Inlägg från: Trynträ |Visa alla inlägg
  • Trynträ

Varför ger man majskrokar?

Det är rätt gott och sen kan det lindra en skrikande unge medans man håller på att göra iordning mat. Det är ju inte så att man ger det dagarna i ända men istället för att ge ett smörgåsrån eller nåt annat när man själv äter så kan det funka bra. Dessutom brukar barn gilla konsistensen. Är ju inga kalorier knappt men däremot är det ju inte bra med småätande för tänderna.

• Trynträ
    Anonym skrev 2010-12-06 08:56:32 följande:
    Då kan man lika bra ge en smörgås anser jag, för det är mat. En majskrok är bara någon utfyllnad.
    Fast det består ju bara av majs så så farligt är det inte. En smörgås innehåller troligtvis mer kalorier.
  • Trynträ
    Anonym skrev 2010-12-06 09:25:07 följande:
    Fast frukt är bra mycket nyttigare än majskrokar. Handlar inte om fettet väl egentligen utan att jag är mot småätande. Har själv stora problem med småätande och vill inte föra över det till mina barn.
    Frukt är inte så jäkla bra. Det är en väldans massa fruktsocker i det. Bättre med grönsaker isåfall. Bananer funkar ju som mellanmål men blir väldigt kladdigt om barnet äter det själv. Därför kan majskrokar vara enklare. Å väldigt nyttigt fiberrikt bröd ska inte små bäbisar äta alls.
  • Trynträ
    Anonym skrev 2010-12-06 09:42:27 följande:
    Majs är mat, men majskrokar känns som ett alternativ till ostbågar liksom. Likheterna är slående.
    Har du ätit en majskrok nån gång undrar jag då?
  • Trynträ
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:53:37 följande:
    Vid fika? Skulle vilja se dig ha ditt barn sittandes bredvid medans du sitter och tuggar i dig bulle efter bulle och dricka kaffe, medans barnet inte får någonting. Det är inte så kul.
    Ja precis. Då ska man inte äta själv heller om inte barnet får nåt. Det är ju tortyr isåfall.
  • Trynträ
    Mollzor skrev 2010-12-06 18:43:15 följande:
    ostbågar är också gjorda av majs.

så majskrokar är precis som ostbågar, fast större, och utan kryddor. så de smakar ingenting. 
    Å knappt något fett. Betydligt nyttigare än ostbågar således.
  • Trynträ
    Anonym (?) skrev 2010-12-06 22:54:16 följande:
    Varför tror man genast att barnet sitter och skriker för att det är hungrigt och väntar på att maten ska lagas? En 6-månaders bebis ammas ju mest!

Själv så hade jag en äldre kille som också behövde få lite uppmärksamhet ibland och vet du vad, då är det rätt bra att kunna ge en majskrok eller kex åt den lille så att han hade något att göra medan jag kunde ägna mig en stund åt den stora (ex låta maten ta 10 minuter extra så han kunde få hjälpa till).

Jisses vilken taskig syn en del har...
    Bäbisar kan vara äldre än 6 månader. En ettåring kan inte hjälpa till med maten.
  • Trynträ
    Capt Janeway skrev 2010-12-07 19:34:01 följande:
    De småäter inte, om vi inte stoppar till de mat stup i kvarten.
    De är helt nöjda med att dreggla över en gummi-leksak.
    Det tror jag när jag ser det.
  • Trynträ
    sofiasdalen skrev 2010-12-07 23:05:50 följande:
    Majskrokar är säkert inte farligt, men jag tycker det är dyrt och ger fläckar på kläderna som kan vara svåra att få bort. Vi ger vår lille gurkstavar istället.
    Fast för att käka såna måste man ju ha tänder. Kan ju ta flera år innan barnen får det. Min dotter på 14 månader har bara två framtänder uppe och två nere. Har inte vågat ge henne gurka och andra hårda grönsaker än.
  • Trynträ
    Hertha skrev 2010-12-09 08:36:51 följande:
    Jag vet inte hur det är i hela Afrika men i Mozambique får många Kassava. Problemet är att favoriten innehåller cyanid om den inte tillagas ordentligt. Så en hel del barn blir rätt sjuka.

Jag önskar att någon hade berättat för yngsta sonen att det är dumt att småäta, jag har försökt få honom att sluta med det sedan 1 månaders ålder men jag antar att det måste varit de där majskrokarna kring 6 månader som fått honom till att bli en snackälskare. Äldsta sonen som bara fick smörgåsrån har alltid ätit som de bör .
    I vissa länder käkar de ju såna där läbbiga sagolarver som snacks också. Yummie!
  • Trynträ
    ladydi skrev 2010-12-17 17:13:02 följande:
    Vad kan man ge istället för majskrokar om det är kolhydraterna man vill undvika? Vilka är alltså de sk nyttigare alternativen?
    Varför är det så farligt med kolhydrater? Kroppen behöver ju det också.
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?