• Rottis77

Bildprogram till Mac

Vi skaffade en Mac för ca 1 år sedan, har bara haft PC innan. Nu är det så att jag saknar bildprogrammet som finnsr i PCn när man köper den, tycker INTE om bildprogrammet i Mac. Är det nån som vet om man kan få bildprogrammet som finns till PCn till Macen?? Sorry, men är såååå dålig på data!

• Svar på tråden Bildprogram till Mac
  • inze

Jag har ju egentligen väldigt svårt att förstå hur någon kan vara nöjd med Paint, speciellt om det gäller bildbehandling och inte att rita/måla.

Det här står att det ska vara något liknande Paint, och rita verkar man ju kunna göra. Hur det fungerar om det är fotografier man vill göra något med låter jag vara osagt:
    http://paintbrush.sourceforge.net/screenshots/

• Zelmilainen
    Rottis77 skrev 2010-12-07 15:09:12 följande:
    är det svårt?
    till en början kan d va trixit. har man aldrig testat det innan kan jag tycka att det kan va bra att göra först kanske. 1000:- kan ju va rätt mkt pengar ändå... men när man väl har lärt sig tycker jag det är skitbra. 
    nehepp...
  • Shiro

har du testat att öppna bilderna med Förhandsvisning? där kan man göra lite enklare saker som att vända på bilderna, beskära dem etc, typ som paint fast utan ritverktygen. :)

• Knysslan

Jag använder ett program som heter Gimp, det påminner lite om Photoshop.
    Tycker det är helt okej även om jag gillar Photoshop bättre. Gimp finns att ladda ner
    gratis (lagligt).  

• Shiro

annars finns det ett program som heter Gimp. Har inte testat det själv men det ska innehålla ungefär samma funktioner som photoshop OCH är Gratis ;)

• Runguska

Jag använder Pixelmator - ett program som jag är mycket nöjd med. Eller egentligen så organiserar jag bilderna i iPhoto och redigerar i Pixelmator.

Om du köper det genom mightydeals.com/ kostar det idag 29$ istället för 59$. Jag har haft/använt det under drygt ett år och har inte behvövt något annat bildredigeringsprogram.

• Anghammarad

iPhoto är egentligen inget bildredigeringsprogram utan ett bildhanteringsprogram. Vill man göra enklare bildredigering men ändå lite mer avancerat än det som finns i förhandsvisningen så finns det flera alternativ.

Seashore är rätt populärt seashore.sourceforge.net/The_Seashore_Project/About.html

Eller ImageWell xtralean.com/IWOverview.html

vill man ha ännu mer avancerat så är redan föreslagna Gimp eller, framförallt, Pixelmator www.pixelmator.com/ riktigt bra. 

• EFI
    Zelmilainen skrev 2010-12-07 12:23:29 följande:
    annars finns ju photoshop. d köpte vi till till vår mac. sambon har en macbook pro och jag en imac. använder det ofta, kul! kostar gissningsvis 1000:- i butik, men det funkar till 3 datorer då tror jag.
    Photoshop för 1000:- inte en chans! Möjligtvis Photoshop Elements, men det är inte samma sak. En riktig licens av PS kostar omkring 10 000:- för en svensk fullicens till mac.
    Apple user since 1987
  • Ulf Harrys Farsa

PS kostar typ 2 lax om man har studentleg, men då är det bara PS inget annat. Jag har full licens PS cs5 extended, den kostade 18 tror jag.

• EFI
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-04-22 20:47:44 följande:
    PS kostar typ 2 lax om man har studentleg, men då är det bara PS inget annat. Jag har full licens PS cs5 extended, den kostade 18 tror jag.
    Ja, men 2000:- versionen får inte användas kommersiellt efter studierna, men skall man bara ha det för att leka med så funkar det ju fint.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-04-22 20:47:44 följande:
    Om du betalade 18 000:- för Photshop CS5 så har du blivit blåst. Jag hoppas att du fick resten av CS5-programmen för det priset.
    Apple user since 1987
  • Ulf Harrys Farsa
    EFI skrev 2011-04-22 23:40:00 följande:
    Om du betalade 18 000:- för Photshop CS5 så har du blivit blåst. Jag hoppas att du fick resten av CS5-programmen för det priset.
    jo, det är nån suit... förpackningen är i källaren
  • EFI
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-04-22 23:42:22 följande:
    jo, det är nån suit... förpackningen är i källaren
    Det som är riktigt bra är att man får sån rabatt på Adobes produkter när man är student. Jag köpte själv 4000-kronorsversionen för ett par år sedan, och den får man även använda kommersiellt efter studierna (Medföljer även box och bok). Då kostade hela CS3-(design)paketet omkring 30 000:- men av någon anledning är alltid den svenska versionen dyrare och nu verkar det som om man förändrat prisplanen, för det är billigare nu. Glad
    Apple user since 1987
  • Ulf Harrys Farsa
    EFI skrev 2011-04-22 23:47:23 följande:
    Det som är riktigt bra är att man får sån rabatt på Adobes produkter när man är student. Jag köpte själv 4000-kronorsversionen för ett par år sedan, och den får man även använda kommersiellt efter studierna (Medföljer även box och bok). Då kostade hela CS3-(design)paketet omkring 30 000:- men av någon anledning är alltid den svenska versionen dyrare och nu verkar det som om man förändrat prisplanen, för det är billigare nu. Glad
    det är väl nån stackars översättare som ska ha typ "stim" avgift
  • EFI
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-04-23 08:28:45 följande:
    Nåt sånt. Men med ett så pass stort företag, verksamt i alla länder, tycker jag att det borde vara samma pris på alla versioner. Men de skall ju leva de också.
    Apple user since 1987
  • Filemon Syklon
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-04-23 08:28:45 följande:
    Översättare får inte betalt på det sättet. 
    God's away on business
Svar på tråden Bildprogram till Mac