• femman

Om man inte förbokar platser på flyget innan avresa...

har man då möjlighet att göra det när man checkar in(charter med ving) eftersom man numera checkar in själv?

Eller hur placeras man?? Någon som vet??

• Svar på tråden Om man inte förbokar platser på flyget innan avresa...
  • evaoregon
    hotten skrev 2010-12-10 08:05:00 följande:
     självklart åker jag hellre reguljärt men vissa sträckor /resor blir betydligt enklare och även billigare med charter..
    Ja, med charter finns det t ex direktflyg till platser som med reguljärflyg innebär flygbyte och dyrare kostnad.  Hade jag bott i Sverige så hade jag nog kunnat tänka mig charter till en del platser.  Nu flyger jag bara reguljärt och då kostar det inget extra att förboka platser.
  • Badfantasten
    femman skrev 2010-12-07 11:18:18 följande:
    Ja man tycker ju att det borde vara så för annars skulle det ju bli kaos om folk valde kors och tvärs.

Vi ska åka 3 vuxna med en 5 åring och en 1 åring i ca 5 timmar men känner inte att vi vill betala 300 extra/pers ,enkel v'äg dessutom, för att boka bättre plats
    Har också charter resa pågång, i April.(Egyptien) Och kände också att betala 300 kr extra/pers för att välja plats var inte så kul. Jag bryr mig inte vart i flyget jag hamnar men måste ju sitta med mina barn. Mannen ska på annat håll så det blir Jag + mormor och barnen på 4, 5 år. Att dela upp oss är också okey. Hoppas på att de placerar oss som familj el 2 och 2.

• hotten
    Badfantasten skrev 2010-12-14 16:26:58 följande:
    Har också charter resa pågång, i April.(Egyptien) Och kände också att betala 300 kr extra/pers för att välja plats var inte så kul. Jag bryr mig inte vart i flyget jag hamnar men måste ju sitta med mina barn. Mannen ska på annat håll så det blir Jag + mormor och barnen på 4, 5 år. Att dela upp oss är också okey. Hoppas på att de placerar oss som familj el 2 och 2.
    vanliga platser kostar väll knappast 300.- pers till egypten :) då är det ju nödutgångsplatser med extra benutrymme.
  • evaoregon

Enligt Fritidsresors sida så är deras priser enligt följande.

Priser TUIfly Nordic: Platsbokning: Pris från 150:- t/r, barn under 12 år 75:- t/r.
    Extra benutrymme:  Pris från 400:- t/r. Kan av säkerhetsskäl inte bokas av gravida, för barn under 12 år samt för personer med funktionshinder.

• Badfantasten
    hotten skrev 2010-12-14 21:47:53 följande:
    vanliga platser kostar väll knappast 300.- pers till egypten :) då är det ju nödutgångsplatser med extra benutrymme.
    Jo, 300 kr/per kostar det.
  • evaoregon
    Badfantasten skrev 2010-12-15 08:34:14 följande:
    Jo, 300 kr/per kostar det.
    Är det med Fritidsresor?  Så 150 kr ut och retur per vuxen och 75 kr tur och retur för barn gäller nästan aldrig utan det är 600 kr tur och retur?
  • hotten

jag har förra veckan bokat med fritidsresor och deras egna Tui flyg, Luleå-Gran canaria i mars, 
    alltså 7,5 timmes flyg. Egypten är ju kortare tid.

betalade 75,- dit och 75,- tillbaka dvs 150,- pers för vanlig plats.
    barn 11 år 40,-*2 = dvs 80.-
    Nödutgång med extra benutrymme 200,- *2 = 400,-

• evaoregon
    hotten skrev 2010-12-15 22:00:47 följande:
    jag har förra veckan bokat med fritidsresor och deras egna Tui flyg, Luleå-Gran canaria i mars, 
    alltså 7,5 timmes flyg. Egypten är ju kortare tid.

betalade 75,- dit och 75,- tillbaka dvs 150,- pers för vanlig plats.
    barn 11 år 40,-*2 = dvs 80.-
    Nödutgång med extra benutrymme 200,- *2 = 400,-
    Det verkar ju inte så dyrt. 
  • Elena f

Åker man charter så förseatas alla innan, så man kan inte välja var man vill sitta, just för att barnfamiljer inte ska få spridda platser pga av att det är bara ströplatser kvar, inte heller kan man byta stolar för att oftast ligger redan taxfree varor på plats osv...annars är det paxport som seatar nästan alla :) www.paxport.se

• femman

Ska åka med ving och det kostar 235 kr/pers oavsett ålder. Då får man platser med extra benutrymme.

Platsbokning utan extra benytrymme kostar 145 kr/pers.

Allt detta gäller enkel resa.

Det skulle alltså för oss på 3 betalande vuxna, ett betalande barn och en spädis gå på 2000 t o r vilket är hutlöst tycker jag.
    Konstigt att bolagen tar ut olika priser!

• Lotten 66

Har också bokat med Fritidsresor och betalt 150 kr tur o retur.
    Har aldrig varit med om att dom delar på barn o föräldrar.

• hotten
    Lotten 66 skrev 2010-12-19 21:13:25 följande:
    Har också bokat med Fritidsresor och betalt 150 kr tur o retur.
    Har aldrig varit med om att dom delar på barn o föräldrar.
    en gång emellan klassas ju att man sitter ihop, vilket jag förstår när det gäller vuxna.
    men när jag hamnar på ena sidan och min då 3 åring på andra så är det för mig att dela... pappan hamnade dessutom ca 10 rader bakåt...
    Nu fick vi byta men bara om någon ville byta, vilket var lättare sagt än gjort då inte ens vuxna ville dela på sig..
Svar på tråden Om man inte förbokar platser på flyget innan avresa...