• panki2

Är bakmaskin något att rekomendera?

Funderar på att köpa mig en.

Vad tycker ni som har en?
    Använder man den?
    Blir det bra bröd?
    Kan man använda sina vanliga recept?

• Svar på tråden Är bakmaskin något att rekomendera?
  • Waersta

Du kan få köpa min.

Mitt svar är alltså: Nej!
    Den tar plats, det tar lång tid. det blir samma form på bröden.. jag tröttnade.

• Victoris
    panki2 skrev 2010-12-06 22:37:11 följande:
    Funderar på att köpa mig en.

Vad tycker ni som har en?
    Använder man den?
    Blir det bra bröd?
    Kan man använda sina vanliga recept?
    Ungefär samma funderingar som jag har

vilken modell har du kollat på?
    Ang recept så medföljer en hel hög med OBH Nordica Inox 6544 och jag har hittat massor av recept på internet
    Oscar 080709 och Matilda 091014
  • Miniigirl

vi använder våran mycket! Fast, eftersom vi tröttnade på formen och den lite annorlunda konsistensen på brödet så har vi börjat ta ur degen när den är färdigjäst och lägga på plåt för att sedan ha in i ugnen!

Vi kastar ner lite allt möjligt i bakmaskinen vi...det vi känner för lixom Sålänge man har rätt mängd jäst och vätska så kan man bygga ihop sina recept hur man vill ju

Den är stor och klumpig, så det gäller ju att man har en bra plats för den...vi har den alltid framme på bänken, eftersom vi bakar flera gånger i veckan!

• Victoris
    Miniigirl skrev 2010-12-07 15:58:30 följande:

vi använder våran mycket! Fast, eftersom vi tröttnade på formen och den lite annorlunda konsistensen på brödet så har vi börjat ta ur degen när den är färdigjäst och lägga på plåt för att sedan ha in i ugnen!

Vi kastar ner lite allt möjligt i bakmaskinen vi...det vi känner för lixom Sålänge man har rätt mängd jäst och vätska så kan man bygga ihop sina recept hur man vill ju

Den är stor och klumpig, så det gäller ju att man har en bra plats för den...vi har den alltid framme på bänken, eftersom vi bakar flera gånger i veckan!

Har du några bra recept får du gärna dela med dig av dom T ex här i recepttråden för bakmaskiner
  • Miniigirl
    Victoris skrev 2010-12-07 16:00:39 följande:
    Har du några bra recept får du gärna dela med dig av dom T ex här i recepttråden för bakmaskiner
    Alltså, vi går inte efter några recept ens:-S
    Vi gör det vi känner för...
    Vi brukar se till att ha ungefär 4-6dl vätska och en halv jäst(vi kör med färskjäst oftast, annars motsvarande mängd torrjäst)
    vi använder ofta lantbrödsmjöl(mörkt) och blandar i lite vetemjöl och sen brukar vi ibland ha i solroskärnor, linfrön, brödkryddor eller liknande som vi har hemma för tillfället!
    Men lantbrödsmjölet ger iallafall väldigt mjuka och goda limpor tycker ja

ska kika in i tråden å se om jag får några trevliga tips på vad man mer kan ha i

Men det är inte svårt att få ihop ett gott bröd tycker jag, ända gångerna vi lyckats få tråkiga limpor är ju när vi glömt saltet:-P
  • Kärnhuset

Svar ja.
    Istället för att köpa bröd bakar den enkelt ditt eget, och man har nybakat bröd direkt på morgonen!

• IsDimma

Jag älskade den när jag bodde hemma (mamma och pappa har en). Skulle kunna tänka mig att köpa en själv när jag börjar äta bröd igen.

• MBert

Absolut!

Men det förutsätter givetvis att man har den framme och använder den.

Vaddå, tar tid? Det gör ju allt brödbak. Fördelen med bakmaskinen är att den sköter allt och att den dessutom kan göra det medan du sover så att du kan vakna till nybakat bröd. Vem kan motstå det?
    Det är dessutom betydligt billigare än köpt bröd.

Tja, formen kan man inte göra mycket åt, men det kan man inte på köpebröd heller! Vill man så kan man ju som sagt låta den blanda och jäsa degen och sen själv baka ut det i ugnen till den form man nu vill.

Man bestämmer däremot helt själv vad man vill ha i! Inga onödiga tillsatser som ska lura en att brödet är färskare än det är. Så det blir ju den smak man själv stoppar i ingredienser till!

Så Jo, man kan visst använda sina vanliga brödrecept och själv komponera ihop helt nya! Varför skulle man inte kunna göra det?! Det enda man ska tänka på är att det får plats i bakmaskinen. Det brukar i de flesta maskiner innebära att man bakar på ca 3 dl vätska. De flesta brödrecept man hittar i kokböcker baseras på 5 dl vätska så lättast tar man bara och halverar det!

Var inte rädd att experimentera. Hitta ditt eget basrecept och variera sen dina ingredienser utifrån det. Man lär sig att grövre mjöl kräver lite mer jäst och vätska, och vilka fröer, gryn och annat som suger vätska o.s.v.

Här är mitt basrecept, men varierar som sagt lite beroende på vad man stoppar i.

1,5 tsk torrjäst 5 g 7,5 dl mjöl 450 g 1,5 tsk salt 9 g 2 tsk socker/sirap 9 g 1 tsk olja 7 g 3,0 dl vatten 300 g
    Jag skriver torrjäst eftersom jag oftast sätter min på timer över natten (och för att det är lång hållbarhet och därför alltid finns hemma), men ska man baka direkt kan man givetvis använda vanlig färsk jäst, 1/3-1/2 paket (ljusa bröd kräver mindre mängd jäst, och grövre mer).
  • panki2

Tack för alla svar!

Jag antar att det givetvis är stor skillnad på vilkan manskin man har???
    Eller funkar de lite billigare lika bra?

• Miniigirl
    panki2 skrev 2010-12-07 22:29:56 följande:
    Tack för alla svar!

Vi har nog en av dom billigaste...den har vi haft i 1 år nu och funkar precis som den ska iallafall
  • Victoris
    Tack för alla svar!

Jag läste på nåt annat forum om nån som köpt på netto och där hade tefloner släppt efter 6 månader Obestämd men alla billiga är säkert inte dåliga. Nu har jag iaf köpt en Tefal XXL
  • MBert
    Tack för alla svar!

Tja, jag tror inte det är så jättestor skillnad på vilken maskin man har. Det är ju vad man stoppar i som är det som gör mest skillnad.

Det som kan skilja och vara avgörande är t.ex. hur bra maskinen blandar degen och att den har program som passar för det man ska baka, dvs. rätt intervaller och temperatur som passar degen och att det är jämn temperatur etc.
    Sen kan det ju som sagt vara så att billigare maskiner har lite sämre hållbarhet och snabbare tappar t.ex. släppförmågan i bakformen. och släpper inte brödet så kvittar det ju hur bra det egentligen blev, man vill ju liksom kunna få ut det någelunda helt. Det är otroligt irriterande och sker det så använder man helt enkelt inte bakmaskinen och då är det så klart ingen bra investering...
Svar på tråden Är bakmaskin något att rekomendera?