Inlägg från: Anonym (ny med adhd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ny med adhd)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Anonym (Drutten-ADD) skrev 2011-01-06 12:02:04 följande:

Samarkand: Det låter inte alls konstigt, utan snarare väldigt troligt och logiskt. 1) Jag har också trott att mina partners varit mer eller mindre NT. Jag har ju först det senaste året fattat. Nu i efterhand har jag fått en helt ny förståelse för mitt liv, och de jag delat det med samt kompisar. Många chockande insikter kan jag lova
    2) Väldigt troligt att tuffa händelser påverkar oss starkt och kan provocera fram mer av vårt "äkta" beteende. Själv klappade jag ihop första gången i samband med att min far gick bort. Kanske inte so mycket pga honom, men mer effekterna det hade på min mor, som tog det väldigt hårt.
    3) Vi är trots våra gemensamma "problem" trots allt individer med olika personligheter och karraktärsdrag. Att vi inte tycker exakt lika, gillar en del olika saker, och beter oss lite olika/har olika behov är självklart. Vore konstigt annars. Har faktiskt förvånats lite över hur mycket vi här på forumet faktiskt har gemensamt. Trodde vi skulle vara ännu mer olika. För mig är det en väldigt intressant utmaning nu framöver, att avgöra vad som är min ADD, och vad som är kasst inlärt beteende (coping-strategier), som faktiskt inte är ADD och som jag kan "fixa".

Hmmm..... nu blev jag filosofisk som vanligt Men det är bara min personlighet. Kan resonera, teoritisera och grubbla i evigheter

Jag är likadan just nu, efter att jag fick diagnosen så tänker jag mycket på vad det är adhd:n påverkar.
    Vilket är helt naturligt, om man inte funderade över det vore det mycket märkligt.

Hela poängen med att genomgå utredningen är ju att man ska hitta verktyg för att ändra sitt beteende och det går ju inte utan att tänka efter vari problemen ligger!

Vissa saker är ju drag många människor utan adhd har, men en del av dessa drag är ett stort problem hos mig och hindrar mig i vardagen och får mig att må dåligt.

Mitt dåliga minne är en riktigt jobbig sak som hindrar mig i vardagen, en normal person "som glömmer saker ibland" kan nog aldrig förstå hur jobbigt detta är.

Att älta saker är ju ett vanligt beteende speciellt bland kvinnor, men att älta (stora som små) saker in i absurdum är inte normalt! detta är jättejobbigt för mig och tar mycket tid och energi. Det ger mig ångest.
    Vanliga människor utan denna problematik kan nog aldrig förstå.

Mitt tvångsbeteende är också en stor sak som återkommer hela tiden i min vardag, men detta är väl inget problem normalstörda personer har.

Det är skönt att det finns fler som har samma problematik som mig härinne, då kan jag bli förstådd utan att förklara allt i detalj. Ni vet ju hur det är. 
    Normalt fungerande personer kan ju aldrig sätta sig in i hur jag har det fullt ut.
  • Anonym (ny med adhd)
    Samarkand skrev 2011-01-07 17:45:32 följande:
    Ojoj, att älta små som stora saker i absurdum är jag också jättebra på. Speciellt små saker, som ex vad någon sa till mig för dumt på jobbet.
     Jag är oxå väldigt bra på att oroa mig för saker och ting, hälften inträffar inte ens. Men ex om jag ältar o ältar vad ngn kund på jobbet sa till mig för negativt, så börjar jag oroa mig för att de sedan ska gå till chefen och prata ner mig. :( Eller om jag säger ifrån till någon, vän, släkting, sambo etc när jag tycker denna har gjort fel eller kört över mig så oroar mig för att den inte ska vilja umgås med mig, att sambon inte ville vara ihop med mig längre.  

