Inlägg från: HäckHäxan |Visa alla inlägg
  • HäckHäxan

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

mammabecka skrev 2011-06-03 14:28:33 följande:

Yeey! Vad glad jag blev när jag såg tråden bland "senaste inläggen"

Jag har adhd, är ensam trebarnsmamma och har relativt svår problematik. Får nästan ingenting att funka själv och har hittills inte träffat en enda människa med samma problematik. Men efter att ha läst här känner jag att jag för första gången "passar in". Underbar känsla! {#emotions_dlg.flower}

Jag har som sagt adhd men börjar fundera på om det inte är fel, då jag sällan känner mig hyper och för det mesta är trött och handlingsförlamad.

Började med metamina för 3 veckor sedan och trappar sakta men säkert upp. Concerta och ritalin funkade inte på mig utan gav mig hemska biverkningar. Strattera gjorde mig koncentrerad men blev tvungen att sluta på grund av läskiga biverkningar även där. Nu hoppas jag på metamina och än så länge känns det fantastiskt att leva utan ångest, nu väntar jag bara på effekter av medicinen

När ni trappar upp, får ni också lusten att ta en liten tablett extra bara för att känna effekt så fort som möjligt? Jag har faktiskt inte gjort det denna gång men det lockar något enormt. :-P

Det är en ljuvlig änsla, känslan av att passa in, den är ju iaf ovanlig som tusan i mitt liv

När det gäller medicin coh sånt så håller jag klaffen, för jag har inget provat än. Får se vad det blir när utredningen är klar på mig om den ens visar adhd/add alls...
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-03 14:36:20 följande:
    Det här skulle kunna ha varit något jag skrivit Förstår dig helt och fullt!

Flyttar imorn och har inte packat klart alls, alla organiserade kartonger står halvfulla och jag kan liksom inte reda ut vad som ska vara vart.. Och så sitter jag på FL och skriver när jag egentligen borde göra annat. Och jag SKÄMS, för att jag är så dålig på att slutföra något alls. Blir pinsamt imorn när flytthjälpen kommer och det ser ut som "hej kom och hjälp mig men ingen hjälp kom"... 

Faktum är att jag är en ögontjänare och blir supereffektiv så fort någon står bredvid mig och undrar om jag inte borde packa, sen sätter jag mig ner och vilar så fort de gått och när de kommer tillbaks 3 dagar senare har det inte hänt ett skit. Så jävla pinsamt att inte ha något eget driv att packa när flytten går av stapeln redan imorn. Känner mig vilsen..
    Gahh jag är lite sån jag med.. när jag var yngre så tvingade jag något av mina yngre syskon att sitta i mitt rum så jag fick städat, gjorde samma när jag flyttat hemifrån.. Nu är det dock svårare....

Det är för mig nästintill omöjligt att få gjort något när dottern är hemma, för varje litet mamma gör att jag tappar fokus på det jag nyss gjorde och när hon är hemma så tänker jag SÅKLART få gjort allt och det blir bara mer kaos.

Jag vill bara slänga saker, släng släng släng, men jag hatar att slänga hela saker, får ångest av att slänga sånt som är användbart, det finns ju människor som inte ens har råd att köpa det, unna sig det och så slänger jag det. Nej det går bara inte!!!! Funderar på att försöka få packat ner och ge bort till typ secondhand affären där jag bor, men alltså ja måste ju ändå liksom fått gå igenom allt först och jag kommer ingenstans.

Min mamma kommer hit på måndag kanske söndag kväll och jag får panik av bara tanken,, tanken på att hon skall in i mitt röriga jävla hem och jag skall behöva försöka förklara varför jag inte kommit nån vart OCH allt känns som lama jävla ursäkter fast jag vet att det inte är så
  • HäckHäxan
    Anonym (pannkakan) skrev 2011-06-03 14:41:36 följande:
    Det här är med städning är hopplöst jobbigt, men min strategi har blivit att ta ett rum i taget. Det krävs extremt mycket tankeverksamhet att hålla sig där, men jag försöker hela tiden tänka, "städa detta rummet". Sen allt som inte ska vara i det rummet, ställer jag precis utanför dörren. Jag jobbar från ett hörn och bakåt, lite som hur man skulle göra om man målar om ett golv. Mitt problem då är att inte halka iväg på detaljer. Att inte se en fläck och då börja ta den, då ballar det ofta ur med att jag ska tvätta väggar, duscha blommor, skura insidan av skåp osv. Men jag föser saker så att jag åtminstone får ett rum klart, då brukar det ta fart när jag ser att något händer.
    Jag har också belöningssystem. Motivationsbelöning, en kopp kaffe t ex, godis osv. Tävlingar, som att jag ska göra det under en viss tid osv. Det krävs hyperfokusering från min sida, det krävs att jag ska veta vart jag ska börja. Jag försöker lura hjärnan att kanske bara göra till de osynliga linjerna jag har på golvet (linjer som bara jag känner till). Jag dammsugar hörnet, föser undan sakerna bort, från rummet jag städar i och då brukar jag få kraft av att se att ngt händer....annars gör jag som du, springer runt och lägger in i tvättmaskinen, men inte klart, förflyttar mest saker från rum till rum.

