• Peztis

10-månaders som matvägrar - vad gör man?

Jag blir knasig på detta!

Från att duktigt ha ätit rent från tallriken så vägrar han nu äta! Idag t o m kl 13.30 har han ätit ca 100 ml välling, 1/3 portion gröt, 1/4 macka m smör, 4 skedar burkmat samt ytterligare 50 ml välling. Lite vatten har han druckit också. Troligen så kommer han att äta en portion gröt sedan och 150 ml välling.
    Han har krånglat i ca två veckor nu och någon enstaka gånng äter han jättebra medan nadra dagar är som idag...

Så vad gör man? Ibland har jag faktiskt tvingat i honom mat för han MÅSTE ju äta men det är ju knappast hållbart i längden, han ska ju inte uppleva matstunden som hemsk.
    Idag fick han två olika matburkar som han ratade och sedan så fick han välling - så kan jag ju inte heller hålla på. Maten är ok för det var jättegott för någon dag sedan.

Han mår ju egentligen jättebra, är glad och pigg men i alla falll...
    Fick absolut INGEN respons från min bvc-tant... så då vänder man sig med förtroende till alla duktiga och påhittiga mammor här på FL!

HJÄLP!!!

• Svar på tråden 10-månaders som matvägrar - vad gör man?
  • lövet2

Han matvägrar väl inte! Det där låter som helt normala portioner! Att hans aptit minskat kan bero på många saker:
    Han växer långsammare just nu, och behöver därför mindre mat.
    Han kan ha lite jobbigt med tänderna.
    Han kan ha en liten förkylning som vägrar att bryta ut.
    Han kan vara less på att bli matad - ge honom sked och tallrik, och låt honom kladda själv!

• Micaela

Nova har strulat med maten sen hon var 8 månader. Hon är nu 11 månader och vi märker en viss förbättring men fortfarande äter hon dåligt. Vi har provat både burkmat och hemlagat, olika sorter. Ändrat tiderna. Varvat varannan sked mat med varannan fruktpuré, låtit henne äta själv, gett henne något att pilla med för att avleda. Vi har sjungit och skojat..Ja vi har gjort allt möjligt men hon bara spottar.

Vi gör så att vi ger henne mat på fasta tider och äter hon inte då så får hon vara utan helt enkelt. Låter kanske grymt, men om man istället börjar ge fruktpuré eller annat sött man vet att dom gillar så äter dom BARA det sen. Tro mig, har vart dum och provat!

Jag brukar försöka ge så mycket fett som möjligt. Blandar i matolja i varje lagad mat och har börjat ha flytande margarin i gröten på kvällen.

Och så fick jag ett bra tips av en här på fl: Försök att minska eller ta bort allt socker. Det ska vi prova nu och se om det blir bättre.

• SussEk

Vår BVC sköterska tipsade om att göra puréerna var för sig och lägga upp på en tallrik. Det kan spela roll om det ser gott ut (det vet vi ju själva). Vår 9 månaders "matvägrade" och vi testade att lägga upp köttfärs/potatispurén på en tallrik med en klick morotspuré och en liten hög med finhackade tomater. Trot eller ej men maten gick plötsligen i!!
    Kan iofs vara en tillfällighet, "matvägran" kanske hade slutat ändå men vem vet........

• Peztis

Jag blandar i osaltat smör i mten och rapsolja i välling och gröt eftersom han inte gick upp som han skulle vid förra mätnigen, dvs han följde inte SIN kurva. Vid mätningen i förrgår var det bra igen, han väger mer än genomsnittet men han är längre än vad han väger, 10,774 kg och 79 cm.

Micaela, du skrev om socker och att ta bort det. Men han får ju inte socker, direkt. Jo, i fruktpuréerna då. Ska det också tas bort, bananen och fruktdrycken? Han måste ju få i sig c-vitamin osv... Gröten ratar han ju även med fruktpuré.
    Visserligen gick provportionen med Sempers gröt med päron och banan ned i ett huj...

Gu vad mat man slänger - det svider det med! Jag blir så irriterad också! Det är ju jobbigt att sätta sig där med maten och veta att man ska börja lirka... Och nej, jag sätter mig inte med en sur min.

SussEk, han vill inte ha min goda (!!) mat utan det är i stort sett endast burkmat och det är ju lite svårt att dela på... men tack ändå. Man kan ju försöka i alla fall.

Fler tips!!!!

• monkan1

Jag tror att det är jätteviktigt att försöka att inte göra en så stor grej av det inför barnet. Jag förstår att det är väldigt svårt men barnen reglerar oftast mycket bra själva vad de behöver och hur mycket. Huvudsaken att man serverar dem bra mat på regelbundna tider. Jag tror att det är bra att göra som Micaela skriver, servera mat och om barnet inte vill ha så får det vara utan. Försök att inte tvinga i barnet mat eller att leka i det mat. Då blir inte det här med mat något naturligt som det ska vara.

Förstår att det här kan vara svårt men i längden fungerar det nog bäst. Lycka till!

• Peztis

Så alltså, take it or leave it?

Den där lilla underläppen som kommer fram: NÄ! JAG VÄGRAR! Knasiga unge!

• lövet2

Fråga BVC om du kan få träffa en dietist! När du väl blivit helt övertygad om att han klarar sig bra på det han äter, så kanske du slappnar av mer ang maten. Det i sin tur medför antagligen att han börjar äta mer ....

• kissemjao

Aptiten och lusten att äta, den kommer och går. Jag gör heller inte så stor sak av det, sålänge mina barn går upp i vikt. Som sagt, det finns så mycket annat viktigt att pyssla med när man är en liten tulting.

• grekland

tänk vad fixerade vi är på maten i detta land...
    så även jag....ler
    men...jag håller med föregående talare......han kanske testar dig..testar sig.......har tänder påg.....fodrar mindre......gillaritne maten.......osv...infektion mmmmmm
    tänk som så..är han pigg o glad...går upp i vikt...släpp det......men ....mitt tips är...om du ger han burkmat........tex...så äter han lite........skit i maten ..inget välling osv.........vänta...han blir ju hungrig.....kanske du är fixerad vid klockan o vid ex antal måtlider...........han måste ju vara hungrig.........försök komma på vad han gillar o inte gillar............FÖRSÖK HITTA HANS RYTM INTE NÅGON REKOMMENDATION ´....håll inte på att strö ge han mat o välling o mellanmål..........känn in han istället....vad vill han
    .............tänk inte utan lyssna PÅ HAN.....så kommer det jag lovar.....lycka till.......sissi

• Astarte

Håller med lövet2. Försök träffa en dietist som kan ge dig lite råg i ryggen. Han svälter som sagt inte, utan kommer att anpassa det där själv.

Vår dotter vägrade i stort sett att börja äta till hon var över ett år (ammade henne) och sedan började hon helt plötsligt äta när min sambo tog semester! Sedan dess har hon lagt in jätteportioner! Så någonstans tror jag att hon uppfattade mina vibbar. Jag blev så himla TRÖTT på att hålal på och erbjuda mat när hon inte ville. Och förmdligen märktes det på nån vänster...

• Peztis

Ja, man är väl lite nojjig och man vill att han ska äta... känner dock inget stöd från bvc så jag har ingen lust direkt att fråga om dietist.

Idag har han ätit ganska bra... jag tor att han eg genomgår någon fas för han är rörig med sovandet också, tog 1,5 h ikväll för att få honom att somna.

• Turran

Min dotter var sadar for nagra manader sen. Jag forsokte med allt. Tyckte inte att jag gjorde annat an forberedde mat (som ratades efter 3 tuggor ). Hon ammades iofs mycket sa hon fick ju i sig naring iallafall. Sen en dag sa at hon helt plotsligt allt och nu ar hon en storatare! Hoppas att det blir sa for din son ocksa

• Tove

Hej Peztis!

Vad många vi är som har samma problem, men nu har peppar peppar Fabian ätit skapligt två dagar i rad, så troligen kommer väl en självsvältar dag imorgon...
    Söt kille ni har!

Lycka till!

Kram Tove

Svar på tråden 10-månaders som matvägrar - vad gör man?