Inlägg från: TjockKatt |Visa alla inlägg
  • TjockKatt

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

strulmaja skrev 2010-12-11 00:36:49 följande:
    Vägen till ett körkort var inte helt problemfri. Allt som allt tog jag 28 lektioner om jag minns rätt och det är ganska många, tror jag. Då hade jag ändå övningskört ganska mycket med morsan innan. Jag hade lite svårt med att få grepp om frikoppling, broms, gas och växla, det är ju som sagt en del att hålla reda på. Men när det väl satt så satt det. När det kom till själva körningen minns jag att jag hade problem med att reglera gasen, det blev antingen för lite = motorstopp eller för mycket så att motorn rusade. Första gången jag körde stadstrakfik med morsan kom jag på en 50-väg och skulle svänga höger. Jag bromsade inte in innan utan svängde bara och jag minns än idag hur mamma skrek att jag var galen och sedan tog hon över vid ratten.

Innan jag fick körkort hade jag en moped. Vet inte hur många ggr jag körde omkull med den. En gång orsakade jag en liten bilolycka genom att göra en U-sväng. Jag smet från platsen och körde direkt hem och vad står på uppfarten om inte bilen som hamnade i diket p.g.a mig. Det visade sig vara en vän till pappa som hade kört bilen och han hade tydligen sett att det var jag, oops Skäms En annan gång blev jag bländad av solen precis innan jag skulle svänga höger men svängde för tidigt och körde rakt in i en stenmur. Jag klarade mig med bara något skrapsår men mopeden vart rätt illa tilltygad.
    "Problemet" (för det är ett problem på sätt och vis) är att jag alltid varit helt orädd. Orädd och nyfiken. För mig fanns ingen tvekan om att inte ta körkort, jag älskade ju höga farter. När jag väl fått körkortet i handen och lånade morsans bil till skolan var det en enormt skön känsla... frihet... och jag var inte det minsta rädd. Tvärtom.
    Uhhhh! Jag kommer trampa fel hela tiden. Hjälp! Ungefär som du skriver föreställer jag mig att det skulle bli om jag fick körkort, fast värre! Jag kommer inte ens ihåg om cykeln jag sitter på har handbroms eller fotbroms och har flera gånger cyklat in i saker, samtidigt om jag cyklar bakåt med pedalerna. Tyst Skämmigt.

Jag upprepar frågan, då ingen verkar ha svarat på den, är det någon som haft problem med att få köra bil efter att ni fått er diagnos? Att ni måste visa intyg eller liknande? Bara får köra om man tar sin medicin?
  • TjockKatt
    HaltaLotta skrev 2010-12-11 00:20:44 följande:
    Måse kommentera det där med listor o almanackor! Min sambo är likadan! Han älskar almanackor ! Går man in på Claes Ohlson och han försvinner.... ja, då hittar man honom bläddrandes bland olika block och almanackor!
    Han skriver alltid en lista varje kväll, för vad han måste komma ihåg morgonen efter.... längtst upp på listan stå det : OBS! Glöm ej läsa HELA listan!

Negativa i det hela är at han bryter ihop totalt om han råkar skriva fel, och det är med bläck så han inte kan sudda utan måste stryka över, eller om hans "almanackapenna" är borta, och han måste skriva med en annan sort, kanske med fel färg! Då rasar hans värld, han stressar ihop och börjar stamma
    Jag måste också bokföra mitt liv i almenacka, annars är det kört. Allt står uppskrivet. Nu har jag jätteångest eftersom året snart är slut och jag måste byta ut min vän. Hoppas att jag hittar en som känns rätt.
    Det där med läsa hela listan var smart. Ska nog börja ha det som rubrik i min. Jag brukar tänka att "äh, jag minns ju att jag hade det där mötet kl 1, jag orkar inte kolla kalendern" och sen missar jag en massa saker.

Det där med pennor kan jag förstå. Det blir ju jättefel om man skriver med en annan färg än i resten av boken. Det måste ju se bra ut, annars kan man inte läsa det som står utan fokuserar bara på hur fel det ser ut. Jag köper bara samma sorts pennor hela tiden för att slippa obehaget.
  • TjockKatt
    Anonym (Adhd-mamma) skrev 2010-12-11 22:53:28 följande:
    Tack!

En av anledningarna tror jag beror på att dom ogärna "sätter" en diagnos. Eller så uppfyller hon inte alla kriterier. Tror snarare på det första, har nämligen träffat fler med den erfarenheten.

Hon äter Strattera och svarar riktigt bra på den, äntligen.

Hon är hyper enligt testen men mer med tal än att hon är i rörelse.
    Din dotter har ingen diagnos, men äter strattera? Eller är dom osäkra på om det är ADD eller ADHD? Jag förstod inte riktigt, kan du förtydliga?
  • TjockKatt
    baxtalo skrev 2010-12-12 17:14:04 följande:
    är det fler än jag som har problem med humörsvängningar, impulskontroll så att ni kan hamna i bråk med okända etc??? Har även problem med att klara nära relationer, tröttnar och blir intresserad av andra =( trots att jag verkligen vill vara med min partner...så ställer jag till med massa oreda i relationen.
    Jag har väldiga humörsvängningar. Allt som känns "obehagligt" stör mig. Om min kille har suttit i "min" soffa (han sitter annars i divanen) och knölat till soffkuddarna kan jag få ett utbrott. Om han står ivägen när jag har bråttom likaså. Jag kan bli riktigt arg för småsaker. Tack och lov har han en ängels tålamod, och när jag inte är arg brukar jag ofta prata med honom om att det inte är honom jag är arg på egentligen utan att jag är väldigt känslig för att någonting ska störa min ordning och att jag tar ut det på honom vilket är fel för han är världens bästa. Sen brukar jag kompensera på olika sätt, fixa saker och så när han inte orkar, skriva söta lappar osv.
    När jag var yngre så var jag mer impulsiv med relationer. Det tror jag är en mognadsfråga. Nu för tiden är jag inte ett dugg intresserad av att ens titta på andra. Jag trivs så bra, trots att han knölar till mina kuddar.
  • TjockKatt

Det är massor av tester som ingår för en adhd/add diagnos, inte bara kryssa i papper. Var beredda på det, dom är ganska jobbiga. Men skönt att ni får era utredningar!

• TjockKatt
    Anonym (jag) skrev 2010-12-15 20:48:39 följande:
    jag är rädd för det men som jag sa till läkaren eller psykiatrikern  att jag inte tror att jag har adhd utan bara är jäkligt stressad så  är det för mkt tester så hoppar jag nog det orkar inte hålla på med sånt
    En del stressymtom kan faktiskt förväxlas med adhd/add, det är sant. Har problemen kommit nyligen eller har dom hängt med sen du var liten?
  • TjockKatt
    Anonym (jag) skrev 2010-12-15 21:17:01 följande:
    det har hängt med sen jag var liten var överaktiv hittade på hyss hela tiden
     har 2barn med adhd så ja man kanske ska ge sig men det känns så overkligt att psykiatrikern tog upp det
    Okej, då kan det ju snarare vara så att stressen förvärrat symtomen, vilket gör att dom blivit väldigt handikappande på senare tid. Det beror ju på vad du känner för, upplever du att det är ett hinder i ditt liv och påverkar det mesta så ska du ju absolut genomgå en utredning, tycker jag. Men det är ju upp till dig, och det är bara du som kan välja det. Som sagt är det ju en hel del tester, man fyller tyvärr inte bara i papper och får diagnos på en timme. Det tar tid, och det tar energi. Känner du att du klarar det så go for it! Vänttiderna brukar vara rätt långa så du kanske hinner få bukt med stressen och må bättre innan det är dags?
  • TjockKatt
    Anonym (jag) skrev 2010-12-15 22:12:49 följande:
    ja och få hjälp med ångest, bulimin och dom olika tvången jag har  läkaren sa att allt hörde ihop med adhd så man får väl se vad som händer jag fick med mig papper hem som sambon ska fylla i sen ska dom skickas in till psykiatikern eller skriver man  läkare?
    Det kan det nog göra, jag är inte så påläst om tvångsbeteende, men jag fick lindrigt tvångsbeteende som meddiagnos till ADD:n så det gör det nog.
    Jaså, jag minns bara att min mamma skulle fylla i några papper om min barndom. Ingen annan utomstående. Men å andra sidan var jag under arton också, så jag hade inte direkt sambo. Det är nog olika om man gör utredning som barn eller vuxen. Vad är det för frågor ungefär han ska fylla i? Om hur du fungerar nu?
  • TjockKatt
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-17 10:27:39 följande:

Tjenare! Har börjat jobba så har inte haft så mycket tid över att skriva. Men det är skönt med lite rutiner. Och kul med nytt jobb också.Risken e väl dock att man tröttnar efter några månader... men är roligt nu iallafall!!

TjockKatt - det har jag inte ens tänkt på att man inte skulle få köra? Menar du att om man har ADD så skulle man inte få köra utan sin medicin? Det är inte ens någon som har sagt nåt om det under utredningen eller så... det borde de ju ha tagit upp tycker man? Har du hört det någonstans?

Skönt med nytt jobb! Och skoj att du trivs!

Jag har hört om personer med ADD/ADHD och Aspergers som behövt läkarintyg för att få ta körkort, men mer än så vet jag inte...
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-17 13:38:50 följande:
    Hehe... ja det var hundra år sen... men är kanske transportstyrelsen? Men i vilket fall som helst så borde man inte sagt det vid utredningen? För man är väl inte "skyldig" att uppge att man har diagnos när man tar körkort liksom? Detta var lite intressant. Hoppas någon annan har koll på detta.

Svarade ändå trots att det var till TjockKatt :-P
    Det är man väl?. Att inte kunna koncentrera sig bra är ju faktiskt en rätt stor nackdel om man ska köra bil, kan jag tänka mig. Har man dessutom svårt att hålla reda på alla pedaler och växlar för att man är tankspridd och ofokuserad så kan det ju bli farligt.  Du menar alltså att man inte behöver uppge att man lider av tex epilepsi? Nja. Jag tror man måste det. Men jag har aldrig varit i närheten av bilskola eller liknande, så jag kan givetvis ha fel...
  • TjockKatt
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-17 14:56:09 följande:
    Ja men tex vid epilepsi borde de ju säga det när man får reda på att man har det? Att man måste uppge det om man skulle vilja ta körkort? På sjukhuset alltså, tex att läkaren säger det. Men jag vet inte? Isåfall borde ju psykologen som utreder en tala om det menar jag? Alltså psykologen som har utrett en och kommer fram till en diagnos... hade inte alls hört talas om detta förrän nu när jag läser här... det kanske beror på graden? Det verkar ju finnas många grader... tex jag har väldigt lätt för att köra bil, det är ungefär som att gå för mig, funkar automatiskt. Har nog rätt bra koll också vad som händer. Men annars kanske automat är något? Alltså att man tar körkort för enbart automatbil? Om det finns nu för tiden...

Har du inte tagit körkort för att du har just diagnosen eller är det annan orsak? Om man får fråga förstås .  

Hur fungerar ni andra i trafiken? Har liksom inte tänkt på det förut bara... men kanske är för jag är van då jag tävlingskört biltävlingar och sånt redan som tonåring... säkert ett sug efter adrenalinkick hehe... ursäkta mitt flum idag... är lite trött...
    Det kan ju bero på att ni andra verkar ha fått diagnosen lite senare än jag, och redan haft körkort innan? Då har ju körningen fungerat och inget intyg behövs. Om man inte har kört innan så vill dom väll ha koll på en, kanske? Jag bara spekulerar...

Jag vet inte, aldrig haft något intresse för bilar och körkort. Nu börjar det dock bli aktuellt att börja, eftersom jag snart är helt färdig i skolan och vill kunna söka jobb sen. Då behöver man ofta bil...
  • TjockKatt

Utifrån det jag läst så verkar en del ha blivit feldiagnoserade, speciellt barn. En del mognar en aning senare än resten av årskamraterna och är lite "klättrapåväggarna" när dom är mindre, för att sedan mogna ikapp och bli "som andra". Jag läste i en artikel (visserligen från aftonbladet, så ta trovärdigheten med en nypa salt) att dom beräknar att ungefär en miljon barn i usa blivit feldiagnoserade med just adhd. Men jag har inte sett några större, trovärdiga studier. Dock brukar adhd-barn ofta bli mer add-vuxna, eftersom hyperaktivitet är mer av ett barnproblem, inte så många vuxna som klättrar på väggar och så. Gjorde du tester och så, typ WISC eller Raven? Det brukar synas rätt tydligt om det är något neuropsykiatriskt problem på såna tester (vad det är som skiljer låter jag bli att berätta, eftersom inte alla gjort såna tester här och resultatet kan påverkas om man vet på förväg).
    Om du inte tycker att du har något större problem idag så är det ju jättebra! Utifrån ditt namn här anar jag att du är gravid? Det ska tydligen påverka en del, har jag hört. Många som blir gravida måste ju sluta med medicin, och är oroliga över det, men det brukar gå jättebra under just den perioden av någon anledning. Kanske någon instinkt som tar över, eller hormoner? Don't know.

• TjockKatt

Strulmaja:
    Jag har haft en väldig brist på konsekvenstänkande, speciellt för någa år sedan när jag var runt högstadieålder och upp till runt dess att jag skulle fylla tjugo sen blev det lite bättre. Dock var det lite annorlunda än ditt bananproblem ( ) men jag förstår hur du menar. Jag gjorde helt sjuka grejer och upptäckte sen efteråt att oj då, det där kunde ha gått riktigt illa. Nu efteråt mår jag ibland rätt dåligt över all skit jag ställde till med, men det är inget att göra åt nu. Jag är bättre på det nuförtiden, eller så beror det på att jag inte har lika många tillfällen att göra såna saker, iallafall inte så pass extrema. Ibland kommer jag på mig själv fortfarande.

• TjockKatt
    Takex skrev 2010-12-21 16:05:15 följande:
    TjockKatt skrev 2010-12-21 14:23:33 följande:
    Utifrån det jag läst så verkar en del ha blivit feldiagnoserade, speciellt barn. En del mognar en aning senare än resten av årskamraterna och är lite "klättrapåväggarna" när dom är mindre, för att sedan mogna ikapp och bli "som andra". Jag läste i en artikel (visserligen från aftonbladet, så ta trovärdigheten med en nypa salt) att dom beräknar att ungefär en miljon barn i usa blivit feldiagnoserade med just adhd. Men jag har inte sett några större, trovärdiga studier. Dock brukar adhd-barn ofta bli mer add-vuxna, eftersom hyperaktivitet är mer av ett barnproblem, inte så många vuxna som klättrar på väggar och så. Gjorde du tester och så, typ WISC eller Raven? Det brukar synas rätt tydligt om det är något neuropsykiatriskt problem på såna tester (vad det är som skiljer låter jag bli att berätta, eftersom inte alla gjort såna tester här och resultatet kan påverkas om man vet på förväg).
    Om du inte tycker att du har något större problem idag så är det ju jättebra! Utifrån ditt namn här anar jag att du är gravid? Det ska tydligen påverka en del, har jag hört. Många som blir gravida måste ju sluta med medicin, och är oroliga över det, men det brukar gå jättebra under just den perioden av någon anledning. Kanske någon instinkt som tar över, eller hormoner? Don't know.
    Vill bara hoppa in med min frustration, USA är pinsamma med add och adhd. Jag har flera vänner där borta, man behöver inte ens ha diagnosen för att lätt komma över medicinerna om man vill pigga upp sig inför prov och annat (eftersom dom tar sig på "vanliga" människor också). Jag vågar lita på att Sverige är lite mer skärpta än så.
    Haha, har du sett South Park-avsnittet om ADD? Det är rätt klockrent, och visar det du beskriver.
    Jag vet också personer i Sverige som fått pröva medicinen, en del som står i kö för utredningar, tex. En kompis till mig fick medicin trots att varken hon eller hennes läkare trodde att hon hade ADD, vet inte ens om hon gick igenom en utredning (hon blev "diagnoserad" med en personlighetsstörning innan hon var arton år också, en sån som dom inte ska sätta på tonåringar, så jag vet inte vad det var för läkare hon hade egentligen...). Så nja, dom är lite sisådär här också kan jag säga...
  • TjockKatt
    strulmaja skrev 2010-12-21 18:26:31 följande:
    Historien om bananskalet kan tyckas ganska oskyldigt men inte enligt min vän. Vad hon skulle tycka och tänka om andra saker där jag brustit eller skitit helt i konsekvenserna vette tusan.
    Men just det här med bananskalet igen då... varför jag berättade om just det var dels för att visa hur annorlunda vi kan tänka. För mig var eller är det ingen big deal alls att slänga ett bananskal på trottoaren, det faller sig t.o.m ganska naturligt medan det för min vän anses vara en grej som man bara inte gör, åtminstone inte om man är över 6 år. Typ.

Kan inte du ge mig ett exempel på när du brister i ditt konsekvenstänkande?
    Jag menade inte att din bananhistoria var dålig eller så, det var ett bra exempel. Jag förstår precis hur du menade.

Hm, tyvärr vill jag helst inte skriva ut det mesta jag gjort här, när jag inte är anonym, det hoppas jag att du förstår. Därför tar jag lite mindre exempel.

Jag fick lite restskatt på deklarationen jag skulle betala tillbaka det här året. I pappret som kom med stod det till vilket konto pengarna skulle betalas osv. Jättebra, hurra, tänkte jag, och la undan pappret. Jag hade pengarna så jag kunde ha betalat direkt, men det var ju sommar och jag hade så mycket kul att göra. Det skulle ju inte betalas förrän senast november, jag hade gott om tid.
    Veckan innan det skulle vara inne, för att slippa betala mer, fick jag tummen ur och mailade myndigheten i fråga och frågade var jag skulle betala in pengarna. Det var precis på håret att jag hann. Ändå hade jag tänkt på det minst en gång i månaden sen jag fick pappret och haft lite ångest över det. Då var jag ändå duktig och fick in det pappret, för det mesta struntar jag i såna saker och får betala ännu mer. Som när jag fått för mig att prenumerera på tidningar, och sedan inte orkat säga upp dom fast jag inte haft råd vilket lett till högar av olästa tidningar och många kronor minus innan jag slutligen sa upp den, när min svärmor ringde åt mig.

Som sagt så är det bättre nuförtiden. Jag har riktiga skräckexempel från när jag var yngre. Tack och lov är jag mer medveten nuförtiden...
  • TjockKatt
    PINK666 skrev 2011-01-04 19:44:53 följande:
    därför att concerta inte sträcker sig över hela dygnet!! och om jag får stark ångest och deppressioner kommer jag må dåligt om jag inte får en medicin som är långtidsverkande.
    Strattera var från början ett ssri (antidepp) preparat som visade sig fungera bra på en del med ADHD-liknande problematik, så det kan nog fungera för dig. Nämn dock för de i din närhet att du äter det, en del kan må sämre i början av medicineringen och i extremfall bli suicidala. Om dom vet kan dom hålla lite koll. Jag åt själv strattera förut och det fungerade okej.
  • TjockKatt
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-04 21:42:22 följande:
    Jag glömmer ibland att ta sertralinen, fast mitt största problem är att jag inte kommer ihåg ifall jag har tagit ett piller redan eller inte, och jag är rädd för att ta dubbel dos. Jag har fått sämre korttidsminne och gör ibland saker mer än en gång för att jag glömt att jag nyss gjort det.. jag skulle nog egentligen behöva en sån där medicinbox med ett fack för vaje veckodag som pensionärer har.. var finns sådana boxar? på apoteket?
    Japp apoteket. Har en sån men glömmer ironiskt nog att använda den också, haha.... Obestämd
  • TjockKatt
    Anonym (ny med adhd) skrev 2011-01-04 10:08:41 följande:
    Har skummat igenom lite i tråden och måste säga att detta med brutal ärlighet mot andra inte stämmer in på mig alls.
    Tvärtom så är jag väldigt ödmjuk.

Däremot så är jag brutalt ärlig om mig själv och lämnar ut information om mig själv til både höger och vänster -inte roligt. Har ingen impulskontroll alls när det kommer till sånt. Det ger mig jättelåg självkänsla.
    Jag har lite likadant. Känns egentligen dumt av mig att inte vara anonym när jag skriver om sånt här. Det kommer säkert komma tillbaka till mig på något sätt i framtiden. Men what the heck. På nätet är det lite en annan sak. Men irl, så att säga, så kan det bli jobbigare. Jag har också dålig impulskontroll är det gäller sånt, speciellt om jag dricker. Gud vad jag pratar, och vad jag berättar om mig själv. Skäms i veckor efteråt.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen