Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?
Hej!
Tråd på tråd, på tråd går i tonen att männen ska skylla sig själv om de inte varit tillräckligt smarta att använda kondom vid sex/1 night stands/förhållanden och ett barn blir till. De ska minsann betala underhåll för de vet hur barn blir till osv.
Men jag började fundera, det är faktiskt inte bara ett "manligt problem" som alla vill få det att verka som.
Jag kan (tyvärr) tala om att jag vet flera (!) kvinnor som helt enkelt hoppar över preventiv medel bara för att de inte orkar bry sig eller skyller på något som dålig hy av p-piller, kondom är osexigt m.m.
Är det verkligen okej med abort då ett barn blivit till för att kvinnan varit slarvig?
Ska inte hon då också ta ansvar i o med att föda, försörja och uppfostra barnet (likväl mannen i fråga)?
Och jag hoppas att om man vet hur ett barn blir till så vet man säkerligen att barn behöver mat, vatten blöjor, kärlek och även att bebisar inte kommer smärtfritt efter 40 veckor, precis lika väl som att män vet hur bebisarna blir till.
Vill poängtera att nu pratar jag inte om de fall då våldtäkt eller likanande förekommit.
Vad anser du?