Inlägg från: Pickeli |Visa alla inlägg
  • Pickeli

Iphone till barn?

varför ska han inte få en iphone? När man är 12 år är man ganska "stor" och kan behöva en mobiltelefon. Dessutom vet jag väldigt många 12åringar som har både portabla pc-spel, mp3spelare och tom egna datorer. Varför inte förena allt i en då?

Ser inte anledningen till varför han inte ska ha en om behovet finns.

Google it!
  • Pickeli
    Niillis skrev 2010-12-07 08:54:15 följande:
    jag har hört att iphone är otroligt känsliga tappar man den spräcks hela skärmen det kanske inte är en bra sak till en 12 åring, inte ens jag vill ha en sån pga känsligheten
    Så otroligt känsliga är dem inte.
    Google it!
  • Pickeli
    Niillis skrev 2010-12-07 09:03:29 följande:
    inte? ja då är de väl måndags exemplar en vän fått då hans 2 iphone gick i sönder iofs första gången kastade han den så kanske därför men andra gången tappa han bara lite men man ska ju ha fodral på så händer ju inte det
    Men tänker finns den kontantkort till iphone? för ett abonemang hade jag inte köpt till en tonåring då jag vet många som gjorde samma fel för 10-12 år sedan själv hade man abonemaang och vips kom en räkning till pappa för 7 tusen haha
    Men det handlar väl om mognadsfråga också kanske är man 12 år o väldigt mogen och visat sig ta hand om saker o ting så kan de väl ta hand om en iphone också
    Klart man kan ha otur om man tappar dem att de spricker, men oftast så håller de. har tappat min flera gånger, den håller.

Hur vida du väljer abonnemang eller kontaktkort har inte med själva telefonen att göra? Du kan välja helt fritt oavsett telefon. Jag förstår inte hur du menar?

Ja precis, det är ju en dyr pryl så det är klart att man måste kunna ta ansvar för den och det kan de flesta 12åringar vill jag tro.
    Google it!
  • Pickeli
    Pyrro_b skrev 2010-12-07 09:31:23 följande:
    Jag tror säkert hon kan ta ansvar för den, men är det bara vi som tycker att det är en otroligt dyr leksak för en 12-åring?
    För nej jag kan inte se att ett barn har BEHOV av en Iphone:)

Hade vi haft 12-åringar idag så har dom nog fått vara hemskt glada om dom fått en telefon överhuvudtaget.....så nå Iphone hade det då inte blivit. Jag vill inte att min barn ska bli bortskämda och tycka att dom förtjänar en Iphone
    Nej men inget barn har väl ehov av leksaker av div slag heller, däremot en mobiltelefon tycker jag absolut att vissa 12 åringar har BEHOV av.

Man behöver inte lära sin barn att bli bortskämda bara för att de får dyra grejer, ser heller inte felet med att barn ser sitt värde och tycker de förtjänar allt de ber om för det är klart att de gör, barn förtjänar hela världen! Även fast de inte kan få allt de ber om såklart. Att skämma bort barn handlar mycket lite om att ge dem dyra grejer anser jag.
    Google it!
  • Pickeli
    Buspojkarna skrev 2010-12-07 09:42:55 följande:
    Ja, det skulle jag ge mitt barn om det var försiktig med sina saker.

Visst den är dyr, men telefon som telefon. Fast tänker jag på att jag inte skulle betala för själva internetdelen så känns telefonen gaska onödig. Man måste ju ha surf på den för att kunna utnyttja alla funktioner
    Det samma gäller med i princip alla mobiler du köper idag, för att kunna utnyttja alla funktioner så krävs uppkoppling.
    Google it!
  • Pickeli
    storkvinnan9901 skrev 2010-12-07 10:03:39 följande:
    Då e dem ju rätt dyra

till en 12 åring nä jag tror inte det kanske då en beg i-phone

men som en skrev om man inte har internetuppkoppling så är den rätt onödig.
    Precis som alla andra mobiltelefoner? Fast mycket mycket bättre och med fler funktioner?
    Google it!
  • Pickeli
    MammaEmelie91 skrev 2010-12-07 10:15:17 följande:
    Det jag undrar är vad en 12åring har för nytta av en Iphone?
    Många 12 åring hittar på saker på egen hand utan sina föräldrar och då är det bra att de alltid kan ringa och bli nådda.
    Google it!
  • Pickeli
    storkvinnan9901 skrev 2010-12-07 10:19:29 följande:
    fast jag har adlrig haft någon eller har någon mobil som kräver internet uppkoppling detta är helt nytt för mig

måste man ha mac data för ha en i-phone?

jag tror om jag hade varit mamma så hade räckt med en sådan som jag har en sony ericsson som man kan sända sms,ring,ta lite foto,lyssna på radio+ lägga in lite mp3 låtar

men visst skulle då tyvunget vara en i-phone får det nog bli en beg.
    En iphone kräver inte heller någon internetuppkoppling.

nej du behöver inte ha en macdator.

