Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?

Raskask skrev 2010-12-07 17:20:08 följande:
    Eh, ja. Det är väl en av huvudanledningarna till att vi har just fri abort, utan krav på moraliskt högstående anledningar till att göra abort. Insikten om att människor faktiskt är slarviga nu och då. Att det är just kvinnor som har abortmöjligheten beror naturligtvis på att det är deras kroppar som är gravida. Hade män varit gravida hade naturligtvis män och inte kvinnor haft möjlighet att göra abort.
  • Sarah f
    Selfish Geene skrev 2010-12-10 20:29:02 följande:
    Jag tycker att ingen ska bråka med någon!

(att lägga till listan över meningslösa självklarheter som inte tillför debatten ett jävla dugg. Varsågoda!) 
    Jag tror jag älskar dig , selfish!
  • Sarah f
    Rochefort 10 skrev 2010-12-13 09:35:31 följande:
    Det som stör mig är att mångas inställning skiljer sig så mellan mannens och kvinnans ansvar.
    När en kvinna blir gravid av misstag är det oftast synd om henne, varvid mannen oftast får höra att han får skylla sig själv. Beslutar dessutom kvinnan att behålla barnet utan mannens samtycket blir han dessutom ålagd ännu mer skuld.
    Där har kvinnan en enorm makt som hon missbrukar både gentemot mannen och det kommande barnet, som antingen får en icke-närvarande fader, eller en som har påtvingats sitt faderskap.
    Alla känner till förutsättningarna, eller hur? Män vet om att de kan göra kvinnor på smällen OCH att de då inte kan göra mycket åt vad kvinnan vill med graviditeten.  Det kan inte komma som en nyhet att vi har olika förutsättningar. Inställningen är ju grundad på inbyggda skillnader mellan män och kvinnor.
  • Sarah f

Jag trodde i min enfald att abort var till för just sådana olyckliga tillfällen?

• Sarah f
    Rochefort 10 skrev 2010-12-14 12:51:47 följande:
    Jag har aldrig påstått att min graviditet var ett olyckligt tillfälle. Att den inte var planerad är inte synonymt med ovälkommen.
    Men då gällde det inte dig, vem påstår det?. Olyckligt tillfälle är när man slarvar och inte vill ha barnet.
Svar på tråden Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?