• Swweetiie

Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?

Hej!

Tråd på tråd, på tråd går i tonen att männen ska skylla sig själv om de inte varit tillräckligt smarta att använda kondom vid sex/1 night stands/förhållanden och ett barn blir till. De ska minsann betala underhåll för de vet hur barn blir till osv.

Men jag började fundera, det är faktiskt inte bara ett "manligt problem" som alla vill få det att verka som.
    Jag kan (tyvärr) tala om att jag vet flera (!) kvinnor som helt enkelt hoppar över preventiv medel bara för att de inte orkar bry sig eller skyller på något som dålig hy av p-piller, kondom är osexigt m.m.

Är det verkligen okej med abort då ett barn blivit till för att kvinnan varit slarvig?
    Ska inte hon då också ta ansvar i o med att föda, försörja och uppfostra barnet (likväl mannen i fråga)?

Och jag hoppas att om man vet hur ett barn blir till så vet man säkerligen att barn behöver mat, vatten blöjor, kärlek och även att bebisar inte kommer smärtfritt efter 40 veckor, precis lika väl som att män vet hur bebisarna blir till.

Vill poängtera att nu pratar jag inte om de fall då våldtäkt eller likanande förekommit.

Vad anser du?

• Svar på tråden Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?
  • Anonym

Så du menar att du allvarligt jämför en kvinnas/mammas roll med försörjning/föda/uppfoistra med mannens underhåll som är endast 1273 kr/mån??

• duvetmia

Hellre en abort än ett oönskat barn som kanske far illa..

• Swweetiie
    Anonym skrev 2010-12-07 17:12:14 följande:
    Så du menar att du allvarligt jämför en kvinnas/mammas roll med försörjning/föda/uppfoistra med mannens underhåll som är endast 1273 kr/mån??
    Nej absolut inte, jag fick mig bara en fundering.
    Men jag tror (hoppas) att mer parten av de män som blir pappa mot sin vilja inte bara blir det ekonomiskt.
    Män är vad jag vet inte helt känslolösa så det ärmånga som stöttar och verkligen går in i rollen för de anser att det är ett måste.

Jag tycker inte att abort ska tas bort, utan jag är helt för det som ett inlägg, heller abort än ett oönskat barn som far illa.
    Men däremot så vill jag veta vad andra tycker.
  • Raskask

Eh, ja. Det är väl en av huvudanledningarna till att vi har just fri abort, utan krav på moraliskt högstående anledningar till att göra abort. Insikten om att människor faktiskt är slarviga nu och då. Att det är just kvinnor som har abortmöjligheten beror naturligtvis på att det är deras kroppar som är gravida. Hade män varit gravida hade naturligtvis män och inte kvinnor haft möjlighet att göra abort.

• JuliaåRonjasmammis
    Raskask skrev 2010-12-07 17:20:08 följande:
    Eh, ja. Det är väl en av huvudanledningarna till att vi har just fri abort, utan krav på moraliskt högstående anledningar till att göra abort. Insikten om att människor faktiskt är slarviga nu och då. Att det är just kvinnor som har abortmöjligheten beror naturligtvis på att det är deras kroppar som är gravida. Hade män varit gravida hade naturligtvis män och inte kvinnor haft möjlighet att göra abort.
    Så bra, du skrev det jag tänkte!{#emotions_dlg.flower}
    Don't mess with my integrity!
  • Swweetiie
    Tack, ett vettigt svar.
    Kan inte annat än hålla med.
  • Anonym
    Visst, men insikten i abortlagstiftningen är ju bara att kvinnor är slarviga nu och då.
    Män får skylla sig själva.

Jag fattade det som att det var det som frågan i trådstarten gällde.
  • Selfish Geene

Underhåll är inte "böter", det är pengar som ska ge barnet ekonomisk försörjning från båda sina föräldrar.

Samhället straffar alltså inte mannen för hans slarv

varför ska samhället straffa kvinnan med att vägra henne att göra abort? 

• Raskask
    Anonym skrev 2010-12-07 17:25:58 följande:
    Visst, men insikten i abortlagstiftningen är ju bara att kvinnor är slarviga nu och då.
    Män får skylla sig själva.

Jag fattade det som att det var det som frågan i trådstarten gällde.
    Män är inte gravida. Det är det som är poängen i lagstiftningen. Så länge graviditeten är på ett stadium där embryot/fostret inte har någon chans att utvecklas till en självständig individ är det den gravida som bestämmer.

När fostret blivit ett barn, och är fött så har kvinnan och mannen samma skyldigheter, eftersom det då är barnets rättigheter som betyder något..
  • Raskask
    Selfish Geene skrev 2010-12-07 17:33:15 följande:
    Underhåll är inte "böter", det är pengar som ska ge barnet ekonomisk försörjning från båda sina föräldrar.

Samhället straffar alltså inte mannen för hans slarv

varför ska samhället straffa kvinnan med att vägra henne att göra abort? 
    En kvinna som inte lever med sitt barn är ju även hon skyldig att betala underhåll. Lever hon med sitt barn kostar ju det också en del förstås

Om frågan egentligen gäller ofrivilliga fäders möjlighet att slippa underhåll så är nog en begränsing av aborträtten inte precis någon bra väg att gå. Alla undersökningar som gjorts i frågan visar att en man som inte vill ha barn just nu, med just den gravida kvinnan är en av de vanligaste anledningarna till abort. Så tog man bort aborträtten pga slarv lär det bli betydligt fler ofrivilliga fäder som tvingas betala underhåll.
Svar på tråden Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?