Det du räknar upp kan du göra med en iphone också fast så mycket mer där till.
    Google it!
  • Pickeli
    MammaEmelie91 skrev 2010-12-07 10:42:16 följande:
    Och för att man ska kunna ringa och ta emot samtal behöver de va en Iphone? Jag tycker det räcker med en "vanlig" telefon. Den behöver inte ha en massa olika funktioner hit o dit, men det är ju min åsikt :)
    Nej men det finns ju ingen anledning att det INTE ska vara en iphone heller? ALla mobiltelefoner idag har många fler funktioner än att just ringa och ta emot samtal.

Faktum är att många 12 åringar (de flesta jag känner) har både, portabla nintendon, bärbara dvdspelare och mp3 spelare olika spelkonsoller och tv-apparater. De har tillgång till dator och kamera. Om det nu "behöver" dessa saker så fattar jag inte varför det inte behöver en iphone.
    Google it!
  • Pickeli
    Pyrro_b skrev 2010-12-07 12:37:41 följande:
    Pickeli skrev 2010-12-07 10:52:17 följande:
    Nej men det finns ju ingen anledning att det INTE ska vara en iphone heller? ALla mobiltelefoner idag har många fler funktioner än att just ringa och ta emot samtal.

Faktum är att många 12 åringar (de flesta jag känner) har både, portabla nintendon, bärbara dvdspelare och mp3 spelare olika spelkonsoller och tv-apparater. De har tillgång till dator och kamera. Om det nu "behöver" dessa saker så fattar jag inte varför det inte behöver en iphone.
    Ja den stora anledningen är ju priset!!
    Om du slår ihop vad alla prylar en iphone kan ersätta för barnet i fråga så är den inte speciellt dyr.
    Google it!
  • Pickeli
    Pyrro_b skrev 2010-12-07 13:23:51 följande:
    För det första tror jag inte den ersätter nått eftersom den är "sist in" så finns ju redan dom andra prylarna kan jag tro! Men främst så tycker jag inte att alla dom där sakerna är nödvändiga för ett barn!
    Så kan det nog vara, men jag köper inte argumentet att de inte "behöver" en sådan eftersom att behov för div apparatur tydligen finns.

Nödvändigt är väl inget förutom mat och husrum om vi ska se det krasst.
    Google it!
  • Pickeli
    Pyrro_b skrev 2010-12-07 14:31:17 följande:
    Nej visst är det så att mycket som leksaker etc är utöver basic needs, och gränsen är såklart väldigt olika i olika hem. VÅra barn lever inga "torftiga" liv tycker jag, visst får dom mer leksaker än vad dom behöver och kvalitetskläder......men vi kommer ändå att hålla emot så mkt det bara går när det gäller lyxkonsumtion (för det anser jag att det ÄR med Iphone oavsett om det är till vuxna eller barn igentligen) . Att dom önskar sig grejer är en sak, men jag kommer att gråta den dagen min dotter tycker att det är en självklarhet att hon ska få det.
    Även döttrar som adrig lyxkonsumerar kan uppfostras på ett sätt så de tycker att det är en självklarhet att de ska få en. Som sagt, bortskämda ungar i den bemärkelsen har mycket lite med dyra prylar att göra, det är jag helt övertygad om.

Jag själv är ett lysande exempel på det, jag har alltid fått allt jag pekat på ( i princip) men jag har aldrig pekat, krävt något eller trott att det är någon självklarhet. Har alltid jobbat ihop mina egna pengar och inte bett om något extra, har heller aldrig fått veckopeng eller sådana saker utan jag har fått pengar då jag behövt pengar. Min första mobil kostade närmare 8000 spänn och den fick jag innan jag gick ut grundskolan (självklart inte bara sådär, jag fick jobba för den i mina betyg tex) Och visst jag kanske har varit väldigt bortskämd men det har aldrig yttrat sig på ett negativ sätt någonsin. Att vara bortskämd behöver inte alltid vara något negativt. Och jag kommer att uppfostra mina barn på precis samma sätt som jag blev uppfostrad på den biten.

Bara för att man överröser barn med extremt mycket kärlek och ger dem allt de behöver och mycket mycket mer rent psykiskt så betyder det inte att de blir odrägliga egoister som tror de är bättre än alla andra för det, förstår du var jag vill komma?
    Google it!
  • Pickeli
    Pyrro_b skrev 2010-12-08 10:43:14 följande:
    Det är ju din subjektiva åsikt att det inte medfört något negativt för dig-;
    Du säger att du alltid jobbat ihop dina egna pengar....men du har fått pengar när du behöver det:)
    Du har alltid fått vad du pekar på.....ja det ÄR bortskämd i mina ögon och nej jag vill inte ha det så!
    Du säger att du aldrig krävt något eller att det varit en självklarhet.....jag undrar jag vad du sagt som 15-åring om dina föräldrar plötsligt sagt stopp?!

Men huvudsaken att du och dina barn är lyckliga så gjör det inte mig nått.
    0mim skrev 2010-12-07 22:43:17 följande:
    Varför skulle jag ge mina barn en iphone när de är 12 år? Jag vill gärna ha koll på vad mina barn gör på internet eller i alla fall minska risken att de skulle göra något dumt på internet. Så att ge dem möjlighet att kunna gå in på internet när som helst på dygnet vore jättedumt. En telefon vid 12 års ålder så att de kan ringa kan de ju få men det är ju klart att de kommer få hjälpa till hemma om de vill fylla på kontantkortet.  ;)
    Men du förstår ju inte vad jag skriver?

Och du vet att barn inte får arbeta för pengar va? Jag har jobbat ihop mina egna pengar från den dagen det var lagligt. Har jag behövt pengar innan jag kunde jobba eller om jag int kunnat jobba under skoltiden och behövt något så har jag frågat efter pengar till det och fått det. Har bott i egen lägenhet från det att jag var 16 år (eftersom skolan inte fanns på orten och kollektivtrafik inte fanns där) och sparat ihop pengar, har fått pengar till mat och hygien när jag behövt det (självklart har jag inte själv fått stå för hyror osv) och allt övrigt har jag själv arbetat eller sparat ihop. Jag skulle aldrig för mitt liv som 16 åring fått för mig att fråga mina föräldrar efter pengar till div lyxkonsumtion, nej verkligen inte. Jag frågade i absolut värsta nödfall för att jag FÖRSTOD att man måste arbeta ihop pengarna. Skulle jag frågat om biopengar var och varannan vecka skulle jag fått det, men jag betalade hellre själv.

men grejer är den att de skulle aldrig behöva säga stopp för jag har aldrig frågat efter något? Förstår du inte? Jag har blivit uppfostrad så att jag VET att man inte KAN köpa dyra prylar och det är ingenting man BER om.

Min kompis som fått veckopeng och aldrig fått något övrig lärdom eller utveckling av sitt ekonomiska sinne hon slösar pengar som en galning, för "det kommer ju nya" och så är hon uppfostrad i det tänket att så fort man får pengar så bränner man upp dem. När jag fick pengar i tex present så sparade jag dem.

Det är verkligen trist att du inte fattar vad jag menar, tror nästan att du inte vill förstå och vägrar inse att vara bortskämd inte alltid är något negativt.

Kan du själv inte tänka så fast om du tillämpar det på ett emotionellt plan? Att skämma bort barn med kärlek och komplimanger KAN ge egoistiska självcentrerade barn som tror de är bättre än alla andra om man gör det på fel sätt. Men oftast så blir det inte så. Och med kärlek och komplimanger vill du väl skämma bort dina barn eller hur?
    Google it!
  • Pickeli
    Pyrro_b skrev 2010-12-08 10:43:14 följande:
    0mim skrev 2010-12-07 22:43:17 följande:
    Varför skulle jag ge mina barn en iphone när de är 12 år? Jag vill gärna ha koll på vad mina barn gör på internet eller i alla fall minska risken att de skulle göra något dumt på internet. Så att ge dem möjlighet att kunna gå in på internet när som helst på dygnet vore jättedumt. En telefon vid 12 års ålder så att de kan ringa kan de ju få men det är ju klart att de kommer få hjälpa till hemma om de vill fylla på kontantkortet.  ;)
    Precis! Sen är jag dessutom av en sån bakåtsträvande idiot till förälder att jag faktiskt tycker att man kan göra annat än surfa och smsa hela dagarna=)
    Du vet att man inte behöver göra det ÄVEN fast man har en iphone va?
    Google it!
Svar på tråden Iphone till barn?