• Kya

Varför ger man majskrokar?

Anonym skrev 2010-12-06 09:42:27 följande:
    Majs är mat, men majskrokar känns som ett alternativ till ostbågar liksom. Likheterna är slående.
    inte mer än till utseendet. majskrokar är bara ren, pressad majs.
    majskrokar är underbara att ge till barn vid passande tillfällen. kommer en väninna över och det blir kaffe och bullar så är det mkt bättre att ge majskrokar än bullar till barnet. så tränar barnet motoriken.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 09:52:01 följande:
    Varför ge något över huvud taget? Det är det jag inte förstår..
    för att barn har en naturlig nyfikenhet och behov av att härma föräldrarna. när föräldrarna äter, vill barnen också göra det. lycka till att ha ett snäppet äldre barn vid dig när du själv sitter och äter bullar, som inte är ett dugg intresserad av att tugga på något själv.
  • Kya
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:53:37 följande:
    Vid fika? Skulle vilja se dig ha ditt barn sittandes bredvid medans du sitter och tuggar i dig bulle efter bulle och dricka kaffe, medans barnet inte får någonting. Det är inte så kul.
    vilket barn skulle bara sitta där och vara nöjd, är min fundering? redan vid 5-6 månader börjar barnen intressera sig för vad andra äter, och vill smaka själv.
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 09:55:46 följande:
    Mitt barn är 6 månader och hon äter med god aptit, men kan också sitta och leka med leksaker under tiden jag fikar, OM nu fikan infaller vid något tillfälle när det inte är matdags för henne.
    ah, det är det det beror på. barnet är bara 6 månader. vänta några månader till, så vet du vad jag pratar om...
    om några månader kommer inte ditt barn vara nöjd med att pilla med en leksak vid matbordet heller.
  • Kya
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:56:53 följande:
    Det är det jag menar.
    Jag kan inte ens äta någonting just nu om inte min dotter också får något, vilket resulterar i att hon får 1-2 majskrokar istället för choklad, för jag antar att majskrokar är något bättre att ge till henne :P
    precis. min tvååring är fortfarande grymt förtjust i majskrokar och väljer hellre att knapra på dem än bulle. något jag är tacksam för, det blir mer bullar till mig.
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 09:58:25 följande:
    Nej, men då får man väl låta bli att fika när det inte är lunch/mellisdags. Så himla svårt är inte det. 
    själv är jag väldigt mkt emot att hela ens liv ska snurra runt barnet. kommer min pappa förbi på besök vid halv tre och vill ha kaffe och bulla, så kommer jag inte neka bara för att barnen redan har haft mellis för en halvtimme sen.
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 09:58:25 följande:
    Nej, men då får man väl låta bli att fika när det inte är lunch/mellisdags. Så himla svårt är inte det. 
    och om du hälsar på hos någon, som ställer fram fika. säger du då åt den personen att plocka bort det igen, eftersom det inte är mellisdags för ditt barn?
  • Kya
    Candra skrev 2010-12-06 10:01:45 följande:
    De smälter i munnen, så det är ingen fara Bara att testa och se vad bebisen tycker. Kan dock bli ganska kladdigt innan de kan bita av Tungan ute
    ha, ja min dotra hade majskrok över hela kroppen (tillochmed i blöjan, hur kom den dit?) de första gångerna hon fick smaka. hon var överlycklig och superkladdig.
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 10:03:19 följande:
    Alla är vi olika. Hela mitt liv snurrar inte kring barnet heller, men mitt barn äter oftast mellis vid 15-tiden så då hade hon fått tidig mellis istället.
    så ser det ut för dig nu. men ditt barn kommer inte vara 6 månader för alltid....
    Anonym skrev 2010-12-06 10:03:46 följande:
    Nej, då äter jag, men mitt barn får inget för det faktiskt.
    åh, det är verkligen surt. jag klarar inte av föräldrar som låter barnen sitta och sukta och inte få något fika alls, medan de själva mumsar på...
  • Kya
    Lady Dahmer skrev 2010-12-06 10:05:43 följande:
    för att mitt barn ska få träna på motoriken, få träna på att äta och föra saker till munnen. Och på att känna smak i munnen som inte är patte.

Och nej, banan och smörgås är inte nyttigare. Majskrokar är LUFT.
    det är nog oerhört mkt mer skit i smörgåsar än majskrokar, om man ska fundera i de banorna...
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 10:06:57 följande:
    Nej, men då är jag väl en dålig mamma då! Tur att jag vet att jag inte är det!
    jag säger inte att du är en dålig mamma, jag säger att det är ett dåligt beteende att låta ens barn sukta medan man själv mumsar i sig fika, bara för sakens skull. det är elakt.
    nu är ditt barn 6 månader och bryr sig inte väldigt. men om några månader kommer det inte vara likadant.
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 10:09:54 följande:
    Fast jag tycker inte en 2-åring ska äta godis faktiskt. Jag sa att det var enda gången jag skulle kunna tänka mig ge majskrokar, men går det inte så går det inte.