Jag vet dock inte om det sistnämnda är ett typiskt ADHD-drag eftersom jag misstänker att det kommer av min otrygga uppväxt.. Men det är mkt störigt för mig.
    Jag är precis så och har en väldigt trygg uppväxt.
    Detta är absolut en problematik som kommer ur adhd:n.
    Jag kan helt enkelt inte sortera bort tankarna, istället fastnar jag i dem och ältar in i absurdum.

Hoppas jag kan få verktyg (medicin, terapi) som tar bort eller i allafall minskar det tänkandet.
    Den lilla energin jag har behövs till viktiga saker och inte till en massa onödigt ältande!

Sjukt frustrerande att min hjärna aldrig kan fatta det!
  • Anonym (ny med adhd)
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-08 09:14:53 följande:
    Jag är också en "ältare" egentligen. Brukade grubbla och vrida och vända på allt! Fast sen jag började med sertralin känns det som att jag lever mer i nuet och inte fokuserar lika mycket på det som har varit eller det som ska komma, det tycker jag är jätteskönt!
    Mitt ältande blir också mindre med sertralin, men ändå " för mycket ". Utan sertralin skulle jag dock bli utbränd totalt.

Detta med att man blir mindre engagerad i saker med sertralin stämmer (och positivt för mig många gånger).
    Visst är det roligt när man går i gång på intressen och flyger iväg, känns som att energin flödar.
    Men samtidigt blir jag alldeles för engagerad för mitt eget bästa.
    Jag kan typ känna mig skyldig att ordna världsfred och tar åt mig som fan när jag tänker på alla orättvisor som finns (gör mig utbränd,vansinnig och frustrerad).

Många med adhd verkar vara typiska "grubblare", vilket både är positivt och negativt.
    Jag kan leva mig in och känna empati med andra personer trots att jag inte varit med om saken själv.
    Om någon upplevs tex gnällig och arg av sig så grubblar jag på orsakerna bakom detta,
    -andra kanske bara tycker personen är en jobbig gnällspik som gnäller för gnällandets skull och ser inte längre än så. Det gör däremot jag.

Människor med adhd verkar också ha högre begåvning än genomsnittet, jag hade högsta poäng på "normalskalan" enligt utredningen.
    Poängen drogs ner pga av min dåliga uthållighet, visste precis hur man räknade ut ett avancerat matematik tal -men jag orkade verkligen inte tänka efter (låste mig och fick total hjärnsläpp).
    Arbetsminnet var otroligt dåligt och drog också ner poängen.

Men vad gör högre begåvning för nytta när den används till att grubbla över saker som inte går att påverka???
    I det läget önskar jag ibland att jag var lågbegåvad och med ytterst lite empati (känslokall), allt skulle vara mycket lättare då!
  • Anonym (ny med adhd)

Något annat som gör mig väldigt frustrerad är att jag oftast inte kan argumentera om saker muntligt.
    Speciellt inte om jag ska diskutera med en person som är både intelligent och inte har något hinder i att lägga fram sina ord snabbt och lätt.
    Jag låser mig ordentligt då.
    Vet inte i vilken ordning jag ska lägga fram mina tankar/åsikter, och det slutar oftast med att det kommer ut fel eller så skiter jag i att alls fortsätta diskussionen.
    Det sistnämnda har jag lärt mig på äldre dagar (slipper då uppfattas som en komplett idiot).

Hoppar istället snabbt över till ett annat ämne (det har jag inga som helst problem med -att byta ämne hela tiden).

Däremot så ältar jag oftast det aktuella ämnet i efterhand (och oftast in i absurdum) och det slutar med att jag blir jävligt irriterad och frustrerad på hela situationen.

Därför brukar jag inte ge mig in i djupare diskussioner och verkligen säga min ståndpunkt.
    Tråkigt och frustrerande.

Många uppfattar mig nog som ointelligent pga det.
    Men så är det inte (oftast tänker jag troligen både längre och djupare än de flesta andra).

• Anonym (ny med adhd)

"Skönt" att det finns fler människor som fungerar som mig, om man nu får säga det.

Jag var ganska mobbad och utanför på högstadiet, och fick inpräntat i mig att jag var helt blåst, ointelligent osv.
    Så jag har gått omkring och trott det ända fram tills utredningen visade att jag minsann lutar åt helt andra hållet.

Visst är det skönt att veta att man inte är underbegåvad, men exakt vad spelar det för roll egentligen.
    Mina problem försvann ju inte av att få veta det och jag är fortfarande "inte är som alla andra" på något sätt.

Varför är det så viktigt att vara intelligent egentligen?
    Förstår att det är viktigt om man är forskare -men för mig?
    Ju högre intelligens ju högre status -varför är det så?

Mycket tankar vid den här tiden på kvällen...
    Ska ta min insomningstablett (som får mina tankar att lätta lite) och gå och lägga mig nu. *Godnatt*

• Anonym (ny med adhd)
    strulmaja skrev 2011-01-13 12:04:41 följande:
    Slänger ut frågan här också.
    Ni som har diagnos ADD eller känner igen er i ADD mer än ADHD, blir ni någonsin rastlösa och stissiga, lite "hoppiga" och känner det som om ni har en massa överskottsenergi ni inte vet vart ni ska göra av? Ni vet bara att ni MÅSTE få utlopp för den annars slår det över liksom.
    Eller är det bara jag som har så?
    Min hyperaktivitet syns inte utåt. Den sitter i mitt huvud, tankar som mal hela tiden.
    Jag måste hålla hjärnan sysselsatt hela tiden: prata med någon, sitta vid datorn, leka med barnen, läsa eller kolla på tv.
    Trots insomningstabletter så måste jag läsa eller titta på tv när jag går och lägger mig, kan inte bara ligga och glo.

Är en bokslukare (mest deckare) så  jag har alltid en bok med mig om jag vet att jag måste vänta (på tex vårdcentralen).
    Jag klarar inte av att bara sitta och glo (då äter jag upp mina naglar helt) och så kommer ältandet igång värre än vanligt.

Saker som visar det lite utåt är just nagelbitning, kan inte bara sitta still och tyst och inte göra någonting.
    Biter iof på naglarna när jag gör ovanstående saker också.
    Har aldrig tänkt på att det beror på rastlöshet (trodde bara det var en dålig vana), det belyste utredarna.

Sedan blir min man galen när vi ska kolla på film, för då måste vi pausa flera gånger. Jag måste på toaletten, kolla att barnen andas och mår bra, kolla att ytterdörren är låst mm (tvångshandlingar).
    Trodde jag hade ocd, men utredarna säger att tvångshandlingarna beror på adhd (kontroll för min glömska och ett utlopp för min inre hyperaktivitet).

Något annat som jag gör onormalt mycket är att dricka vatten. Gjort det sen jag var liten.
    Måste alltid dricka om jag varit på toaletten, och där är jag varje timme, och däremellan också.
    Dricker mycket åt gången också. Lite som hetsätning fast jag hetsdricker istället.
    Kanske därför som jag har så dålig aptit på mat.
  • Anonym (ny med adhd)
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-13 14:37:13 följande:

Förlåt, det är nog bara jag och mannen som använder det Glad
    Jag försöker att inte få i mig något konstgjort över huvudtaget. Matlagning tar lite längre tid, men det går. Och man får vänja sig vid lite nya smaker. Om man ätit dagis - och skolmat hela livet, så är man van vid smakförstärkare och annat som är ganska tunga kemikalier. Fiskpinnar smakar inte fiskpinnar etc...
    Så - inga pulversåser, inga färdigrätter. Om något är färdigköpt, så är innehållsförteckningen granskad.
    Det låter kanske konstigt och överambitiöst, men matlagning roar mig och vi umgås mycket genom att laga mat i många timmar, så det har blivit en positiv sak i livet! Jag hoppas vi kan hålla det även när vi fått barn, för jag vill inte att barnen ska vänja sig vid hur smakförstärkare smakar. Det kommer såklart inte gå med dagis och skola, men hemma hoppas jag det går!
    Nu har jag också lagt av med läsk och godis, helt och fullständigt. (nja, jag kommer ju att fuska någon gång, men då är det ett undantag). Jag vill vänja mig av med att kemikalier som kan anvädas som växtgift och annat kommer in i min kropp och gör mig illa.
    Jag märker som sagt ingen skillnad själv, men om min man upplever mig mer harmonisk, så kanske jag kommer att märka det också?

Någon annan som tänker på kost? Fiskolja, någon som provat?

Jag är totalt tvärtom, äter mackor, godis, dricker cola/kaffe, snusar osv. Helt osund.

Jag är ganska noga med mina barn, de får godis på lördagar, fikar väldigt sällan.
    Men jag gör inte avancerad mat från grunden.
    Blir köttfärssås/spagetti, färdiga köttbullar, korvstroganoff, färdiga fiskpinnar om jag lagar (från fiskblock om maken lagar) osv.
    Läskigt ointresserad av matlagning/bakning överhuvudtaget.

När jag är hemma och pluggar själv och barnen är på dagis/skolan så äter jag bara godis/mackor och dylikt.
    Känner ingen ordentlig hunger och blir för "inne" i mina studier/annat vid datorn så jag glömmer att äta alls många gånger.
    Jag har just tänkt ändra på mina dåliga vanor, men det vill sig aldrig, slöseri med tid både att laga och äta när jag ändå är ensam.
    Detta är ju verkligen inte bra, är smal och har garanterat någon vitaminbrist.
    Hoppas att medicin och terapi kan hjälpa mig med detta.
  • Anonym (ny med adhd)
    strulmaja skrev 2011-01-13 15:29:38 följande:
    Check på så gott som allt.

Jag har glömt men med anledning av ditt "nick" så antar jag att du fått konstaterad ADHD diagnos?
    Ja, det har jag. Har börjat smälta det nu.
    Haft/har mycket problem men trodde inte det berodde på adhd.
    Innan min diagnos hade jag förutfattade meningar om hur adhd-personer fungerar (energiska/gapiga/våldsamma).
    Har inte tänkt på att man kan vara hyperaktiv så som jag är (syns inte utåt).

Det är jag som är ((ny med adhd)) i andra tråden också (angående bilkörning)
  • Anonym (ny med adhd)
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-13 15:55:41 följande:
    haha och jag är hmm här med, kan nog slå i hop trådarna snart...Tungan ute
    Ja, blir helt förvirrande med olika trådar om samma ämne.
    Började skriva i denna eftersom jag har ahdh, men eftersom andra tråden är mer igång så vill jag skriva där också (samma folk ju)
    Men den andra riktar sig egentligen mer till add vad jag förstår?
  • Anonym (ny med adhd)
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-13 16:43:59 följande:
    Du föresten så har jag en fråga till dig: Hur mycket av symtomen i den andra tråden känner du igen dig i? Jag hoppas att du inte tar illa upp för att jag frågar och om jag redan har frågat tidigare så ber jag om ursäkt. Men jag är nyfiken på om det är symtom som "alla" känner igen sig i...
    Det är väldigt intressant. 
    Många av punkterna är mänskliga drag som flertalet prickar in på mer eller mindre.

Med det menar jag att normalfuntade människor inte upplever dessa tankar/beteenden som ett problem i vardagen.
    Den enkla anledningen är att det just inte är ett problem för dem, en normalfungerande hjärna kan filtrera tankar och intryck på ett tillfredsställande sätt.
    Det gör det inte för en person med adhd-problematik.

Sedan stämmer inte alla punkter in på mig som har adhd heller.
    Å andra sidan kvalar jag säkert in på några punkter på manodepressivitet, struma, hjärtinfarkt mm.
    Men det betyder inte att jag har dem diagnoserna.
  • Anonym (ny med adhd)
    Takex skrev 2011-01-13 18:30:20 följande:
    Mycket beror ju också på hur mycket en person lider av punkterna. Alla kan sova dåligt en natt och så stämmer hela listan men när det är dag efter dag på ett vis som verkligen förhindrar vardagen det är så frågetecknena ska upp. Samma med OCD, de flesta människor har tvångstankar men det är inte förrän dom upptar mer än 2 timmar av någons vakna tid som det börjar klassas som en störning.

Men annars definitivt. Man behöver inte ha alla punkter och vissa har lite olika intriktningar, vissa mer åt koncentrationshållet andra mer åt hyperaktivitet osv.

Filtreringen är dock som du säger en tung punkt. Det är tack vare det icke fungerande filtret som vi blir så otroligt trötta. Att en servitrist går förbi bakom en värderas lika högt på titta hit! skalan som om en man blir skjuten.
    Precis som du säger, det är när det påverkar ens liv/vardag som man har problem.
    Men jag är trots allt ganska högfungerande i vardagen (utåt sätt).
    Mitt problem sitter verkligen i mitt röriga,hyperaktiva,ångestfyllda och glömska huvud.

Förövrigt trodde jag att jag hade ocd, har haft tvångshandlingar sen småbarnsben, och dem upptar hela min vardag, jag har tvånghandlingar för mig nästan hela min vakna tid.
    Men tydligen beror det på min adhd och får jag hjälp för den problematiken så ska förhoppningsvis tvånget också tonas ner.
    Jag "lider" inte alltid av tvångshandlingarna, gör dem utan att "tänka på" att jag gör dem.
    Men i perioder lider jag jättemycket av dem, och de blir värre ju tröttare jag blir, så på kvällen tackar jag läkemedelsverket för att insomningstabletter finns!
  • Anonym (ny med adhd)
    strulmaja skrev 2011-01-15 00:27:51 följande:
    Är det bara jag som (tills vidare) förvarar massa grejer huller om buller på golvet?
    Jag klarar inte av sådan röra omkring mig, då blir det mer kaos i huvudet.
    Allt måste vara i ordning och på "sin plats".
    Har typ en miljon tvångshandlingar kring detta.

Däremot är det en förfärlig röra i alla lådor och garderober.Ingen speciell garderob för en speciell sak här inte.
    Det stör mig inte så länge jag inte behöver se skiten.

Däremot är det sjukt jobbigt att leta efter en speciell sak, eftersom de kan vara i vilken av garderoberna/lådorna som helst. Måste riva ut allt överallt *jobbigt*.
  • Anonym (ny med adhd)
    Concerta!
    Hej, det var ett tag sedan jag skrev sist.
    Jag har äntligen vågat prova concerta nu!
    Det är femte dagen jag tar medicinen och det är en märkbar förbättring.

Första dagen blev jag jättetrött och seg, men det kan bero på att jag stressade upp mig inför första tabletten.
    Fick panik och hjärtklappning, trodde att den verkade direkt och att pulsen berodde på tabletten.
    När den väl verkade på riktigt blev jag påtagligt lugn istället Var trött hela dagen.

Förbättringar:
    Jag är lugnare.
    Jag är mycket mindre orolig och ältar nästan ingenting.
    Jag pratar lugnare enligt omgivningen, själv tycker jag att jag pratar fort.
    Jag har mer uthållighet på jobbet.
    Ångesten på kvällarna är nästan helt borta.
    För första gången på många år blir jag inte hysterisk över getingar,
    (satt på jobbet och frukostfikade ute, en geting flög nära, satte sig på bordet men jag satt ändå kvar!

Det underbaraste är att min oro är mindre.
    När det gäller fokusering är jag lite besviken, trodde jag skulle bli super-närvarande.
    Men jag kan lyssna bättre på andra utan att avbryta, jag kan titta folk i ögonen längre tid och jag blir inte lika trött i huvudet i stora sällskap.
    Dessutom är mitt morgonhumör mycket bättre.

Kanske ska tillägga att jag äter sertralin 50g också (concertan är på 18mg).

Någon mer som äter concerta här?
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen