Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

    Vem ansvarar för att 8 åringens läxor blir gjorda?

    Självklart föräldrarnas ansvar!

  • Starkast
    pcj skrev 2010-12-06 22:35:08 följande:
    Ingens ansvar?  Det fins inget stöd i lagen att läxor skall göras.
    Nej är man inte intresserad av sitt barns framtid är det nog enkelt av avstå från att att hjälpa sitt barn med läxorna.
  • Starkast
    Kajee skrev 2010-12-06 22:44:02 följande:
    Tror kanske att det var lite mer det här som det syftades på...

    www.sydsvenskan.se/sverige/article84011/raquo...

    Det finns nämligen inget i vare sig läroplan eller skollag som säger att barn ska ha läxor i skolan.
    Men om nu barnet ändå har läxor och man bryr sig om sitt barns framtid lär man ju intressera sig också.
    Om barnet inte har läxor kan man ju därimot strunta i att ta ansvar för dom.

    Oavsätt vad som inte står i läroplanen eller skollag så är det väldigt troligt att barnet kommer ha läxor under hela sin skolgång och om de ska kunna nå sina mål. I 2:an lär de klara komma till målen utan läxor men inte längre fram och man borde ju som förälder visa ett visst intresse för att skapa bästa möjliga förutsättningar. 
  • Starkast
    Kajee skrev 2010-12-07 17:00:48 följande:
    Vet inte om jag kan hålla med om det. För det finns inget skrivet i läro- och kursplaner vilka saker exakt som man ska lära sig rent faktamässigt. Det man ska göra är att få in kursplanemålen och det är inte samma sak. Läser man ämnesövergripande så är det dessutom lättare. Jag har de senaste två åren arbetat mycket mer kursplaneinriktat med hjälp av LPP (Lokal Pedagogisk Planering) och jag ser att mina elever lär sig bra mycket mer nu än när jag lät läromedlen styra.
    På vår skola har vi två dagar med frivillig läxhjälp. En timme varje gång. De elever som använder sig av den här möjligheten klarar av sina läxor på den tiden och behöver inte släpa hem något. (Förutom möjligtvis traggel-läxor som tex glosor.)  Så jag tror inte att det skulle behövas så mycket fler lektionstimmar.
    Om man frigjorde lärarna från en massa dumheter som egentligen inte borde höra till jobbet så skulle man kunna öka undervisningstiden istället och ta bort läxorna. Bra mycket bättre än dagens system.
    Och längre fram? När läxhjälp inte finns? Vem ska då hjälpa barnet?
    Jag är garanterat inte ensam förälder om att ha glömt bort vissa saker från min egen skolgång, inte heller ensam om att inte alltid förstå de nya sätten att ex. räkna på. Det är ju enormt viktigt att man som förälder hänger med!
    Att hoppa in hux flux på högstadienivå gör nog att en väldigt stor del av föräldrarna inte klarar av att hjälpa sina barn med en hel del av läxorna. Är man därimot med från början så lär man sig på nytt och klarar därmed vara det stöd barnet behöver även längre fram.

    Det är nog både för och nackdelar med läxhjälp/läxfritt de första åren. Bra på kort sikt men sämre på längre sikt.
  • Starkast
    Kajee skrev 2010-12-07 18:50:53 följande:
    De som är i behov av läxhjälpen ska man arbeta extra på att försöka få dit.
    Jag vet att det finns många lärare som inte håller med mig. Men faktum kvarstår - det finns ingenstans nämnt i vare sig kurs- eller läroplan som säger att man måste ha läxor. Att man har läxor är till stor del en kvarleva från den tid då man hade långa rabblande utantill läxor och är mer en "tradition" än något som fyller ett faktiskt syfte. Modern forskning visar på just det jag skrivit om. De lärare som förespråkar läxor stödjer däremot sitt ställningstagande i de allra flesta fall på sitt eget (eller andras) tyckande.

    Mina elever har läxor, men inte alls av de anledningar som är de vanligaste förekommande. Glosor får de som läxa. De har en del resonerande läxor. Det är läxor som man behöver ha tid till att reflektera över. Jag ger väldigt sällan absoluta läxor. Dvs läxor som har ett enda givet svar. När mina elever återkommer till skolan får de också möjligheten att bearbeta sina läxor med sina kamrater i skolan. Hur har de resonerat, varför har de resonerat som de har gjor, hur har du resonerat, kan jag övertyga någon annan om att det jag har reflekterat över har en poäng.
    Jag anser inte att man inte ska ge läxor som eleverna inte har möjlighet att förbereda och efterarbeta i skolan. Ett läxförhör av den gamla vanliga sorten är oftast bara en kontroll av att OM man har gjort läxan, den ger inte läxan ytterligare en dimension. Glosorna använder tex mina elever till att på engelska berätta om olika saker. Tex kapitlet vi har läst i boken eller något annat. Det ger bra mycket mer än att bara förhöra glosorna rakt av.
    De tar också hem läxor om de själva anser att de vill repetera något extra eller om de har missat skolarbet pga sjukdom eller för mycket prat under lektionerna.

    Vad jag vet klarar mina elever av sitt ansvar för sin egen inlärning väldigt bra, för de är mycket mer medvetna om varför de gör läxorna och vilka moment de behöver arbeta mer på.
    Vad jag vet har inte heller någon av mina elever haft problem med läxläsning när de börjat på högstadiet. Däremot kunde jag önska att högstadieskolorna (framförallt) kunde börja tänka lite mer i den rådande (och kommande) läroplanens anda istället för att leva kvar i det gamla "så här har vi alltid gjort".
    Jag håller med dig i mycket. Framför allt att läxorna ska ha ett syfte, och det trodde jag ärligt talat att alla läxor hade. Var inte medveten om "läxor för att" då vår skola har syfte med läxorna, iallafall som jag upplever det.

    Men för att "läxfritt" ska fungera i längden tror jag att alla måste arbeta på samma vis, hela vägen ut. Framför allt för att föräldrarna ska ha en möjlighet att vara till hjälp och stöd när det senare blir svårare. 
Svar på tråden Vem ansvarar för att 8 åringens läxor blir gjorda?