• lili

Blödningar efter varje ägglossning

Hej alla, ny här.
    Vill inleda med att säga att min man och jag inte har försökt få barn så länge. Bara i ynka fyra månader. Därför kanske det är lite känsligt att jag skriver att jag svårt för att få barn redan.
    Problemet är nog inte där. Utan att jag inte vet om jag faktiskt kan få barn.

Efter försök så kommer det blödningar ca sex-sju dagar efter ägglossning. Från början trodde jag att det var så kallade nidationsblödningar, men så kommer mensen sex-sju dagar efter det. Med andra ord är jag blödningsfri ca 1,5 veckor per månad.

Jag hade nog inte tänkt på det hela så mycket om det inte vore för faktumet att dessa blödningar har kommit efter VARJE försök. Vad är fel? Får jag missfall? Försöker ägget fästa men släpper taget?

Har bokat tid hos gyn. men tänkte ändå se om det är någon annan som har samma problem.
    Någon?

• Svar på tråden Blödningar efter varje ägglossning
  • Corina

Vi sökte hjälp efter ett års tid och fick börja på utredning med VUL och spermaprov.
    (Och vi fick först vänta några måndader på en tid.)

De kunde dock inte hitta något fel utan sa att det bara var att fortsätta försöka och så bokades en ny tid nästa kvartal. När det blev dags för det besöket hade vi lyckats på egen hand.

Att jag kunde ha någon infektion hade de inte ens en tanke på.

Mycket blödningar de första 17 veckorna av graviditeten också. Sen stabiliserade det sig.

Jag har tidigare fått behandlingar för att få ordning på blödningarna och ätit gestagen och olika typer av p-piller utan några vidare resultat.

• HopeSoon

Hej lili:
    Jag hade precis som du, blödning ett par dagar efter ägglossning och sen ända fram till mens. Har haft så sen jag slutade med p-piller för 11 år sedan.
    För ett par månader sen läste jag om en tjej på en amerikansk sida som tagit starka B-vitaminer och på sätt botat denna olaga blödning. SÅ jag köpte B75 (på nån hälsokostsida på nätet) och det blev bra på en gång. Nu har jag gått ner till B50 men fortfarande har jag inte fått tillbaka den här konstiga blödningen utan har "bara" mens, precis som det ska vara.
    SÅ det är mitt tips, om du inte provat det innan, starka B-vitaminer. Jag blev botad efter 11 år som sagt  

Inget annat fungerade för mig, testat Glandin, munkpeppar, progesteron och extra östrogen. 

• lili

Ja, jag äter faktiskt ett B50-komplex. Men jag har inte ätit så många som man ska per dag. Det står 2-3 per dag. Och fram till ett par veckor sedan åt jag bara en per dag.
    Men nu ska jag nog börja ta tre per dag, så får vi se om blödningar slutar.
    Tänker inte heller äta provera längre, utan ska ge mig på progesteronkrämen.
    Skönt att höra att det ordnar sig för många :)

• lili

Nu har jag börjat på ProgesterAll (progesteronkräm) och äter även B-75. Men, som vanligt kom spottings ca 7 dagar efter ägglossning. Jag börjar tvivla på att det är progesteronhalten som hindrar mig från att bli gravid, och misstänker istället något annat, exempelvis en infektion eller kanske cysta. Jag avslutar kuren efter 7 dagar och påbörjar den igen nästa cykel. Blir det samma sak då lägger jag av med progesteronkräm och satsar på min egen kropp i samarbete med B-75 eller B-50.

• MiaQ

Hej, blev just medlem för att jag läste din tråd o ville självklart kunna svara o ge ett litet tips efter min erfarenhet. Har oxå problem med små blödningar någon dag efter äl o har provat ProgesterAll, de funkade för mig dock inte första månaden men var tjurig o fortsatte dom 14 dagar som rekommenderades(från äl till mens), Andra månaden slutade blödningen komma o samma dom 3 månaderna efter de :) tror därför att de kan ta ett tag innan man fått upp den nivå av progesteronet som behövs, så mitt förslag är att du fortsätter o ser om de blir bättre, annars är de bara ge upp med de. Har nu slutat då vi håller på med utredning o ångrar de då blödningarna kom tillbaks på en gång. Även om prover visar att jag har inom de "normala" nivåerna.

