Joppelina skrev 2011-08-25 01:17:34 följande:
Lycka till alla som står inför utredningar och stå på er. Har ni svårt att berätta om hur ni har det, Skriv ner det och be dom läsa. Ställ krav, ställ frågor. Ta med er någon som stöd som dels kan hjälpa till att minnas vad som sagts och som kan hjälpa så att ni inte blir avfärdade. För det blir man mer eller mindre någon gång under utredningen.
Först efter min utredning så har jag kommit på så mycket mer som ej kom fram. De saknade många bitar från min barndom och i mina journaler står det misstänkt ADD. Jag är 48 år. Inte minns jag så mycket av hur det var eller kändes annat än att jag kände mej annorlunda och inte klarade av det sociala. Min mamma är 75 och minns inte heller. Då jag gick i skola på 70-talet så fanns dessa boktavsdiagnoser. Vilda pojkar var "inte skolmogna" och fick gå om ett år eller gå i specialklass.
Ge inte upp! Även om ni inte kanske behöver eller vill medicinera så finns mycket annat att vinna på att få rätt diagnos i tid och kanske "mota Olle i grind". Jag har sen snart 5 år boendestöd för hjälp i vardagen med 8 timmar. Då, för 5 år sedan så var det enkla saker som jag behövde stöd och pushning med. Att duscha, att äta, att borsta tänderna. Nu så hoppas jag succesivt kunna minska ner på den hjälp jag får och få leva ett värdigt liv!
Tack! Mycket bra tips, det ska jag göra, alltså skriva ned hur det är, för jag VET att när de frågar så kommer jag inte komma på något exempel ALLS.
Skönt att höra någon annan som är 40+, det känns ju som att jag borde ha tagit tag i detta tidigare, känner mig smått löjlig som kommer vid denna otroligt höga ålder.
(min husläkare skickade mig vidare till psyk, det är tydligen de som har all utredning här, så nu får jag oroa mig för att prata med en ny person igen, förklara hur min situation ser ut, min husläkare "kan" ju mig, hade varit så mycket enklare att träffa henne i stället först och HON skickar remiss med liten förklaring -inbillar jag mig iaf

)