Inlägg från: Mymlan80 |Visa alla inlägg
  • Mymlan80

Varför ger man majskrokar?

Vi började ge sonen majskrokar när han var 4 månader och hade börjat med smakportioner.
    Han kunde sitta med (med hjälp av extra kudde i barnstolen) vid bordet när vi åt middag och han kunde få "äta själv" på det viset.  Även om vi hade gäster och fikade så fick han majskrok istället för det vi fikade, och var mycket nöjd med att få vara med.
    Dom smakar ju inget annan än puffad majs, så det är ju knappast som en kaka.

Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80
    Anonym skrev 2010-12-06 08:51:43 följande:
    Nej, men det är ju en falsk mättnad så jag förstår ändå inte.. Varför uppmuntra barn till det, varför inte ge en leksak istället?
    Skulle du vilja sitta och titta på när andra äter?
    Barn förstår snabbt vad som är att äta och inte. Ni äter ju, det är klart barnet blir intresserat. Precis som barn är intresserade av andra saker som dom vuxna har; mobiltelefoner, fjärrkontroller och alla andra grejer man har i ett hem.
    Min son äter ofta youghurt till mellanmål t.ex. När han var mindre fick han ofta några majskrokar till, inte för att bli mättare, utan för att få äta själv och det älskar de flesta barn.

För min del handlade det mycket om att han skulle få vara delaktig i matsituationen, att han skulle få träna på att äta själv, utforska och uppleva.
    Jag har varit väldigt restriktiv med kakor/sötsaker till vår son och genom majskrokarna så lyckades vi "skjuta upp" det ganska länge.
    Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80
    Anonym skrev 2010-12-06 08:59:55 följande:
    Ja, men då får mitt barn en banan eller smörgås istället. Det är ju riktig mat..
    Självklart, man ger ju inte majskrokar ISTÄLLET för mat.
    Men om du läser vad jag skrivit så är det inte det som är anledningen till att jag valt att låta min son äta majskrokar.
    Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80
    Anonym skrev 2010-12-06 09:08:46 följande:
    Skönt att höra att jag inte är ensam om dessa tankarna. Jag känner mig ibland ganska ensam när jag är på öppna förskolan eller liknande och typ alla ger majskrokar.. Har även en vän som ger sitt barn majskrokar så fort barnet gnäller lite.
    Men då är det ju inte majskrokarna som är problemet, det är ju din vänninas handlande.
    Hon skapar ju en ganska jobbig situation för sig själv och familjen om gnäll "belönas" med nåt gott, oavsett om det är en majskrok eller nåt annat.
    Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80
    Anonym skrev 2010-12-06 09:09:21 följande:
    Jag läser vad du skrivit, men varför gav ni inte en bit smörgås istället? Nyttigare.
    Jag har ofta med mig majskrokar i skötväskan så om vi hamnar i en "fika-situation" så har jag alltid med mig nåt han kan tugga på även i oplanerade situationer. Jag äter själv inte bröd eller fikabröd så att få smaka av mig är inget alternativ.
    Nu är han ju äldre och har fler val som smörgås, frukt m.m. men det var saker han inte klarade av att äta själv när han var mindre.
    Det är ju olika i olika situationer vad man väljer att ge.
    Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80

Det är klart att folk förstår att majskrokar inte är mat (jag hoppas de förstår i alla fall).
    En del väljer att inte ge nånting alls mellan måltiderna, en del väljer att låta barnen vara med fika-situationer även om råkar infalla mer tid.
    En del väjer smörgås, en del frukt, andra majskrokar.
    Jag tycker inte det finns nåt rätt och fel i det. (även om nyttigheten med ALLA dessa saker kan diskuteras).
    Olika familjer olika val.

Då ser jag låångt mer allvarligt på dem som väljer att ge fruktdryck (typ festis eller tom saft) till sina barn i tid och otid.

Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80
    Anonym skrev 2010-12-06 09:26:26 följande:
    Bra att du använder dem så.. Jag vet många som ger majskrok för barnet är otåligt innan middagen är färdig t.ex.
    Hade det vart lika illa om jag gett min son några majskorn att äta innan middagen hann bli klar?
    Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80
    Anonym skrev 2010-12-06 10:02:27 följande:
    Fast fikat brukar ändå infalla vid mellisdags.. Och jag anser inte att man behöver börja med något som barnet inte önskar själv.

Enda gången jag skulle kunna tänka mig att ge majskrokar är när hon blir 2-2,5 år och vi är på kalas där det serveras godis. Då skulle hon kunna få majskrok istället, men det är enda gången jag tycker det verkar befogat. 
    Ge Majskorkar när de andra kompisarna får godis?!!

Hahaha, ursäkta, men lycka till med det! Verkligen...
    Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80
    Kya skrev 2010-12-06 10:07:46 följande:
    det är nog oerhört mkt mer skit i smörgåsar än majskrokar, om man ska fundera i de banorna...
    Håller med. bröd kan de ju stoppa i  i princip vad som helst i.

I det här huset är äter vi sällan frukt. sonen kan få det ibland som tillägg till mellanmål (t.ex till naturell youghurt) annars ser jag frukt i princip som efterätt.
    Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80
    Anonym skrev 2010-12-06 10:09:54 följande:
    Fast jag tycker inte en 2-åring ska äta godis faktiskt. Jag sa att det var enda gången jag skulle kunna tänka mig ge majskrokar, men går det inte så går det inte.

Jag anser inte att behovet finns förrän man skapar det. 
    Där håller jag med, jag undviker helst godis. Men du kommer nog få det väldigt svårt när din dotter ska gå på kalas och alla kompisarna får varsin gotte-påse i fiskdammen och hon för krokar....
    Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80
    Anonym skrev 2010-12-06 10:11:59 följande:
    Och vi äter mycket frukt, det har jag alltid gjort under hela min uppväxt.
    Kanske därför du har problem med små-ätande? Om du ofta tillför kroppen socker (naturligt socker eller ej) så skapar du ett sockerbehov och blir ofta sugen.
    Välkommen Liten 091203
  • Mymlan80
    Mamma till 3 M skrev 2010-12-06 10:16:07 följande:
    ge era 4 månaders ett salladsblad under fikan vettja så är nog alla runt omkring nöjda.. eller? :P

min son kunde ialf varken äta bröd, banan eller nått annat "nyttigare" när han var 4-5 månader o ville göra som mamma gjorde när de var fikatajm. Allt sattes i halsen.. hurra för majskrokar!
    Nix, sallad innehåller tydligen nitriter (nitrater? kommer inte riktigt ihåg nu...) som inte är bra för små barn.
    Hur man än gör har man rumpan bak! Flört
    Välkommen Liten 091203
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?