• Höst flickan

Sköljmedel..hur sjutton kan man andvända o gilla detta stinkande kemikalmedel?

Jag förstår inte hur man kan andvända detta äkliga miljöförstörande medel i alla kläder/sängkläder, till oss och små barn...

Handdukar blir mjukare...jo, visst..men till vilket pris?fulla med kemikalier..och dom stinker..

O sedan torkar vi våra barn med dessa kemikalbehandlade handdukar...

Nä, snälla gott folk...gör som jag, befria era barn från detta stinkande "gift"

Jag tvättar oftast utan nått...jo, rent vatten!(oftast är inte kläderna så smutsiga)
    specigellt inte sängkläder.

Är det så att dom skulle vara smutsiga så andvänder jag lite tvättmedel el så punktbehandlar jag fläckarna.

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 14:00
    Detta med att inte andvända tvättmedel.

Jag tvättar ofta kläder som enbart varit andvända några timmar, pga av just en matfläck/ bajsfläck tex.
    Tycker då att det är väldigt onödigt att ha tvättmedel, för plaggen i sig är ju inte smutsiga.
    (har en 6 månaders)

Därför punktbehandlar jag fläcken istället, oftast innan den läggs i tvättkorgen, annars kan det bli svårt att få bort fläcken iallafall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 14:27
    SAMU tvättnötter

• Svar på tråden Sköljmedel..hur sjutton kan man andvända o gilla detta stinkande kemikalmedel?
  • Pillis4
    Höst flickan skrev 2010-12-07 09:04:16 följande:
    Jag förstår inte hur man kan andvända detta äkliga miljöförstörande medel i alla kläder/sängkläder, till oss och små barn...

Handdukar blir mjukare...jo, visst..men till vilket pris?fulla med kemikalier..och dom stinker..

Jag tvättar oftast utan nått...jo, rent vatten!(oftast är inte kläderna så smutsiga)

Är det så att dom skulle vara smutsiga så andvänder jag lite tvättmedel el så punktbehandlar jag fläckarna.

{#emotions_dlg.flower}
    men uääh!! tvättar du dina trosor och lakan med bara vatten??? Det är ju bevisat att det ska tvättas i minst 60 grader och med tvättmedel för att bakterier och smuts ska försvinna.

Det finns faktiskt miljövänligt och parfymfritt sköljmedel/mjukgöringsmedel som gör att inte tvätten känns som sandpapper. jag gillar grummels tvättsåpa o mjukgäringsmedel som är miljövänligt och finns utan parfym för känslig hud.

då antar jag att du inte tvättar dina barn med shampo och tvål heller ?

Att punkt tvätta smutstvätt låter ju bara äckligt ok om det är en fräsh tröja som fått en liten fläck .. men jeans som man gått med i flera dagar eller svettiga sockar... nä fy...
  • Queenie70

Jag tycker det luktar gott, och inte är jag rädd för "kemikalier" heller. Dock använder jag inte sköljmedel, för att handdukarna blir ju helt obrukbara då. De slutar ju att suga åt sig vatten. Som att torka sig med en plastpåse ungefär.

• Höst flickan
    Pillis4 skrev 2010-12-07 21:41:17 följande:
    men uääh!! tvättar du dina trosor och lakan med bara vatten??? Det är ju bevisat att det ska tvättas i minst 60 grader och med tvättmedel för att bakterier och smuts ska försvinna.

Det finns faktiskt miljövänligt och parfymfritt sköljmedel/mjukgöringsmedel som gör att inte tvätten känns som sandpapper. jag gillar grummels tvättsåpa o mjukgäringsmedel som är miljövänligt och finns utan parfym för känslig hud.

då antar jag att du inte tvättar dina barn med shampo och tvål heller ?

Att punkt tvätta smutstvätt låter ju bara äckligt ok om det är en fräsh tröja som fått en liten fläck .. men jeans som man gått med i flera dagar eller svettiga sockar... nä fy...
    du får tycka jag är äklig..men dom blir faktiskt rena..man ser iallafall ingen skillnad o märker ingen skillnad.
    tvättar dock i 60 grader.

Jo, jag andvänder tvål....där går faktiskt min gräns...många säger att tex underlivet enbart ska tvättas med vatten..men det grejar jag inte...

Jag punktbehandlar ju enbart fläckar.
    jeans kan jag tvätta i enbart vatten..

ja, vem vet..jag kanske ändrar mig..men jag tycker det funkar skit bra, o blir rent..om någon skulle sagt till mig för 10-15 år sedan att jag skulle tvätta på detta sätt hade jag sagt...fy vad äkligt...

men jag har ändrat mig....
  • Lingonflickan
    Höst flickan skrev 2010-12-07 09:04:16 följande:

{#emotions_dlg.flower}
    Fy vad snuskigt!! Inget tvättmedel och särskilt inte på sängkläder. Och du inbillar dig att de blir rena??????
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • lilla mej
    Nuttis79 skrev 2010-12-07 19:04:59 följande:
    Det blir de ju! Utan sköljmedel blir ju kläderna som tidningspapper.
    det tycker jag inte sarskilt inte nar de blivit strukna. Det skulle val vara handukar isf, men torktummlar man dem lite i slutet pa torkningen sa undviker man det med..
  • Koppkaka
    Höst flickan skrev 2010-12-07 21:48:32 följande:
    du får tycka jag är äklig..men dom blir faktiskt rena..man ser iallafall ingen skillnad o märker ingen skillnad.
    tvättar dock i 60 grader.

Jo, jag andvänder tvål....där går faktiskt min gräns...många säger att tex underlivet enbart ska tvättas med vatten..men det grejar jag inte...

Jag punktbehandlar ju enbart fläckar.
    jeans kan jag tvätta i enbart vatten..

ja, vem vet..jag kanske ändrar mig..men jag tycker det funkar skit bra, o blir rent..om någon skulle sagt till mig för 10-15 år sedan att jag skulle tvätta på detta sätt hade jag sagt...fy vad äkligt...

men jag har ändrat mig....
    Så med andra ord.. du tvättar inte kläderna med tvättmedel pga miljöförstöring och att kläderna blir förstörda och luktar.. Men du tvättar ditt eget underliv med tvål, så att ph-balansen pajas och du kan få riktiga problem, pga att "du inte grejar" att tvätta med bara vatten? Grymt!
  • Med två små

Nej, jag använder inte sköljmedel, av miljöskäl. Däremot skulle jag vilja använda sköljmedel - inte för att få tvätten mjukare utan för att få den att lukta gott. Finns det något alternativ om det bara är lukten man vill åt?

• Höst flickan
    Koppkaka skrev 2010-12-07 21:55:28 följande:
    Så med andra ord.. du tvättar inte kläderna med tvättmedel pga miljöförstöring och att kläderna blir förstörda och luktar.. Men du tvättar ditt eget underliv med tvål, så att ph-balansen pajas och du kan få riktiga problem, pga att "du inte grejar" att tvätta med bara vatten? Grymt!
    finns tvål som för underlivet, kan köpas på apotek mm..
    men mitt underliv grejar veledas produkter.

Nja..jag tycker inte kläderna blir förstörda, dock känns dom inte rena med sköljmedel..o dom luktar alldeles för starkt, o jag vill ha så lite kemikalier som möjligt nära min hud och i närheten av mina barns hud o för miljöns skull.
  • Pillis4
    Koppkaka skrev 2010-12-07 21:55:28 följande:
    undrar jag med!!! man kan få svampinfektion av att tvätta underlivet med tvål. Sjukvården rekommenderar ju att tvätta sig där med varmt vatten för att undvika ph rubbningar,
    Men att du kan tvätta dig med tvål där och sen ta på dig ett par använda trosor sköljda i bara vatten,, låter rätt ofräsht i mina öron... =/

tvål e ju minst lika illa som tvättmedel osv. finns ju många som faktiskt tvättar kläder med tvål (tänker speciellt på olivtvål och galltvål) vanligt i sommarstugor osv där man kanske måste tvätta för hand,.

som sagt det finns miljövänliga alternativ och jag är själv allergisk och använder shampo osv utan parfym.. funkar hur bra som helst.
  • Höst flickan
    Med två små skrev 2010-12-07 21:59:52 följande:
    Nej, jag använder inte sköljmedel, av miljöskäl. Däremot skulle jag vilja använda sköljmedel - inte för att få tvätten mjukare utan för att få den att lukta gott. Finns det något alternativ om det bara är lukten man vill åt?
    finns tydligen någon doftolja man kan köpa...
    Kolla där man köper tvättnötter, dom tror jag har det
Svar på tråden Sköljmedel..hur sjutton kan man andvända o gilla detta stinkande kemikalmedel?