Är abort okej även när en kvinna varit slarvig?
Är abort ok även när en kvinna har varit slarvig?
Jag vet inte inte. Känner väl att det är både omoget och omoraliskt att göra abort pga slarv. Å andra sidan får man också se till de blivande föräldrarnas livssituation. Jag tycker att det är precis lika omoget och omoraliskt att bringa barn till världen som man av olika anledningar inte har så bra förutsättningar att ta hand om.
Sedan vore det utlimata förstås om beslutet kunde vara gemensamt mellan kvinnan och mannen.
I de fall en överenskommelse inte kan nås, måste det förstås handla om kvinnans val då det är hennes kropp. På något annat sätt vill jag inte ha det.
Det som stör mig är att mångas inställning skiljer sig så mellan mannens och kvinnans ansvar.
När en kvinna blir gravid av misstag är det oftast synd om henne, varvid mannen oftast får höra att han får skylla sig själv. Beslutar dessutom kvinnan att behålla barnet utan mannens samtycket blir han dessutom ålagd ännu mer skuld.
Där har kvinnan en enorm makt som hon missbrukar både gentemot mannen och det kommande barnet, som antingen får en icke-närvarande fader, eller en som har påtvingats sitt faderskap.