• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Ja, som rubriken säger.. Jag förstår inte grejen med majskrokar, varför ger man dem? Vi har kompisar som är på oss och undrar när vi ska börja ge majskrokar till vårt barn, men varför skulle vi ge det? Är det inte till att uppmuntra småätande?

• Svar på tråden Varför ger man majskrokar?
  • Mymlan80

Vi började ge sonen majskrokar när han var 4 månader och hade börjat med smakportioner.
    Han kunde sitta med (med hjälp av extra kudde i barnstolen) vid bordet när vi åt middag och han kunde få "äta själv" på det viset.  Även om vi hade gäster och fikade så fick han majskrok istället för det vi fikade, och var mycket nöjd med att få vara med.
    Dom smakar ju inget annan än puffad majs, så det är ju knappast som en kaka.

Välkommen Liten 091203
  • Anonym
    Mymlan80 skrev 2010-12-06 08:49:41 följande:
    Vi började ge sonen majskrokar när han var 4 månader och hade börjat med smakportioner.
    Han kunde sitta med (med hjälp av extra kudde i barnstolen) vid bordet när vi åt middag och han kunde få "äta själv" på det viset.  Även om vi hade gäster och fikade så fick han majskrok istället för det vi fikade, och var mycket nöjd med att få vara med.
    Dom smakar ju inget annan än puffad majs, så det är ju knappast som en kaka.
    Nej, men det är ju en falsk mättnad så jag förstår ändå inte.. Varför uppmuntra barn till det, varför inte ge en leksak istället?
  • Ellie84

Majskrok är juh jättebra för barnet att träna motoriken hand mot mun som är en egenskap som är bra att träna massvis på

Miranda 031228 Axel 100614
  • lövet2

Jag fattar inte heller det där. På ÖF ser jag flera mammor, som stoppar i sina barn en majskrok vid minsta pip. Jag skojar inte om jag säger att de äter en gång i kvarten! Hur bra är det att vänja barn vid det?

• Anonym
    Ellie84 skrev 2010-12-06 08:55:01 följande:
    Majskrok är juh jättebra för barnet att träna motoriken hand mot mun som är en egenskap som är bra att träna massvis på
    Då kan man lika bra ge en smörgås anser jag, för det är mat. En majskrok är bara någon utfyllnad.
  • Anonym
    lövet2 skrev 2010-12-06 08:55:24 följande:
    Jag fattar inte heller det där. På ÖF ser jag flera mammor, som stoppar i sina barn en majskrok vid minsta pip. Jag skojar inte om jag säger att de äter en gång i kvarten! Hur bra är det att vänja barn vid det?
    Ja det är det jag menar också och att folk tittar snett på en när man inte ger och inte vill ge..
  • Azusephre

Vi fick det tipset av våran dietist till dottern, att dom är jätte bra för dom att öva på att tugga, äta, hand mot mun o.s.v, sen smälter dom i munnen också. Smörgåsrån går också bra ;)

• bubblan79

Ja det verkar som det blivit ganska poppis bland småbarnsföräldrar tyvärr... läser man på så är det ju bara kolhydrater i och som sen omvandlas till socker i kroppen så de är ju knappast nåt nyttigt för barnen iaf. Alla gör ju givetvis som dom själva vill men jag skulle aldrig stoppa sånt i munnen på så små barn..

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Mymlan80
    Anonym skrev 2010-12-06 08:51:43 följande:
    Nej, men det är ju en falsk mättnad så jag förstår ändå inte.. Varför uppmuntra barn till det, varför inte ge en leksak istället?
    Skulle du vilja sitta och titta på när andra äter?
    Barn förstår snabbt vad som är att äta och inte. Ni äter ju, det är klart barnet blir intresserat. Precis som barn är intresserade av andra saker som dom vuxna har; mobiltelefoner, fjärrkontroller och alla andra grejer man har i ett hem.
    Min son äter ofta youghurt till mellanmål t.ex. När han var mindre fick han ofta några majskrokar till, inte för att bli mättare, utan för att få äta själv och det älskar de flesta barn.

För min del handlade det mycket om att han skulle få vara delaktig i matsituationen, att han skulle få träna på att äta själv, utforska och uppleva.
    Jag har varit väldigt restriktiv med kakor/sötsaker till vår son och genom majskrokarna så lyckades vi "skjuta upp" det ganska länge.
    Välkommen Liten 091203
  • Anonym

Jag ska bli mamma snart för första gången och tycker att såna här trådar är jättebra. Jag får höra olika resonemang om diverse saker och kan därmed bilda mig en egen uppfattning istället för att bara haka på. Tack TS för att du starta tråden.

Svar på tråden Varför ger man majskrokar?