Inlägg från: strulmaja |Visa alla inlägg
  • strulmaja

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Anonym skrev 2011-01-22 23:35:03 följande:
    Beklagar om svaret redan finns i tråden någonstans men: Har man någon nytta av att konstatera att någon troligen lider av ADD? Alltså en vuxen med utbildning och förankring på arbetsmarknaden, utan några medicinska problem. Finns det något man kan göra för att förbättra sin funktion? Någon terapi? Förhållningssätt? /Natur/läkemedel?
    Det finns en del litteratur så det kan man ju börja med. Terapi förstås. Kanske söka upp någon grupp eller förening, te.x Attention och träffa likasinnade?

Nyttan med att få en diagnos konstaterad för min del är lättnaden över att veta vad som är fel och förhoppningsvis få hjälp att bli bättre. Om det sen blir i form av medicin eller terapi eller både och vet jag inte men jag är öppen för allt som kan göra livet lättare.  
  • strulmaja
    Anonym skrev 2011-01-23 00:42:07 följande:
    Tack för ditt svar. I det här fallet har vederbörande sällan upplevt att de problem som troligen är ADD-relaterade gjort h* avvikande och upplever inget starkare behov av just att få saker att falla på plats. Faktum är att själva diagnosgrejen känns lite hotande då den inte stämmer med självbilden, så enda anledningen till att konstatera ev ADD skulle vara om man praktiskt kan ha någon nytta av den=förbättra sin funktion genom åtgärder som har påvisad effekt.
    Det där med terapi och medicin var vad jag funderade över. Har väl läst för lite men inte sett vad som egentligen står till buds. Jag menar de mediciner jag känner till som ges vid ADHD exempelvis skulle inte alls stå i proportion till de problem denna ev ADD orsakar. Och jag vet inte om det finns någon fungerande samtalsbehandling?
    Jag är ingen expert på området men jag har läst att KBT ska vara den bäst fungerande terapiformen för människor med ADD/ADHD. För egen del tror jag KBT i gruppform skulle fungerar alldeles utmärkt.
  • strulmaja
    Harlow skrev 2011-01-23 23:27:21 följande:
    Jag skulle ta en bild på mitt sovrum idag egentligen, alla mina kläder ligger på golvet.
    Som här då.
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-02-26 09:22:52 följande:
    hehe i dag får jag vara anonym igen efter en månads tid

Inte för att jag vet varför jag ska vara anonym, men men
    Grattis! GladFlört
  • strulmaja

Anonym (odiagnostiserad) och Anonym (egen): Jag har gått och går med samma funderingar som ni. Och det är inte för inte som jag är lite orolig att jag ska gömma mig bakom diagnosen för jag har gjort det förr. Eller, nej, inte gömt mig, snarare "blivit" min diagnos. Jag kände mig stämplad som psykiskt sjuk och tänkte att jaha men då kan jag lika gärna leva ut all galenskap jag har inom mig. Omedvetet och medvetet använde jag också min diagnos som en förklaring i tid och otid till mitt beteende och mående. Detta tolkades av andra (dåvarande sambon speciellt) som en ursäkt, jag blev ständigt missuppfattad. Det sista jag ville var att bli sedd som ett offer, som svagare än andra etc men det var ofrånkomligt för att helt enkelt inte blev trodd och tagen på allvar.

Nu är det lite samma sak. Jag har inte fått min diagnos än, men är under utredning. Jag känner mig inte rädd över att jag ska gömma mig bakom min diagnos och använda den som ursäkt. Jag tar detta på fullt allvar och utreds för att jag vill veta vafan det är för fel på mig och hur jag kan bli en bättre människa och jag är fullt införstådd i att det kräver en hel del jobb, att medicinering inte är allt. MEN jag känner inte att jag bli tagen på allvar av mina närmaste och det är riktigt frustrerande. För att ta min sambo te.x. Ibland tycks han vara väl införstådd i problematiken och jag känner mig förstådd och allt det där. Men så ibland är det som om han tror att jag skyller allt på min ev ADHD när jag bara förklarar mina tillkortakommanden.

Andra som läser detta nu tänker säkert att: Jo visst, hon säger hon använder det som en förklaring men hur kan hon veta det?
    Jag vet det därför jag rannsakat mig själv såååå många ggr och rannsakar mig själv dagligen. Jag känner till mina sämre sidor och brister och jag kan ärligt erkänna dem och stå för dom, till skillnad från vissa andra i min omgivning. Jag slår inte ifrån mig kritik så fort jag nås av den, inte innan jag smakat på den. Men jag kan ärligt säga att ibland önskar jag att jag var en falsk och feg jävel som ville ha diagnos just av den anledningen-för att använda den som ursäkt, för att slippa ta ansvar och allt det där för jag inbillar mig ibland att saker och ting å ena sidan då skulle vara enklare. Jag är så ofantligt jävla KUKtrött på att förklara mig om och om igen, på att ALDRIG bli tagen på allvar, ständigt missförstådd. Jag orkar snart inte mer men så fort man yttrar dessa ord blir man kallad offer så lika bra att hålla käft där också.

Det är inte bara fördelar med diagnos. Jag förstår att ni tvekar och tvivlar. Däremot önskar jag att det inte behövde vara så. En diagnos bör inte ses som en stämpel utan mer som en slags guide, något att utgå ifrån men absolut inget att stanna vid eller gömma sig bakom. Det är efter diagnostisering som det riktiga arbetet börjar. Det är åtminstone så jag ser det och så jag förklarat det för andra. Trots det blir jag inte trodd. Trots min öppenhet, ärlighet och självdistans är vissa skeptiska. Kanske just därför? Jag vet inte. Men jag vet en sak: Jag tänker inte försätta mig i samma sits en gång till. Om jag står där sen med diagnosen ADHD på pappret redo att ta itu med mig själv en gång för alla och kanske börja medicinera, gå i terapi igen etc så vill jag fan inte höra från någon, allra minst mina närmaste, att jag använder diagnosen som en jävla ursäkt. Det må låta hårt men jag kommer klippa en sådan kontakt direkt men jag ser ingen anledning till varför man ska bemöda sig förklara för dessa idioter hur läget är. Så, om ni någon gång bestämmer er för att bli diagnostiserade, tänk på att det i första hand är för er egen skull ni gör det, ingen annans. Om ni väljer att berätta om det för någon är upp till er. Jag förstår om ni inte skulle göra det.   

• strulmaja
    Anonym (pannkakan) skrev 2011-05-18 11:53:55 följande:
    Jag undrar bara;  vad är en Bas-utredning?

Själv har jag fyllt i ett första formulär (screening sa dom) där jag skattade så högt att en utredning var att rekommendera.
    Nu har jag varit på ett samtal och då ville dom först att en förälder/anhörig fyllde i massa frågeformulär om hur jag var som barn. (Det lämnade jag in igår...(genomgående var att jag var hyperaktiv som barn).
    Sen sa psykologen också att dom tycker att jag ska genomgå ett begåvningstest. Dom, psykologerna och kuratorn, tror att jag är begåvad och därför lyckats dölja mina problem så länge. Det är jobbigt att höra. Jag vill inte att folk ska tro att jag är begåvad, sådana krav att leva upp till. Då måste jag ju prestera mycket bättre än andra, för att inte ses som misslyckad. Nu oroar jag mig för begåvningstestet, för tänk om jag inte alls är "begåvad".
    Jag tycker det snurrar i huvudet? Är det en bas-utredning, eller är det ADHD-utredning (vilket jag trodde det var).

Jag är nog mest rädd att dom ska säga "allt är bra med dig. Du är fullständigt normal, såhär ska det vara i huvudet. Lycka till! Hejdå!" Gaaah, det klarar jag inte!

Jag har en ångestproblematik som heter duga, och har haft problem sedan jag var tonåring med ångesthantering. Förresten, ångest är ett normaltillstånd i mitt liv.

När jag läser i den här tråden så skrattade jag flera gånger (hoppas ni inte tar illa upp), men jag kände igen mig. Sättet flera av er skriver på. Det här förtydliga förtydliganden, för att sedan skriva lite till...så att man inte verkar flummig, för att sedan ändå skriva; nu flummar jag iväg.

Anledningen till att jag nog trots allt vill ha en diagnos, är för att jag inte längre orkar trycket.
    Jag tycker att jag är misslyckad. Jag är ingenting. 3 barn, men jag har nog inte lyckats med något i mitt liv. Sen kan jag inte ta in om folk säger att jag visst är något. Det går in genom ena örat och ut genom andra.
    För mig är det ingen tillfällig livskris, jag har alltid kännt så. Fick en ålderskris redan som 20-åring. Innan dess var det ju tonårskris, innan dess var det ju livsöden som gav kriserna.

Jag har varit sjukskriven i 1 år nu. Jag dööör av tristess, men så fort jag försöker mig på att göra mer än en sak samtidigt så ligger jag i 2 dagar utslagen av trötthet. Jag fick en ordentlig depression förra året.
    Jag älskar att vara hyper, har alltid vetat att jag är det, och då gäller det att passa på, när man är aktiv som satan. Jag hatar att sova. Jag brukar alltid skämta om att "äta och sova är för dom svaga". Jag glömmer nämligen mat (tråkigt att laga och äta mat).

Det svåra med mig är att man inte vet vad som är vad. Jag har inte haft ett stabilt liv alls. Kaos, trauman, galen bakgrund, rörigt, misshandlad, knäckt osv. Men antingen är jag för dum för att ge upp, eller så är det min rastlöshet som gör att jag reser mig upp igen och igen och igen och försöker igen. :-P Det är den där drivkraften som jag har som kanske räddat mig när livet på allvar varit lite väl övermäktigt. (får ofta frågan: "hur kan du vara så hel, med tanke på allt du gått igenom")

Skriver här kanske lite för att skriva av mig. Känner mig lite ensam i allt. Tycker att livet är tråkigt. Kan inte komma på vad som skulle ge mig en rush. Jag älskar rusher. Kickar på adrenalin. Då är jag lycklig i korta sekunder. Sen är det borta och då blir jag lite depp. Sen kommer jag på något nytt som jag ska göra. Då är det fullt ös, och jag mår bra, sen tröttnar jag, blir trött och så blir jag nedstämd.
    Jag behöver enormt mycket intellektuell stimulans, men just nu är jag i en stiuation där jag inte riktigt orkar det heller. Min utmattningsdepression har sugit musten ur mig, fatta hur frustrerande det är. Jag har inte lust eller tid att vara deprimerad. Jag vill bli bra. Fixa mig liksom, så att jag kan fortsätta. Så att jag kan vara en bra och fungerande människa. Jag är inte för medicinering. Brukar vara det där undantaget som bekräftar regeln...men nu...jag känner mig desperat. Min hjärna gör inte som jag vill. Den lever ju sitt egna liv trots jätte bra KBT. KBT har jag svarat på bra, men mitt liv blir ändå som en röra där jag inte får ihop A-B-C-D. Det blir lite som det vill där. Antingen D eller kanske Z.

Jag hatar att inte kunna sitta still. Kan inte sitta ner med barnen och äta en normal middag. Har aldrig kunnat detta. Det kryper i kroppen. Jag springer mest runt och ska göra andra saker. Jag måste ha en destination, som ger belöning. Ett mål liksom. Njuta av livet...hm...ja, då får det vara ett mål som: "lukta på blommor i 7 minuter *njut*" och klarar man målet så kan jag belöna mig med en kopp kaffe, eller 30 minuter framför datorn.

Jag pratar fort, men skäms när folk påpekar det. Då kan jag istället lägga all fokus på att vara tyst, men då missar jag säkert ngt.

Jag kan teoretisera saker. Allt faktiskt, men jag kan inte applicera det på mig själv. Det känns som en fysisk omöjlighet att ändra mig, hur mycket jag än vill. För jag vill verkligen inte vara som jag är. Jag är så less på det. Men hur jag än försöker så snubblar jag hela tiden. Lagom går inte. Seriöst, jag är så trött på mig själv. Behöver semester från mig själv. Fatta hur jobbigt, att jag måste umgå med mig själv 365 dagar om året.

Jag har försökt det där med ekonomi, att få det att fungera. Så får jag en nyck. Jag ska få ordning på det. Det slutar ju med att jag sitter med excel och för in varje kvitto. Arkiverar och sorterar. Överstryckningspenna för att sortera på kvittot  hygienartiklar i en kolumn osv. Hur länge höll den nycken? 2 veckor. Tack och hej liksom. Så ger jag upp och skiter i det istället. Under som 2 veckorna kunde jag inte få andra saker att fungera. Kan liksom inte hålla en jämn nivå.

Jag skjuter upp allting, sen kör jag huvudet i sanden som en struts och hoppas att ångesten försvinner av sig själv.
    Jag har sämsta självkänslan känns det som och oroar mig jämnt för att folk kanske tycker att jag är jobbig. (ser att jag skrivit ett 6 mil långt inlägg nu, så nu känner jag mig jobbig för det:-P)

Gaaahh! Nu får det vara nog tror jag. Nu får livet allt lätta och min hjärna får sluta gå i 540 km/h. Jag har börjat öppna mig för vänner och prata precis så som jag tänker, dvs bara låta dom hänga med i min värld. Ingen har hängt med. Mina tankar går för snabbt, min ångest är för hög, oron för främmande, farten för hög, svägningarna för snabba.

Är det någon som känner igen sig?
    Du beskrev mig ganska så exakt så ja, jag känner igen mig massa massor. 
  • strulmaja
    Anonym (gk) skrev 2011-05-26 17:45:37 följande:
    Hej

Jag har precis genomgått en utredning hos psyk. Var på mitt sista möte för någon vecka sedan där psykiatrikern ville att jag skulle genomgå en utredning för ADD. Jag har aldrig haft en enda tanke på att jag kan ha något sådant, utan jag har ju mest varit inriktad på depression. Nu när jag har läst en del om det så visst finns det ju en del som stämmer in så det är nog bra om jag får göra en utredning, även om jag inte riktigt tror att det är ADD jag har. Finns ju så mycket annat som passar in på mig också.

Hur lång tid har ni fått vänta på era utredningar?
    Hej! 

Min utredning från första kontakt (bedömingssamtal) på psyk till diagnos tog ganska exakt fyra månader. 

• strulmaja
    Anonym (gk) skrev 2011-05-28 21:28:37 följande:
    Tack snälla för ditt svar. Hoppas det inte dröjer allt för längre för mig.
    När väl utredningen kommer igång går det undan, det är "tjafset" innan som tar tid. 
    Hoppas du slipper vänta alltför länge och lycka till!  
  • strulmaja
    Anonym (marmelad) skrev 2011-05-28 22:40:48 följande:
    Strulmaja! Tack för ditt svar! Vet inte riktigt vad jag ville med mitt inlägg... Bar skria av mig lite tror jag...

Jag undrar så hur lång tid det kommer att ta för mig, jag fick ju min diagnos för 8 år sen (jag var 18 år) och ett beslut om att jag ska få börja med concerta och sen dess har jag inte vart kontakt med psyk. Undra om jag måste börja på noll igen nu när jag ta kontakt???

Har haft 24 jobbiga timmar nu med rejäl ångest. Men nu har den äntligen börjat att släppa, skönt men samtidigt synd, för när jag väl mår dåligt så vet jag inte vart jag ska ta vägen och när jag mår bra inbillar jag mig att allt är som det ska med mig och att jag inte behöver någon hjälp...

En fråga till er med add: Hur "LATA" är ni? Ibland är jag så lat så jag nästan skäms. Allt från att be mannen gå och hämta ett glas vatten till mig till att skippa borsta tänderna innan sänggående, för jag inte "orkar". Tandhygienen är inte den bästa kan jag säga... Ibland tvingar jag mig själv till att dra några varv med tandborset men ibland går det bara inte... Duscha... hm.. som mammaledig hinner man inte med att duscha och det är inte direkt så att jag prioterar duschen heller. Känner mig rätt smutsigt så jag kan gott få vara smutsig..Min hund blir alltmer utsläppt på gården för att kissa, istället för att jag ska gå promenader... orkar liksom inte...
    Nån som känner igen sig och blir den här "latheten" bättre med medicinen?
    Det beror på vad du menar med noll. Din journal med diagnos borde ju finnas kvar någonstans så helt på noll bör det ju inte bli. Å andra sidan var det ju bra många år sen du hade kontakt med psyk så jag vet faktiskt inte. 

Nog känner jag igen mig alltid. Innan medicinen krävde ju allt energi och ansträngning. Bara att förmå sig plocka i en maskin tvätt sög ju musten ur en. Och sen skulle jävelskapet hängas upp också! Ibland fick det ligga till nästa dag för att jag inte orkade eller så glömde jag bort det. Alla sådana där grejer som tycks gå på rutin och komma naturligt för andra, krävde så stor tankemöda förr att jag hann bli trött innan jag ens hunnit komma igång med det jag skulle göra. Medicinen har för mig tystat ner bruset i huvudet, jag har fått ett filter vilket gör att jag kan sortera alla intryck och tankar samt hålla fast vid en och tänka/göra klart den innan nästa tränger sig på. För tränger sig på det gör dom fortfarande men nu har jag åtminstone kontroll över flödet.
    Jag har fått mer energi av medicinen samtidigt som jag känner mig mer samlad, mer lugn och organiserad. Nu tänker jag inte "Jag orkar inte" och skiter i det. Nu tänker jag inte alls, det går av bara farten. Som om kroppen och hjärnan alltid vetat vad och hur saker och ting ska göras men förut varit oförmögna att göra det.   
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen