ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
Hej alla:)
En otroligt bra tråd för mig som sambo till en man med ADHD/Asbergers att läsa. Tack tack. Suger i mig allt för att försöka förstå så mycke som möjligt om hur han tänker o varför saker "blir som de blir". Inte alltid så lätt att hänga med i svängarna för mig haha;)
Tänkte höra om det finns någon här som har diagnos o börjat medicinera med Ritalin? Lite om hur ni känner er o så.
Problemet här hemma har blivit att min sambo gått från att (utan medicin) vara en väldigt känslostyrd person som jag visste precis var jag hade. När han va arg va han ARG och när han va glad va han GLAD osv. När han tyckte något va fel så fick då minsann alla runt omkring veta det direkt. Han va liksom väldigt lätt att läsa på det sättet. Jag behövde aldrig egentligen fundera på vad han tyckte eller tänkte för han talade ju om det med en gång (varesig någon hade frågat eller inte haha).
När han va arg på mig så vart han jättearg o annars så älskade han mig jättemycke. Inget däremellan liksom. Detta va ju frukansvärt jobbigt just då...men oxå något som jag lärde mig leva med.
Nu när han börjat medicinera så har han förändrats rätt så drastiskt. Han är mer "ljummen" i allt liksom..på gränsen till kall inför mycket. Han mår ju bättre och det är ju jättebra:) Men det har blivit lite konstigt i vår relation när jag helt plötsligt inte vet var jag har honom längre.. Han är på något sätt "avtrubbad". Innan så bråkade han med mig om väldigt mycket. Och det va diskussioner, eller snarare monologer från honom som kunde pågå i timmar! det va ju skitjobbigt då.. Och nu helt plötsligt så är det svårt att ens få en reaktion på något överhuvudtaget..han liksom bara sluter sig. Saker som innan va jätteviktigt att de va på hans sätt osv osv..spela inte längre någon roll alls.
Vet inte riktigt hur jag ska hantera allt det här. Det är ju som att efter flera år med en person tvingas lära känna en helt ny människa.
Innan va hans känslor för allt väldigt starka..och det märktes.. Likadant med hans känslor för mig, det va aldrig någon tvekan om att han älskade mig över allt annat osv. Nu känns det som att det kunde vara vem som helst som kom hem till honom om dagarna.
Jag har väl förmodligen varit väldigt bortskämd med bekräftelse innan vilken jag är väl medveten om. Det känns bara lite svårt ibland att behöva tänka att "han har samma känslor som innan, bara att han inte visar dem":(
Tänkte bara om det är någon som har något att säga om detta eller några goda råd att ge...