Inlägg från: Azusephre |Visa alla inlägg
  • Azusephre

Varför ger man majskrokar?

Vi fick det tipset av våran dietist till dottern, att dom är jätte bra för dom att öva på att tugga, äta, hand mot mun o.s.v, sen smälter dom i munnen också. Smörgåsrån går också bra ;)

• Azusephre
    Anonym skrev 2010-12-06 09:09:21 följande:
    Jag läser vad du skrivit, men varför gav ni inte en bit smörgås istället? Nyttigare.
    Skulle smörgås vara nyttigare? hahahahaha. yeah right :)
    Det beror väl på vad du menar med smörgås, men om du menar en bit vitt bröd med smör och ost på. Nej, det är inte nyttigt. Hört talas om "the white death"? :) Blir som lim i magen.
  • Azusephre
    Insatt skrev 2010-12-06 09:16:27 följande:
    Och dessa glorifierade ostbågar är rena rama tallriksmodellkäket?
    Som sagt...man ger inte majskrokar ISTÄLLET FÖR. Vem gör det egentligen?
  • Azusephre
    Anonym skrev 2010-12-06 09:17:50 följande:
    Och jag har med mig en banan om vi hamnar i en fikasituation och min tjej vill äta.. Men då är det ju mer mellisdags. Min tjej äter inte mellan måltiderna.
    Men bananer är också ganska feta om man ska tänka så :)
    Om man ska tänka sådär hela tiden så ska dom inte få äta något...för ingenting är nyttigt egentligen.
  • Azusephre
    Insatt skrev 2010-12-06 09:21:39 följande:
    Så blir det ju i praktiken oavsett om man haft det för avsikt eller ej. Rimligtvis är de iallafall lite mättande vilket tränger undan barnets behov av lika mycket vettig mat som utan majskrokarna.
    Haha, nej!? Jag har väl gett min dotter lite då och då, men hon äter lika mycket lunch för det. Det är ungefär som att säga att mellanmål ska dom inte äta för att då äter om ingen lunch. Banan är mer mättande än två majskrokar :)
  • Azusephre
    Anonym skrev 2010-12-06 09:26:26 följande:
    Bra att du använder dem så.. Jag vet många som ger majskrok för barnet är otåligt innan middagen är färdig t.ex.
    Helt ärligt, om min dotter är otålig när jag gör lunch till henne så låter jag henne skrika...för jag vet ju varför hon skriker, kanske låter lite hårt, men ja :) haha.
  • Azusephre
    Anonym skrev 2010-12-06 09:42:27 följande:
    Majs är mat, men majskrokar känns som ett alternativ till ostbågar liksom. Likheterna är slående.
    Förutom att ostbågar är 99,9% onyttigare? :P
  • Azusephre
    Anonym skrev 2010-12-06 09:52:01 följande:
    Varför ge något över huvud taget? Det är det jag inte förstår..
    Vid fika? Skulle vilja se dig ha ditt barn sittandes bredvid medans du sitter och tuggar i dig bulle efter bulle och dricka kaffe, medans barnet inte får någonting. Det är inte så kul.
  • Azusephre
    Kya skrev 2010-12-06 09:55:05 följande:
    vilket barn skulle bara sitta där och vara nöjd, är min fundering? redan vid 5-6 månader börjar barnen intressera sig för vad andra äter, och vill smaka själv.
    Det är det jag menar.
    Jag kan inte ens äta någonting just nu om inte min dotter också får något, vilket resulterar i att hon får 1-2 majskrokar istället för choklad, för jag antar att majskrokar är något bättre att ge till henne :P
  • Azusephre
    supermimmi skrev 2010-12-06 09:59:51 följande:
    Majskrokar, när kan man börja med det? Låter som ett bra snacks. Min är 7 månader, och har inga tänder. Funkar det att ge ändå?
    Ja, det är då man ska ge, så dom tränar på att tugga :)
  • Azusephre
    Kya skrev 2010-12-06 10:10:05 följande:
    jag säger inte att du är en dålig mamma, jag säger att det är ett dåligt beteende att låta ens barn sukta medan man själv mumsar i sig fika, bara för sakens skull. det är elakt.
    nu är ditt barn 6 månader och bryr sig inte väldigt. men om några månader kommer det inte vara likadant.
    haha, nej, verkligen inte. När dom är så små så bryr dom sig enbart om sig själva, deras leksaker o.s.v. Min dotter som nu är 15 månader skulle lägga sig på golvet och börja skrika om jag åt och mumsade på något men hon får inget.
  • Azusephre
    Anonym skrev 2010-12-06 15:36:56 följande:
    I boken jag fått från bvc står det att man kan ge "babysmörgås" och det kan man göra ganska tidigt.
    Smörgåsrån är ju onyttigare än majskrokar.
  • Azusephre
    Anonym skrev 2010-12-06 15:43:47 följande:
    Fast jag pratar inte om smörgåsrån utan "babysmörgås", man tar av kanterna kring mackan, gör småbitar och brer på smör.
    haha, det är ju ännu värre :) Om man ska tänka så.
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?