HäckHäxan skrev 2014-08-28 20:42:45 följande:
Tänkte på det här med rutiner, alltså jag har alarm för allt varje dag mer eller mindre. Ändå känns det lite som att jag slåss mot väderkvarnar när jag försöker få min vardag att gå ihop.
Får nöta in rutiner och ändå så rasar allt mellan varven som ett korthus, sömn, mat, städ, tvätt ja allt, alltså rutinen med allt. Oftast tappar jag fotfästet de helger jag är barnledig eftersom jag då faktiskt inte behöver ta hänsyn till annat än mig själv och djuren och hunden skiter i om hon får en promenad kl 03 på natten innan jag lägger mig. Jag äter ännu mindre för det är ju ingen mening med att laga mat till bara mig, jag överlever ju utan mat iaf, samma med sömnen, blir inte trött, lägger mig när andra går upp osv. Riktigt jobbigt.
När jag varit sambo så har det där med sömn och rutin att lägga sig fungerat för då följer jag den andres rutin oftast förutom när jag är inne och grejar med något projekt typ målar eller så, för då är jag helt fast och insnöad i den världen.
Hur tusan gör andra??
Jag vet med mig att jag mår bäst av rutiner(troligen pga att jag också lider av autism), men jag har så svårt att få till runtiner. Kanske var det därför jag mådde som bäst när min dotter var bebis, då kom rutinerna av sig självt.
Nu när jag är ensam hemma om dagarna är det svårare och jag har faktiskt slutat att försöka med strikta rutiner. Jag har istället bestämt att målet är att jag varje dag ska äta så och så många mål mat, jag ska göra den hushållsgörat jag måste göra, jag ska plugga så mycket och så ska middagen bli klar. När jag gör det behöver inte vara lika viktigt.
Jag kör istället med tusen knep för att hålla ordning på mig själv. Jag smsar mig själv, jag mailar mig själv, jag pratar in meddelanden till mig själv på min egen telefon. Jag har post it-lappar överallt. Jag skriver en lista att bocka av. Jag förbereder allt så långt det går. Exempelvis förbereder jag middagen så långt det går på förmiddagen då jag är som klarast i huvudet för att inte behöva stressa med det på eftermiddagen.
Jag har också nu(efter att ha blivit "bränd" många gånger) lärt mig att inte åtaga mig mer än högst en stor grej per dag. Ska jag dammsuga hela huset så blir det sallad till middag och inte lasagne. Ska jag till läkaren träffar jag inte kompisen sen. Har jag stressigt i skolan säger jag upp mig från livet en vecka osv. Jag har lärt mig att jag måste vara snäll mot mig själv.
Och så har jag min underbara sambo som kan läsa mig som en bok och kan säga åt mig att "nu är medicinen på väg ur ditt system, har du något viktigt att göra så gör det NU" och sådant.