskt"? såvitt jag förstår har fysisk och psykisk mognad ganska lite med varandra att göra) 
  • Anonym (K)

    Ja, ibland finns det såna över 30 som inte är mogna för att bli föräldrar? Skulle en grovt utvecklingsstörd ha sex?

    Jag tänkte just att när vi mognar, tjejer får mens o killen producerar sperma så är vår kropp mogen för reproduktion? (för det mesta) och när man har sex så vet man oftast vad man ger sig in på.
    Sex har man för att reproducera barn, precis som djur, de har sex o då får de småttingar. Visst man har sex för att det är skönt oxå men för att göra barn oxå ? :P

  • Selfish Geene
    Anonym (K) skrev 2011-01-20 19:48:59 följande:
    Ja, ibland finns det såna över 30 som inte är mogna för att bli föräldrar? Skulle en grovt utvecklingsstörd ha sex?

    Jag tänkte just att när vi mognar, tjejer får mens o killen producerar sperma så är vår kropp mogen för reproduktion? (för det mesta) och när man har sex så vet man oftast vad man ger sig in på.
    Sex har man för att reproducera barn, precis som djur, de har sex o då får de småttingar. Visst man har sex för att det är skönt oxå men för att göra barn oxå ? :P
    Klart att många utvecklingsstörda har sexuella behov, varför skulle de inte ha det?

    Vissa flickor får mens redan i 8-årsåldern, tror du att de är redo att föda barn eller att bli mamma? 
  • Anonym (K)
    Selfish Geene skrev 2011-01-20 19:55:33 följande:
    Klart att många utvecklingsstörda har sexuella behov, varför skulle de inte ha det?

    Vissa flickor får mens redan i 8-årsåldern, tror du att de är redo att föda barn eller att bli mamma? 
    Kanske inte psykiskt Förvånad
Svar på tråden Argument för och emot abort.