Är bakmaskin något att rekomendera?
Funderar på att köpa mig en.
Vad tycker ni som har en?
Använder man den?
Blir det bra bröd?
Kan man använda sina vanliga recept?
Funderar på att köpa mig en.
Vad tycker ni som har en?
Använder man den?
Blir det bra bröd?
Kan man använda sina vanliga recept?
Du kan få köpa min.
Mitt svar är alltså: Nej!
Den tar plats, det tar lång tid. det blir samma form på bröden.. jag tröttnade.
Ja, jag tycker att det är bra. Jag är inne på min andra maskin. Den 1:a blev utsliten. Nej, du kan inte använda vanliga brödrecept men det finns så många recept bl.a i denna tråden.
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m53709195.html
Annars är det bara att söka på nätet.
vi använder våran mycket! Fast, eftersom vi tröttnade på formen och den lite annorlunda konsistensen på brödet så har vi börjat ta ur degen när den är färdigjäst och lägga på plåt för att sedan ha in i ugnen!
Vi kastar ner lite allt möjligt i bakmaskinen vi...det vi känner för lixom Sålänge man har rätt mängd jäst och vätska så kan man bygga ihop sina recept hur man vill ju
Den är stor och klumpig, så det gäller ju att man har en bra plats för den...vi har den alltid framme på bänken, eftersom vi bakar flera gånger i veckan!
vi använder våran mycket! Fast, eftersom vi tröttnade på formen och den lite annorlunda konsistensen på brödet så har vi börjat ta ur degen när den är färdigjäst och lägga på plåt för att sedan ha in i ugnen!
Vi kastar ner lite allt möjligt i bakmaskinen vi...det vi känner för lixom Sålänge man har rätt mängd jäst och vätska så kan man bygga ihop sina recept hur man vill ju
Den är stor och klumpig, så det gäller ju att man har en bra plats för den...vi har den alltid framme på bänken, eftersom vi bakar flera gånger i veckan!
Svar ja.
Istället för att köpa bröd bakar den enkelt ditt eget, och man har nybakat bröd direkt på morgonen!
Jag älskade den när jag bodde hemma (mamma och pappa har en). Skulle kunna tänka mig att köpa en själv när jag börjar äta bröd igen.
Absolut!
Men det förutsätter givetvis att man har den framme och använder den.
Vaddå, tar tid? Det gör ju allt brödbak. Fördelen med bakmaskinen är att den sköter allt och att den dessutom kan göra det medan du sover så att du kan vakna till nybakat bröd. Vem kan motstå det?
Det är dessutom betydligt billigare än köpt bröd.
Tja, formen kan man inte göra mycket åt, men det kan man inte på köpebröd heller! Vill man så kan man ju som sagt låta den blanda och jäsa degen och sen själv baka ut det i ugnen till den form man nu vill.
Man bestämmer däremot helt själv vad man vill ha i! Inga onödiga tillsatser som ska lura en att brödet är färskare än det är. Så det blir ju den smak man själv stoppar i ingredienser till!
Så Jo, man kan visst använda sina vanliga brödrecept och själv komponera ihop helt nya! Varför skulle man inte kunna göra det?! Det enda man ska tänka på är att det får plats i bakmaskinen. Det brukar i de flesta maskiner innebära att man bakar på ca 3 dl vätska. De flesta brödrecept man hittar i kokböcker baseras på 5 dl vätska så lättast tar man bara och halverar det!
Var inte rädd att experimentera. Hitta ditt eget basrecept och variera sen dina ingredienser utifrån det. Man lär sig att grövre mjöl kräver lite mer jäst och vätska, och vilka fröer, gryn och annat som suger vätska o.s.v.
Här är mitt basrecept, men varierar som sagt lite beroende på vad man stoppar i.
Tack för alla svar!
Jag antar att det givetvis är stor skillnad på vilkan manskin man har???
Eller funkar de lite billigare lika bra?