Jag anser inte att behovet finns förrän man skapar det. 
    behovet kommer finnas hos din två-åring, eftersom h*n då ser att alla kompisarna äter godis. det behöver inte vara du som skapar beteendet, din tvååring är medveten om sin omvärld.
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 10:10:47 följande:
    Hur vet du att det inte kommer vara likadant? Mina syskon ger aldrig majskrokar, deras barn klarar sig ändå och de är äldre.
    antagligen ger de annat istället, vid fikastunderna eller när barnet blir tvärhungrigt.
  • Kya
    Azusephre skrev 2010-12-06 10:11:53 följande:
    haha, nej, verkligen inte. När dom är så små så bryr dom sig enbart om sig själva, deras leksaker o.s.v. Min dotter som nu är 15 månader skulle lägga sig på golvet och börja skrika om jag åt och mumsade på något men hon får inget.
    jag kan inte säga annat än att jag känner igen mig. ju större barnen blir, desto mer medvetna om omvärlden blir dom.
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 10:12:16 följande:
    Ja, fast den dagen den sorgen. 
    ja som bebisförälder har man en massa ideér och tankar om vad ens barn aldrig ens ska smaka på. när barnen blir äldre så inser man att de idéerna var inget annat än fantasier. det är inte genomförbart i vårt samhälle. antingen kommer du få hålla ditt barn borta från alla kalas, eller få se barnets ilska alternativt vara ledsen när dutar ifrån godispåsen som h*n fiskat upp från fiskedammen...
  • Kya
    Weird One skrev 2010-12-06 10:12:18 följande:
    Hur dålig mamma är man om man låter sin 6 månaders smaka på fikat då?
    Vore kul att se vilken oansvarfull mor jag varit. För mina ungar fick smaka på bulle eller bröd när jag fikade hos andra eller hemma.

Förstår inte denna mathysteri.
    "Det är så mycket skit i smörgåsar och fikabröd"
    Ja, kanske ungen dör...eller?

Och ja, det finns socker i fikabröd. Men det har inte dödat någon tidigare heller.
    Det finns ju en måtta med allt.
    med mitt första barn var jag noggrann med att han aldrig fick smaka bulle eller annat sött förrän han fyllt ett. eller glass, eller liknande sötsaker. men med tvåan har det verkligen inte varit samma sak, hon har fått äta bulle, smakat vid 8 månader. jag är nog ingen sämre mamma för det. hellre att de får smaka bulle, än sitta och bara titta på när någon äter....
  • Kya
    Rudies skrev 2010-12-06 10:17:22 följande:
    Jag har en tvååring och inte har han något behov av godis. Det mesta han vet av godis är att han och farmor brukar ge det till hunden, d.v.s. hundgodis. Men du kanske menar godis som samlingsnamn för all sorts snacks och söta grejer, jag har inte läst hela tråden.
    nej min tvååring skriker inte heller på lördagkvällarna efter godis. men om vi skulle vara på kalas och alla kompisarna smaskar på skumtomtar så skulle han bli ruskigt sur om inte han fick några....
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 10:18:25 följande:
    Ja så sa alla innan man fick barn också.. Vänta bara tills du får barn.. Men vet du? Vi håller fast vid allt vi sa innan vår bebis kom också!
    men det är ju för att din bebis är 6 månader. samlivet med barnet har knappt börjat! det första halvåret handlar mest om att ammas/äta ersättning, bajsa, sova och ligga nära mamma och pappa. det är det andra halvåret som barnet börjar bli medveten och vill vara med.
  • Kya
    Kajsan skrev 2010-12-07 09:19:05 följande:
    Eh, mina barn äter majskrokar istället för godis och snacks.
    Den äldsta är 5 år.
    Varför inte inse att alla barn är olika, alla är inte vana vid att bli bjudna på godis .
    på kalas? när alla andra barn på kalaset äter godispåsen de fiskat upp ur dammen?
  • Kya
    Capt Janeway skrev 2010-12-07 19:20:18 följande:
    Jag tror att barn som lär sig småäta redan som bebisar (ostkrokar/majskrokar=snacks. Hallå?), kommer ha  mycket större risk för övervikt i vuxen ålder.

Om man cementerar redan i barndomen att det är "ok att småäta kolhydrater stup i kvarten" så kommer det inte bli lättare att lära sig av med den ovanan i vuxen ålder.

Nej, man behöver INTE trycka i sig kolhydrater/socker/mat i munnen för att "lära sig motorik"

Herregud.
    bebisar gör inget annat än småäter... det är liksom det de gör. äter, skiter och sover.
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?