Inlägg från: strulmaja |Visa alla inlägg
  • strulmaja

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Anonym (Yrja) skrev 2011-01-13 00:44:03 följande:
    Jag funderar på att uppdatera TS med boktips.

De jag själv tycker verkar bra är:
    1. Vuxna med Damp/ADHD- Vanna Beckman
    2. ADHD/ADD som vuxen: så lyfter du fram dina styrkor - Lara Honos-Webb

Finns det fler bra böcker? Kanske någon om just kvinnors eller flickors problem?
    Bra idé! Har du hunnit läsa dom än? Jag plockar fram Damp/ADHD-boken lite då och då fast jag läst ut den men jag glömmer ju så fort så...
  • strulmaja

TS: Visst var det du som efterlyste info om flickor och kvinnor med ADD? 
    Jag hittade detta, en bok:

Är jag normal mamma? Att se, förstå och möta en flicka med ADD. Malene Larssen, Aduct, 2008 Mika är en flicka som får diagnosen add när hon knappt är tolv år. Mikas mamma Malene Larssen har skrivit boken dels ur ett föräldraperspektiv, men också sett ur en lärares ögon. Tips, tankar och idéer på hur man kan underlätta för barn med osynliga funktionshinder.

Dock verkar den vara skriven för föräldrar och lärare men kanske kan vara intressant ändå.

• strulmaja
    HaltaLotta skrev 2011-01-13 11:07:11 följande:
    Bok frågan! Finns en bok som heter "10 kvinnor med ADHD" av   M. Nauclér framtagen av Attention föreningen. Lånade den på biblioteket (trots att min sambo är en man!!hihi) den innehåller inte så mycket fakta, mer 10 personliga berättelser från kvinnor med adhd/add.
    Rätt läsvärt tyckte jag iaf.

Strulmaja---- > Han är 30 år.Fick diagnosen adhd för ganska exakt 1 år sedan.
    Tack för svaret!

Just det. Jag köpte den "boken" från Attention riks. Innehåller bara 32 sidor dock men visst, det var väl ganska intressant. Men TS, LÅNA "boken" (det är snarare en broschyr enligt mig), köp den inte. Jag betlade väl nästan en hundring för den vilken den inte var värd enligt mig.
  • strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2011-01-13 10:35:48 följande:
    Tjenare på er!

Har varit lite borta ett tag, men har varit ganska körigt (HAHA) att inte ha körkort... får tillbaks det snart iallafall. Skrev hur mycket jag behöver det så de var snälla! Men pust va jobbigt det är. Men men...

Jobbar ju också och det är kul än så länge . Bara det är fullt ös all the time som just nu så är det skitkul. Men när det är lite mindre att göra får jag krupp! Urk... avskyr att inte ha saker att göra hela tiden. Men annars om inte något driver på är jag helt passiv!! INGET inre driv! Tycker det är skitskumt... Concerta verkar inte funka så bra på mig... kanske man ska prova Strattera? Någon här i tråden skrev mycket fakta om Concerta och Strattera, har du någon länk till någon sida man kan läsa mer om de substanserna?

För som du skrev så frisättter Concerta mer dopamin i kroppen men det verkar som att det sedan inte bildas något serotonin här. Första dagarna var det guld och gröna skogar men sedan känns det nästan som vanligt. Lite mer skärpt bara. Men Strattera verkade mer på Noradrenalinet? Och Noradrenalin bildas när Dopaminet bryts ner? Eller ... hmm... får GOOOOOOGLA lite tror jag.. blir galen om jag inte hittar nåt som funkar... ofta känns livet meningslöst faktiskt Och DET är inte kul...

Sedan det om Omega tre, jag brukar köpa en burk på apoteket, något med Brain-jadajada, fast den ligger i en kartong... den har nog mycket av den syran man behöver... tror jag... virrig var förnamnet här.
    Vad jobbar du med?
  • strulmaja

Slänger ut frågan här också.

Ni som har diagnos ADD eller känner igen er i ADD mer än ADHD, blir ni någonsin rastlösa och stissiga, lite "hoppiga" och känner det som om ni har en massa överskottsenergi ni inte vet vart ni ska göra av? Ni vet bara att ni MÅSTE få utlopp för den annars slår det över liksom.
    Eller är det bara jag som har så?
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-13 12:35:31 följande:
    Jag känner igen mig och därför tror jag mer och mer att jag lutar åt ADHD hållet. Sitter ALDRIG still, biter i kinderna, vickar på tårna, trummar i takt både med händer och tänder (hehe rimmade lite där)
    Om jag någon gång måste sitta still så är det omöjligt då måste jag röra på mig ännu mer.
    Själv misstänker en kombination av dom båda. Jag kan sitta stilla, som nu, framför datorn, skriva och kolla sidor men det är ju för att det jag håller på med är intressant. Skulle det inte vara det skulle jag bli tvungen att gå iväg och göra annat och sen komma tillbaka.

Men iaf. De här "tillstånden" som jag beskrev ovan finns inte där jämt utan kommer över mig då och då och jag vet inte om det är kopplat till någonting, dåligt med sömn, understimulering etc men jag misstänker att det kan ha med det att göra. Jag går upp i varv, från 0-100 på bara några minuter, blir mer utåtriktad och känner nästan som ett tryck infirån att jag MÅSTE göra något och det NU. Men inget konkret eller nyttigt utan mer, bus och jävelskap, eller prata sönder någons öron eller dansa eller nått. Jag vet inte.
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-13 12:44:50 följande:
    hahaha nu sitter vi och skriver överallt

Men har du kollat nått om bipolär? äh bara en tanke...

Men korta studer typ vid datorn kan jag vara stilla, men man rör ju ändå händerna när man skriver, använder musen, men kan komma på mig själv att jag vickar till med fotrn i bland om det går långsamt
    Jag fick formulär att fylla i om bipolär av läkaren. Det som talar emot det är att dessa tillstånd går över väldigt snabbt, det är inte som varar i dagar, veckor eller månader som mani kan göra vid bipolär. Faktum är att det redan slagit över åt andra hållet (det höll i sig en knapp timme) och nu är jag istället skittrött.

Jo men sån är jag med. Om det går långsamt, om datorn hänger sig eller om en sida tar mer än 1 sekund att ladda får jag panik.
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-13 12:44:50 följande:
    hahaha nu sitter vi och skriver överallt
    Ytterligare ett ADHD symtom tror jag Flört Bra att ha flera ställen att skriva på, då blir inte väntetiden för svar så jävla lång hahaha. Ärligt talat så tilltalar det mig att vara så "uppdaterad" eller vad man ska säga.
  • strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2011-01-13 12:54:36 följande:
    Kanske en dum fråga, men vad är e-nummerkrig? :-P
    Det undrar jag också. Aldrig hört ordet ens Skäms
  • strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2011-01-13 12:53:07 följande:
    Industriarbete med tekniska uppgifter Väldigt fysiskt och det gillas!

Jo speciellt när jag väntar på något, tex läkare och så då bara måste jag pilla på nåt, gå omkring i väntrummet, smsa, osv osv. Det är ständigt något som rör sig i huvudet när det är lugnt. Därför jag bara avskyr att verkligen inte ha något att göra.

Vad jobbar du med? Eller var du arbetssökande? Mammaledig? Har glömt... du får ursäkta mig...
    Mammaledig sen plugga lite medieteknik.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen