• fluu

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hoppar in här. Har ADHD och en till diagnos. Medicinerar och mår bättre av det. Äter något som heter Medikinet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym skrev 2014-08-28 20:07:18 följande:
    Medikinet är kortverkande ritain kapslar. Hur ofta "fyller" du på!
    Äter bara 10 mg om morgonen nu. Fyllde på med en 5 mg vid lunch förut också, men jag fick så mycket biverkningar(och har egentligen nu med) att jag vill klara mig med så lite medicin som möjligt.
  • fluu
    HäckHäxan skrev 2014-08-28 20:42:45 följande:
    Tänkte på det här med rutiner, alltså jag har alarm för allt varje dag mer eller mindre. Ändå känns det lite som att jag slåss mot väderkvarnar när jag försöker få min vardag att gå ihop.

Får nöta in rutiner och ändå så rasar allt mellan varven som ett korthus, sömn, mat, städ, tvätt ja allt, alltså rutinen med allt. Oftast tappar jag fotfästet de helger jag är barnledig eftersom jag då faktiskt inte behöver ta hänsyn till annat än mig själv och djuren och hunden skiter i om hon får en promenad kl 03 på natten innan jag lägger mig. Jag äter ännu mindre för det är ju ingen mening med att laga mat till bara mig, jag överlever ju utan mat iaf, samma med sömnen, blir inte trött, lägger mig när andra går upp osv. Riktigt jobbigt.

När jag varit sambo så har det där med sömn och rutin att lägga sig fungerat för då följer jag den andres rutin oftast förutom när jag är inne och grejar med något projekt typ målar eller så, för då är jag helt fast och insnöad i den världen.

Hur tusan gör andra??
    Jag vet med mig att jag mår bäst av rutiner(troligen pga att jag också lider av autism), men jag har så svårt att få till runtiner. Kanske var det därför jag mådde som bäst när min dotter var bebis, då kom rutinerna av sig självt.

Nu när jag är ensam hemma om dagarna är det svårare och jag har faktiskt slutat att försöka med strikta rutiner. Jag har istället bestämt att målet är att jag varje dag ska äta så och så många mål mat, jag ska göra den hushållsgörat jag måste göra, jag ska plugga så mycket och så ska middagen bli klar. När jag gör det behöver inte vara lika viktigt.
    Jag kör istället med tusen knep för att hålla ordning på mig själv. Jag smsar mig själv, jag mailar mig själv, jag pratar in meddelanden till mig själv på min egen telefon. Jag har post it-lappar överallt. Jag skriver en lista att bocka av. Jag förbereder allt så långt det går. Exempelvis förbereder jag middagen så långt det går på förmiddagen då jag är som klarast i huvudet för att inte behöva stressa med det på eftermiddagen.
    Jag har också nu(efter att ha blivit "bränd" många gånger) lärt mig att inte åtaga mig mer än högst en stor grej per dag. Ska jag dammsuga hela huset så blir det sallad till middag och inte lasagne. Ska jag till läkaren träffar jag inte kompisen sen. Har jag stressigt i skolan säger jag upp mig från livet en vecka osv. Jag har lärt mig att jag måste vara snäll mot mig själv.

Och så har jag min underbara sambo som kan läsa mig som en bok och kan säga åt mig att "nu är medicinen på väg ur ditt system, har du något viktigt att göra så gör det NU" och sådant.
  • fluu
    Anonym (adhd Aspie dubbel) skrev 2014-08-29 12:03:03 följande:
    Hej! En fråga. Hur många av er medicinerar inte. Vad gör ni i stället. Jag har adhd och Asberger. Medicinerar inte. Får för kraftiga biverkningar och har prövat många. Inget fungerar. Men kör i stället stenhård fysisk träning för att fungera. Vore tacksam för mer tips..;)
    Jag medicinerar visserligen, men egentligen inte tillräckligt mycket. Jag försöker tänka så att jag gick 20 år utan diagnos och uppenbarligen överlevde. Det är jobbigare och jag måste använda tusen knep och vara superstrukturerad för att det ska funka. Fysisk aktivitet hjälper mig något med.
  • fluu
    Tess1985 skrev 2014-09-04 11:29:01 följande:

Hej har Inte följt tråden Men hoppas på att komma in här.
    Jag är en tjej på 28år född 85.

Jag har två barn (söner) en man en hund och en katt.Vi bor söder om Sundsvall där vi hyr ett hus.

Jag fick min diagnos för ca 6månader sen efter att ha stått i kö jätte länge.
    Ser det positivt för då vet JAG varför jag har känt mig aannorlunda

Jag har även hypotyreos och misstänkt myalgi.

Mvh Terese

Har också(svår) hypotyreos.
  • fluu
    Anonym (adhd Aspie dubbel) skrev 2014-09-09 10:29:41 följande:
    En fråga! Hur fungerar era relationer? Jag har en super fin man. Men min adhd ställer också till det och förstör fast jag inte vill. När tankar och inpulser kommer. Hur gör ni?
    Här funkar det bra. Mycket pga att vi är så olika och har så olika temperament, vi triggar alltså inte varandra och han har naturligt för sig att veta när det bara är bäst att hålla käften ;) Och för att han är så oförskämt normal och oneurotisk. Kanske också för att han har varit med under hela processen när jag gick in i väggen, fick komma till psyk och under och efter diagnostiseringen. Han fattar med andra ord hur allt funkar och han kan läsa mig som en bok. Och för att vi är så vansinnigt kära i varandra ;)
    Jag är inte speciellt impulsiv så det jobbigaste här är mitt temperament, mina svårigheter med koncentration och miljöer och hur väldigt trött jag är(även om just det är bättre sedan jag börjat med medicinen).
    Men det funkar ändå väldigt bra. Han stöttar mig mycket, men jag har ända från början varit väldigt tydlig med att han också måste få ta plats och vara den som behöver stöttning. Att han inte ska trippa på tå kring mig och inte ska begränsa sig. Och kanske främst att mina svårigheter inte blir vare sig bättre eller sämre pga honom. Jag har till exempel varit kroniskt deppig i hela mitt liv och i början hade min sambo svårt med det. Hade jag en dålig period så nästan klandrade han sig själv för det och försökte slå knut på sig själv för att jag inte skulle må dåligt. Nu har han förstått att han inte kan eller bör göra någon skillnad. Jag vill inte bli daltad med och det är inte hans plikt att ta hand om mig. Så nu funkar även det bra.
    Rak kommunikation, ömsesidig respekt och förståelse är ett måste. Inte alla relationer.
  • fluu
    fluu skrev 2014-09-09 11:13:51 följande:
    Här funkar det bra. Mycket pga att vi är så olika och har så olika temperament, vi triggar alltså inte varandra och han har naturligt för sig att veta när det bara är bäst att hålla käften ;) Och för att han är så oförskämt normal och oneurotisk. Kanske också för att han har varit med under hela processen när jag gick in i väggen, fick komma till psyk och under och efter diagnostiseringen. Han fattar med andra ord hur allt funkar och han kan läsa mig som en bok. Och för att vi är så vansinnigt kära i varandra ;)
    Jag är inte speciellt impulsiv så det jobbigaste här är mitt temperament, mina svårigheter med koncentration och miljöer och hur väldigt trött jag är(även om just det är bättre sedan jag börjat med medicinen).
    Men det funkar ändå väldigt bra. Han stöttar mig mycket, men jag har ända från början varit väldigt tydlig med att han också måste få ta plats och vara den som behöver stöttning. Att han inte ska trippa på tå kring mig och inte ska begränsa sig. Och kanske främst att mina svårigheter inte blir vare sig bättre eller sämre pga honom. Jag har till exempel varit kroniskt deppig i hela mitt liv och i början hade min sambo svårt med det. Hade jag en dålig period så nästan klandrade han sig själv för det och försökte slå knut på sig själv för att jag inte skulle må dåligt. Nu har han förstått att han inte kan eller bör göra någon skillnad. Jag vill inte bli daltad med och det är inte hans plikt att ta hand om mig. Så nu funkar även det bra.
    Rak kommunikation, ömsesidig respekt och förståelse är ett måste. Inte alla relationer.
    * I alla relationer
  • fluu
    Tess1985 skrev 2014-09-09 11:24:05 följande:
    Mitt största problem är hemmet jag är rastlös invändigt och jag ser att det behöver städas MEN jag kommer mig inte för att göra det. Jag har ju problem med smärta i kroppen troligen kronisk men det håller på att kollas. Så jag måste ju sätta mig ner i mellan varven men sätter jag mig så kommer jag inte upp igen.
    Får ingen bra enkel rutin på det hela så hur löser man det?
    Listor funkar inte min man drar det största lasset men jag vill vara delaktig jag med så hur kommer man sig för att städa inte bara dammsuga utan nu menar jag damma och så alltså storstäda då jag jobbar mycket mindre än han hur gör jag då jag har all tid i världen
    Har du ont så kanske ni kan dela upp det så att du tar de lättare sysslorna så får han ändå en mindre mängd jobb. Eller om du kan köra med något slags belöningssystem för dig själv. Så gör jag med studerandet. Jag får exempelvis inte göra det jag vill göra innan en viktig uppgift är färdig. Eller så sätter jag äggklockor och gör en tråkig syssla då.
  • fluu

Jag gick igenom en slags kris under och efter diagnostiseringen. Jag fick liksom svart på vitt att jag är handikappad. Det kändes som något väldigt stort, som om jag själv inte riktigt fanns på samma sätt längre. När jag insett att jag fortfarande var jag så gick det över.

• fluu
    Anonym skrev 2014-09-09 15:14:33 följande:
    Jag minns hur jag tänkte innan jag började min utredning.. Då tänkte jag att, om jag inte får en diagnos, vafan är det då för fel på mig?
    Och, om jag Får den, då Är det fel på mig och jag kommer ha det såhär resten av livet.
    Det kändes som att välja mellan pest eller kolera.

Det är så jävla lätt att säga att jag måste försöka ändra tankesätt.. Men det är fan inte så lätt att göra det.

Det är jobbigt när jag börjar tänka på allt jag inte fixar, på allt jag skulle vilja kunna göra som jag inte kan o.s.v.. Då känns det så jävla hopplöst.
    Och så ska jag bli tvåbarnsmamma i oktober till på köpet.. Kaos.. Känns det som.
    Det är lätt att man tänker för mycket på det. Bäst vore väl egentligen att inte göra det, men det är ju inte så lätt ;)
    För mig hjälpte det också att släppa lite på min prestationsångest och acceptera att jag exempelvis inte kommer bli färdig med studierna så snabbt som jag hade tänkt, men det viktigaste är att jag blir färdig. Så prova att släpa på kraven lite om du har höga sådana på dig själv, speciellt när det ska komma en liten till(grattis btw!). Allt behöver inte vara perfekt.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen