• fluu

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

HäckHäxan skrev 2014-09-09 15:16:35 följande:
    Fan jag kanske kommer krascha framöver då Tyst

Glad att du hittade dig själv igen iaf! {#emotions_dlg.flower}
    Äh, du kanske slipper. Tänk inte så mycket skulle mitt råd vara till mig själv för ett år sedan ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Majspinglan skrev 2014-09-09 17:31:50 följande:
    Ja, psykologen säger att jag har alldeles för höga krav. Det är lustigt egentligen, dom sitter bara i mitt huvud, för jag pallar aldrig genomföra sakerna på den nivån, men i min hjärna så ska allt vara på ett visst sätt, Jag ska vara på ett visst sätt, äta rätt sorts mat, umgås 24/7 med min son, allt är liksom maxat i min hjärna.
    Försöker att inte tänka för mycket, att acceptera att det är lite stökigt, ja.. You name it..
    Men jag har verkligen inte kommit dit än. Gnatar på om samma saker hos psykologen, känner mig skitdum som kommer dit och inte har lyckats förändra nånting.
    ALLT stressar mig.

Att jag i min hjärna Vet allt, men inte kan genomföra det. Känner mig ju fan milt utvecklingstörd (nej egentligen inte men jag är lite bitter för tillfället) :p
    Jag har alltid lidit av prestationsångest. Mina föräldrar gav den till mig, dock verkligen inte medvetet. Jag har fortfarande prestationsångest(dock mindre), men konstigt nog är det just i mitt föräldraskap som det inte inte existerar ens en gnutta av prestationsångest. Jag vill inte föra vidare beteendet till min dotter.

Städmani lider jag dock brutalt av. Lite hålls den väl i schack av att jag blivit bättre på att delegera så att vi nu delar än mer på sysslorna. Hoppas det blir bättre för dig tids nog.
  • fluu
    HäckHäxan skrev 2014-09-09 18:57:59 följande:
    Min pappa är lite likadan. Trots att han ironiskt nog jobbar med människor som har olika diagnoser eller är psykiskt sjuka. Han kan säga riktigt hånfulla saker om patienterna apropå deras diagnoser och inte koppla att han faktiskt då också pratar illa om mig.

Han har alltid tyckt att jag varit jobbig, att det alltid varit något problem med mig och att mamma pjoskat(vilket hon inte har) med mig. Han säger att det inte stämmer, men jag har alltid känt att han skämts lite över mitt sätt att vara och önskar att jag(med hans ord) "bara kunde vara normal och bita ihop".
    När det blev tal om diagnostisering viftade han bara bort det och sa att det var bara jag som var jobbig som vanligt och att han minsann vet vad han talar om eftersom han jobbar på rättspsyk.. Jag var absolut inte som hans patienter. När jag dessutom fick två diagnoser och misstänks för en till....
    Han har också alltid vägrat att anpassa sig lite efter mina begränsningar. Jag har exempelvis talat om för honom att man inte kan prata svävande till mig, jag misstolkar lätt då, men han tänker då inte underlätta för mig. Det är bara att bita ihop.
    Vi är inte jättebra vänner direkt, men allt bottnar inte i det här ändå.
  • fluu

Jag tror att pappas känslor lite bottnar i att jag är enda barnet. Så han är både lite bitter mot mamma(de är skilda och han skulle aldrig erkänna det för någon) för att hon sa stopp efter ett barn(eller två om man räknar syster som dog innan jag föddes) och att det enda barnet blev så misslyckat. Enligt honom då, inte enligt mig( I rock! ).

• fluu
    HäckHäxan skrev 2014-09-10 14:59:37 följande:
    Trist ändå. Obestämd

Fast jag älskar din inställning smile2.gifsmile2.gifsmile2.gif

Jag har lite samma till mig själv iaf som människa, människan häxan liksom. Solig
  • fluu
    SisterNoMercy skrev 2014-09-14 21:57:02 följande:
    Nu jävlar har jag läst ALLA inlägg... Jag ville vara med på vad vi pratar om.
    Så nu ska jag äntligen få vara med tänkte jag.

Jag är en 24årig tjej som lidit av utmattningssyndrom sen våren 2011 och fick diagnos depression i februari. Så nu har allt varit skit då jag hållt på med olika doktorer och mediciner och fan å hans moster.

Fick göra ett ADHD-test då jag kände igen flera av symtomen men läkaren gick inte vidare på det då hon påpekade att många depressionssymtom är liknande med ADHD. 
    Men en annan läkare lade märke till detta desto mer och remiterade mig till psyk där jag nu på tisdag ska få göra en utredning. Känner som alla andra att jag är livrädd för att jag inte ska ha något utan att jag bara är livrädd för allt, lat och oduglig. 
    Jag har en liknande historia som du bakom min diagnosticering.
  • fluu
    SisterNoMercy skrev 2014-09-15 20:55:18 följande:
    Det är nog mest utmattningssyndromet som gör mig orolig att jag inte har ADHD alls utan bara helt enkelt är lat.
    Äh, det kan drabba vem som helst och har inget med lathet att göra. Alla tål stress olika helt enkelt. Jag tål det absolut noll och ingenting och nu har jag ju fått en förklaring på det också. Så nu är det enklare att helt enkelt inte stressa så klarar jag mig ändå. Utan nya utmattningsdeppar och liknande.
  • fluu
    SisterNoMercy skrev 2014-09-15 21:29:30 följande:
    Jag känner mig alltid uppe i varv, särskilt så som de andra beskriver med inre rastlöshet. Att man har viljan men inte orken. Sen har jag upptäckt att kaffe är något som är som amfetamin för mig, helvete vad igång jag blir xP Gav mig ut och sprang härom veckan, inte alls likt mig! :P
    Det är, som du säger, ett vanligt symptom på att något är "onormalt".
  • fluu
    SisterNoMercy skrev 2014-09-15 22:23:48 följande:
    På ett sätt vill jag se det som något positivt att det faktiskt kan vara något som inte står rätt till och att man då kan göra något åt det för att förbättra situationen, men samtidigt så har jag alltid känt mig annorlunda och det hela blir som ett slags bevis på att det jag alltid trott stämmer...
    Innan det ens var tal om utredning så visste jag att något var fel. Jag ville utreda och få svart på vitt vad det var och kände att det inte var någon biggie. Under och efter utredningen blev det däremot en himla stor grej. Jag kände det som om jag var stämplad för livet. Sedan accepterade jag läget och nu känns det bra igen att veta vad det handlar om.
  • fluu
    alla har olika åsikter skrev 2014-11-30 02:32:46 följande:
    Hallå, ny här i tråden. :) tänkte att jag också ville vara med och diskutera lite. :) fick i alla fall min adhd diagnos när jag var 18. Är nu 26 och blivit lugnare så tror att det har gått över till Andra nu. Om det ens är möjligt?
    För mig är det tvärtom, det blir värre med åren.
  • fluu
    SisterNoMercy skrev 2014-12-01 00:38:11 följande:
    Imorgon påbörjar jag min utredning... Är som de flesta härinne livrädd att de inte ska hitta något! 
    Att det inte är något fel på mig... 

Det finns i stort sett bara en person i min familj, släkt, vänner som förstår mig och som hela tiden säger att "nu kickade adhd igång"... Och det är min pojkvän.
    Han är den enda som kan se detta på mig!
    GL!
  • fluu
    alla har olika åsikter skrev 2014-12-04 03:22:32 följande:
    Jaså? Till mig sa de att det växer bort och jag upplever det så också till en viss del. Får inte utbrott som förr och jag är inte lika hyperaktiv mer. Därför tror j ag att min adhd har övergått till add, om det nu är möjligt. Koncentrationen och allt annat är som tidigare. :)
    Klart att ens symptom kan förändras åt båda håll, de kan hanteras på olika vis, men det är ju inte så att funktionshindret bara kan försvinna. Gör det det var ursprungsutredningen inte korrekt.
  • fluu
    alla har olika åsikter skrev 2014-12-04 03:25:56 följande:
    Måste fråga, är det någon mer än mig Som Alltid måste göra något med händerna? När jag tex ser på film så sitter jag alltid och pillar i hårbotten vid hårfästet och självklart har håret försvunnit där nu. :( jag försöker låta bli att pilla så det växer ut igen men jag kan inte! Det blir som en kliande känsla i hjärnan så jag måste göra det. Har hållt på och pillar på olika sätt så länge jag kan minnas nästan. Iaf 15 år tillbaka.
    Jag är med sådan. Jag pillar alltid med min förlovningsring. Jag fungerar lite så att jag måste göra något annat OCKSÅ för att kunna koncentrera mig. Fullt fokus och orken tar slut allt för snabbt. Som när jag pluggar exempelvis, jag pluggar hemifrån och för att kunna plugga på datorn så sitter jag samtidigt vid fl eller kanske pusslar. Så tre minuter plugg, en minut fl/pussel, två minuter plugg, tre minuter fl osv. Då funkar det bäst.
    Jag var även sådan som liten. Jag ritade på allt(som jag fick), jag pillade med håret, jag reciterade låtar i huvudet för att samtidigt kunna fokusera på huvuduppgiften.
  • fluu
    Anonym (Lisaflisa) skrev 2015-03-12 16:41:58 följande:
    På radio i morse pratades det om man många ser add/adhd som något positivt i livet. Kul för dem, då. De gick inte in på vad det skulle vara. För min egen del kan jag inte komma på en enda grej som är positivt för mig med add. Skulle vara intressant att få veta vad andra har för erfarenheter av det positiva med add/adhd.
    Jag tänker att livet skulle ha varit mycket enklare om jag inte hade adhd, så positivt är det ju inte, men jag kan ändå inte se det helt och hållet negativt.
  • fluu
    Testartest skrev 2016-01-25 11:09:42 följande:
    Jag har en sambo som jag anar kan ha ADD... måste alla symptom uppfyllas för att det ska vara det...?
    Nej. Oftast har man inte alla. Jag har adhd och är exempelvis inte det minsta impulsiv.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen