• Anonym

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Tittar in här också då från den andra tråden, passar ju egentligen inte in då jag inte har en diagnos men känner igen mig så väl i add men får inte genomgå en utredning

• Anonym
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-16 16:53:09 följande:
    Petrah: hehe, ok.. egentlgen borde jag väl fråga i ett forum där ordningssamma personer håller till..
    Hahhaa......ja kanske det
  • Anonym

Beklagar om svaret redan finns i tråden någonstans men: Har man någon nytta av att konstatera att någon troligen lider av ADD? Alltså en vuxen med utbildning och förankring på arbetsmarknaden, utan några medicinska problem. Finns det något man kan göra för att förbättra sin funktion? Någon terapi? Förhållningssätt? /Natur/läkemedel?

• Anonym
    strulmaja skrev 2011-01-23 00:14:22 följande:
    Det finns en del litteratur så det kan man ju börja med. Terapi förstås. Kanske söka upp någon grupp eller förening, te.x Attention och träffa likasinnade?

Nyttan med att få en diagnos konstaterad för min del är lättnaden över att veta vad som är fel och förhoppningsvis få hjälp att bli bättre. Om det sen blir i form av medicin eller terapi eller både och vet jag inte men jag är öppen för allt som kan göra livet lättare.  
    Tack för ditt svar. I det här fallet har vederbörande sällan upplevt att de problem som troligen är ADD-relaterade gjort h* avvikande och upplever inget starkare behov av just att få saker att falla på plats. Faktum är att själva diagnosgrejen känns lite hotande då den inte stämmer med självbilden, så enda anledningen till att konstatera ev ADD skulle vara om man praktiskt kan ha någon nytta av den=förbättra sin funktion genom åtgärder som har påvisad effekt.
    Det där med terapi och medicin var vad jag funderade över. Har väl läst för lite men inte sett vad som egentligen står till buds. Jag menar de mediciner jag känner till som ges vid ADHD exempelvis skulle inte alls stå i proportion till de problem denna ev ADD orsakar. Och jag vet inte om det finns någon fungerande samtalsbehandling?
  • Anonym

Hej! finns det nån här som fått ut pengar på försäkringen för att ni har add? hur mycket i såna fall?

• Anonym

Var söker jag för att påbörja en utredning om eventuell ADHD? Den FÖRSTA kontakten?

• Anonym
    Hyperduttan skrev 2011-08-24 18:47:07 följande:
    VC eller Psyk
    tack.
    mailade husläkaren direkt, annars kommer jag inte att göra det förrän om.. ett år? två? fem..? 
    Ringa är definitivt ingen idé, dit kommer jag bara inte, har alldeles för många ursäkter att göra annat.  
  • Anonym
    Frokenpilla skrev 2011-08-22 12:38:48 följande:
    Samma här. Har dock lämnat barnen i skolan. Men nu har jag suttit i 4 timmar och druckit kaffe..utan att äta eller ens plocka av matbordet sen frukosten...
    Ska till läkaren imorgon och är jättenervös, känns som dom kommer skratta åt mig och funderar redan nu på att avboka det..precis som jag alltid gör!   
    Hur gick det hos doktorn då?

//samma anonyma som precis mailade läkaren tidigare i kväll 
  • Anonym
    Joppelina skrev 2011-08-25 01:17:34 följande:
    Lycka till alla som står inför utredningar och stå på er. Har ni svårt att berätta om hur ni har det, Skriv ner det och be dom läsa. Ställ krav, ställ frågor. Ta med er någon som stöd som dels kan hjälpa till att minnas vad som sagts och som kan hjälpa så att ni inte blir avfärdade. För det blir man mer eller mindre någon gång under utredningen.

Först efter min utredning så har jag kommit på så mycket mer som ej kom fram. De saknade många bitar från min barndom och i mina journaler står det misstänkt ADD. Jag är 48 år. Inte minns jag så mycket av hur det var eller kändes annat än att jag kände mej annorlunda och inte klarade av det sociala. Min mamma är 75 och minns inte heller. Då jag gick i skola på 70-talet så fanns dessa boktavsdiagnoser. Vilda pojkar var "inte skolmogna" och fick gå om ett år eller gå i specialklass.

Ge inte upp! Även om ni inte kanske behöver eller vill medicinera så finns mycket annat att vinna på att få rätt diagnos i tid och kanske "mota Olle i grind".  Jag har sen snart 5 år boendestöd för hjälp i vardagen med 8 timmar. Då, för 5 år sedan så var det enkla saker som jag behövde stöd och pushning med. Att duscha, att äta, att borsta tänderna. Nu så hoppas jag succesivt kunna minska ner på den hjälp jag får och få leva ett värdigt liv!
    Tack! Mycket bra tips, det ska jag göra, alltså skriva ned hur det är, för jag VET att när de frågar så kommer jag inte komma på något exempel ALLS.

Skönt att höra någon annan som är 40+, det känns ju som att jag borde ha tagit tag i detta tidigare, känner mig smått löjlig som kommer vid denna otroligt höga ålder.  

(min husläkare skickade mig vidare till psyk, det är tydligen de som har all utredning här, så nu får jag oroa mig för att prata med en ny person igen, förklara hur min situation ser ut, min husläkare "kan" ju mig, hade varit så mycket enklare att träffa henne i stället först och HON skickar remiss med liten förklaring -inbillar jag mig iaf Tungan ute
  • Anonym
    Anonym (nämp!) skrev 2011-08-28 04:22:52 följande:
    Just det, kanske ska tillägga att min mor var narkoman och att uppväxten därför inte var helt optimal, har alltid trott att det varit därför jag är som jag är, och det är det kanske? Eller?
    Det där är ju ett ämne som kan vara ganska känsligt. Många blir ju så lättade när deras barn får diagnos och de själva "inte bär skulden" till problemen. Men det är ju ett växelspel mellan personlighet och miljö. En ostrukturerad uppväxtmiljö kanske inte skapar problemen hos ett barn som helt saknar förutsättningar men både triggar och förvärrar problemen hos ett barn som bär på ett frö till dem. I familjer med sk sociala problem är andelen barn med ADHD mycket högre än hos genomsnittsfamiljer. Å andra sidan är benägenheten för dessa problem i viss utsträckning ärftlig och personer med uppmärksamhetsstörningar har en högre benägenhet än genomsnittet att testa substanser och fastna i beroenden. Det är fullt möjligt att din mamma också har denna problematik med sig och att du ärvt en benägenhet från henne,  å andra sidan, när hon väl blivit missbrukare är det nästan omöjlgt att skilja på hönan och ägget i problemen.

Jag har haft en "normal" uppväxt och lever ett "normalt" liv med utbildning, jobb och en röra hemma som ger livskamraten ständiga spel och orsakar cirkus varje gång jag behöver hitta något,  men hittills åtminstone inte kan kallas sanitär olägenhet. Hur jag varit med en ostrukturerad uppväxt vågar jag knappt tänka på.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen