• lili

Blödningar efter varje ägglossning

Hej alla, ny här.
    Vill inleda med att säga att min man och jag inte har försökt få barn så länge. Bara i ynka fyra månader. Därför kanske det är lite känsligt att jag skriver att jag svårt för att få barn redan.
    Problemet är nog inte där. Utan att jag inte vet om jag faktiskt kan få barn.

Efter försök så kommer det blödningar ca sex-sju dagar efter ägglossning. Från början trodde jag att det var så kallade nidationsblödningar, men så kommer mensen sex-sju dagar efter det. Med andra ord är jag blödningsfri ca 1,5 veckor per månad.

Jag hade nog inte tänkt på det hela så mycket om det inte vore för faktumet att dessa blödningar har kommit efter VARJE försök. Vad är fel? Får jag missfall? Försöker ägget fästa men släpper taget?

Har bokat tid hos gyn. men tänkte ändå se om det är någon annan som har samma problem.
    Någon?

• Svar på tråden Blödningar efter varje ägglossning
  • lllllisa
    lili skrev 2010-12-06 17:47:13 följande:
    Hej alla, ny här.
    Vill inleda med att säga att min man och jag inte har försökt få barn så länge. Bara i ynka fyra månader. Därför kanske det är lite känsligt att jag skriver att jag svårt för att få barn redan.
    Problemet är nog inte där. Utan att jag inte vet om jag faktiskt kan få barn.

Efter försök så kommer det blödningar ca sex-sju dagar efter ägglossning. Från början trodde jag att det var så kallade nidationsblödningar, men så kommer mensen sex-sju dagar efter det. Med andra ord är jag blödningsfri ca 1,5 veckor per månad.

Jag hade nog inte tänkt på det hela så mycket om det inte vore för faktumet att dessa blödningar har kommit efter VARJE försök. Vad är fel? Får jag missfall? Försöker ägget fästa men släpper taget?

Har bokat tid hos gyn. men tänkte ändå se om det är någon annan som har samma problem.
    Någon?
    Hej!
    Jag och min sambo har försökt i tio månader nu, och just nu väntar jag på BIM 8 december.. Men till saken, jag har också sådan blödningar och har haft det i ca 3-4 månader, samtidigt som blödningarna kommer har jag också ont och blir väldigt uppsvälld. Har varit hos gyn och dom sa att det var helt normalt och att det inte fanns något att göra åt saken.

Konstigt?
    Lycka till hos gyn
  • lili

Hej

Det gick fort med svar.

Jag trodde nog inte att jag var den enda som fick dessa blödningar. Men det är alltid bra att få höra om hur andra upplever det och vad de har fått för svar.
    Om din gyn säger att det är helt normalt så får jag lita på det.
    Jag bör nog inte vara så otålig. Men det är inte konstigt att jag börjar undra.
    Tack för svaret.
    Jag återkommer när jag har varit hos min gyn Skrattande

• sabi1

Hej
    Jag är också ny här och upplever ungefär samma sak som du. Jag och min sambo har heller inte försökt länge, men jag har haft problem med mellanblödningar sen ca 1 ½ år tillbaka så jag var lite orolig redan innan vi började försöka. De sista månaderna har jag börjat med progesteron (vagitorier) för att få upp gulkroppshalten då min gynekolog tror att blödningarna beror på det. Sedan jag började med progesteronen har jag även börjat kolla med ägglossningsstickor och jag vet därför att jag har ägglossning regelbundet. Problemet är att jag varje gång de senaste 3 månaderna efter sex, på kvällen efter att jag testat positiv på äggl.stickan på morgonen, får en blödning som håller i sig några dagar. När jag sedan börjar med progesteronen (som jag tar 10 dgr) slutar denna blödning... Om jag har förstått det rätt så är det svårare att bli gravid när man har en blödning vid ägglossning, eller?
    Jag vet hur frustrerande det är att blöda så mycket hela tiden...och frustrerad över att inte veta vad det beror på.
    Hoppas att vi alla kan få lite svar på våra frågor här!

• lili

Hej hej

Ditt fall låter intressant (läs inte som roligt) och är ändå lite annorlunda från mitt.
    Jag blöder nämligen inte under själva ägglossningen, utan ca en vecka efter det. Den tid då ägget ska fästa. Men ca en vecka efter det har min mens istället kommit.
    Men jag ska även fråga min gyn om progesteron.

• sabi1

Ja, det finns tydligen en massa olika anledningar till att man blöder... Blöder du fram till att du ska ha din vanliga mens då? Gynekologen har förklarat det som att det anatagligen har med gulkroppshormonet att göra om man blöder mellan ägglossningen och mensen. Jag har gjort mängder av ultraljud för att se om det finns något som är fel, men hittar inget. Hade en cysta (ofarlig) förra hösten, men den sprack av sig själv efter ett par veckor så det är inte den som spökar längre. Just nu äter jag kalk och b-vitamin för att se om det kan hänga ihop med någon vitaminbrist.
    Lycka till!

• lili

Jag blöder från ca en vecka efter ägglossning fram till den väntade mensdagen. Det är en liten så kallad 'spotting', inte så mycket, men ihållande fram till mensen. Vid normala cykler brukar jag få 'spotting' ca tre dagar före väntad mens, men inte en vecka före. Jag hoppas att jag är orolig i onödan. Men det kommer att vara skönt att få lite svar av gyn.

• sabi1

Hur har det gått för dig? Har du varit hos gyn än?
    Hoppas att det löser sig för dig.

• lili

Jo, jag var hos gyn och hon trodde som jag att jag hade för låga progesteronvärden. Fick därför Provera utskrivet och skulle äta dem i 10 dagar efter ÄL. Men redan den 7:e dagen efter ägglossning (6 dagar in i kuren) kom spottings igen. Så den 10:e dagen efter ägglossning bestämde jag mig för att sluta med kuren eftersom det kom lite kraftigare småblödningar.
    Ska besöka gyn igen och be henne skriva ut något annat. Eller så startar jag med progesteronkrämen som jag har efter nästa ÄL.

• Corina

Jag har haft samma problem med blödningar efter äl och fram till mens i 10 år. Gick på utredning där jag till slut fick svaret att det inte går att göra något åt blödningarna men att det ska gå att bli gravid ändå.

Efter 1,5 års försök blev jag gravid.

I försöken att få ett till barn försökte vi ca 2 år innan jag gick till en privat gynekolog. Hon hittade en infektion som hon tror att jag kan ha haft hela tiden jag har haft besvär. Jag behandlas för denna nu så jag vet inte om hon har rätt.

Infektionen kan tydligen störa östrogenhalten och därav vara orsak till blödning. Den tär dessutom på slemhinnorna så att blödningarna kan komma från slemhinnorna. Och försöker man få barn så är det ju lite extra slitage på slemhinnorna i äl-tider och inte alls konstigt att det börjar blöda några dagar senare. (Enligt henne.)

Nu väntar jag med spänning för att se om mina spottnings kommer att fortsätta även när infektionen är botad.

• lili

Lite hopp finns det med andra ord.
    Fick du någon hjälp innan du fick ditt första barn? Eller försökte ni bara som vanligt i 1,5 år?
    Jag tar Provera just nu, progesterontillskott (gestagen egentligen), då man tror att jag kanske har för låg progesteronhalt. Men, jag kan ju inte vara helt säker på att det är det som är 'problemet'. Vi har ju inte hållt på så länge. Om vi har försökt i ett år utan framgång kanske jag ska söka upp en fertilitetsläkare.

Svar på tråden Blödningar efter varje ägglossning