• lili

Hej
    Bra med tips. Det tackar jag för. Jag kanske ska fortsätta en gång till då, och kanske en gång till efter det. Problemet var ju att jag upplevde att blödningarna blev kraftigare när jag använde progesteronkrämen, men det kanske är för att kroppen måste vänja sig. Jag vet inte. Jag kan inte utesluta något just nu, men skulle gärna vilja få bukt med blödningarna. Får se vad gyn säger när jag pratar med henne igen.
    Tack för stödet :)

• Corina

B-75 och B-50...... är det en mix av olika B-vitaminer eller?

Jag har tidigare druckit B5 pulver för att få något bättre hy då jag har mycket fet hy och acne. Är B5 samma sak som B-50? Någon som vet?

Det hjälper mot hyn men jag blev rädd att det skulle ha negativ inverkarn på slemhinnor i kroppen och att det skulle göra så att jag blöder mer.

Har ni några erfarenheter av B5?

Jag har provat ProgesterAll och det minskade mängden blödningar och antalet dagar. Jag läste dock att det bara hjälper för stunden och inte "botar" nåt. Så när man inte använder krämen är blödningarna genast tillbaka.

Har någon hört något om det?

=)

• GlassPingo

Hej!
    Här är en till som får blödning ca. 1 vecka efter ägglossning (Om jag ens har någon?) som varjar i några dagar. Sedan är jag blödningsfri någon enstaka dag och därefter kommer mensen. Har sökt hjälp för detta ett antal gånger men tycker att de inte tar mitt problem på så stort allvar. För mig är det psykiskt jättejobbigt (även om läkaren säger att blödningar är normalt) att varje månad bli påmind om att något är "fel". Blir så beskviken varje månad blödningen kommer. Kul Corina att höra att det går att få barn trots dessa blödningar. Jag har ett barn som blev till med hjälp av IVF. Nu funderar jag och sambon på syskon, och vill så gärna bli gravida på egen hand. IVF är så dyrt. Under min IVF-bahndling fick jag inga blödningar, men däremot kom det senare under graviditeten.

B-vitamin låter intressant.

• lili

Corina: Jag har inte använt progesteronkrämen så länge. Och den gång jag faktiskt använde krämen så kom ändå blödningarna sex dagar efter ägglossning. Men jag tror att det är så att den ska hålla blödningarna borta tills man slutar använda krämen.
    B5 har jag inte använt. Äter B-75 som är ett vitamin b-komplex, alltså, den innehålleren hel mängd olika b-vitaminer och andra nödvändiga vitaminer. Läs: www.bodystore.com/3/sv/artiklar/b-75-75-tabletter
    Jag tar två om dagen, men hitills har jag inte märkt av någon skillnad, förutom att urinet blir banangult :S
    B-50 är också en sammansättning av b-vitaminer, men förmodligen innehåller den lite färre vitaminer.

GlassPingo: Vi verkar ha ungefär samma problem. Jag småblöder i några dagar och sedan upphör blödningarna ca en dag före den riktiga mensen. Då brukar jag nästan vara övertygad om att jag är gravid, för att sedan få mens. Trist. Jag ska kolla med min gyn om det kan vara så att jag har en infektion som orsakar blödningarna. Har jag det så är det väl en orsak till att inplantering inte kan ske.

Nu är jag faktiskt inne på rond två av ProgesterAll. Får se om det blir bättre denna gång. Har dessutom ätit B-75 i över en månad nu. Heja!

• Corina

Tack för länken. Jag har beställt B-75 och tar även och satsar på en burk bidrottninggele. Jag har ätit dem en månad förut också utan resultat. Men eftersom det visade sig senare att jag hade en infektion då så ska jag ge dem en ny chans nu när infektionen är borta.

Svar på tråden Blödningar efter varje ägglossning