Jag kan få hemmet i tip-top, men det tar ungefär 5 minuter sen för att det ska se ut som ett litet Beirut i misär, så det är sjukt jobbigt att hålla det ordning i mitt hem.
    förlåt men jag skrattar så jag får kramp, ser scenen helt levande framför mig.... fösa, dammsuga, fösa dammsuga...

jag har provat med tid och med belöningar, i sista änden så känner jag bara att det är så jävla menlöst, för som du skriver så tar det 5 jävla minuter så är det kaos igen. Alltså när tösen var liten så var mitt hem i topp skick, så jävla rent och fint och allt låg där de skulle, nästan iaf... sen hände något, allt som förut var faror för henne, var inte längre faror och så liksom släppte jag på den biten och sen nästa och nästa och nu är jag på minus igen *suck*
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-03 14:45:02 följande:
    Förresten, är det NÅGON mer än JAG som har problem med att vakna i tid? Och kommer 1-2 timmar sent till dagis eller jobb/skola?
    *räcker upp en hand*

Jag har flextid på dagis, hon börjar egentligen kl 10 men vi har flex 10-11 och är oftast där 5 över 11, men jag är impad varje gång vi är där 10 i 11, för det händer faktiskt ibland.

Sista veckorna har vi vart där innan 11 *jippie* men sista veckorna har jag skött mat och sömn hyfsat också. Bara så svårt att sova när hjärnan inte stänger av sig, eller så känns det för mig, den slutar aldrig surra, jag blir galen, bara analyserar och tänker och försöker planera morgondagen, nästa vecka, ha en stratergi osv, men allt bara rasar jämt!
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-03 15:26:44 följande:

Gjorde samma sak Bara vetskapen om att någon är i samma lägenhet gör att jag kan/orkar ta tag i saker. Undrar om det är för att jag vill att de ska tro att jag är lika duktig som de är?

Gällande dotter så har jag samma problem. Får inget gjort när mina döttrar är hemma och de minsta två har varit hemma i minst 1,5 år med undantag från förra helgen då jag ändå inte fick något gjort för att det lockade mer att göra roliga saker när jag ändå för en gångs skull var barnledig.

Jag har samma problem med att slänga saker, men det har faktiskt blivit betydligt enklare sedan packningen började, då jag kom på att det blir lättare att flytta ju mindre prylar det är. Jag sparade på nappar och oanvända blöjor från när barnen var små. Kunde inte förmå mig att slänga någonting för bara ett halvår sedan men nu har nästan allt onödigt slängts eller skuffats ner i källarkartonger. Sen är jag i en mindre pengakris iochmed dubbla hyror (impulsiva morsan som tackar ja till en lägenhet utan en tanke på konsekvenser) men orkar inte lägga ut saker på blocket trots att jag vet att jag kan få pengar för det. Men det har att göra med att det känns jobbigt med alla små steg jag måste ta för att få det sålt, som att fotografera, tänka ut ett pris, lägga ut på blocket och sen behöva städa innan någon hämtar det de köpt. Fy sjutton!

Nej, bra att du vet att det inte har med lathet att göra iallafall Jag tycker det är skitjobbigt att få besök men tackar ogenomtänkt ja till varenda människa som bjuder in sig själv. Ibland hinner jag röja lite snabbt innan besöket kommer men oftast blir det ett evigt tjat om hur stökigt jag har det och jag ursäktar mig om och om igen och låtsas som att det är en engångsförteelse om det är någon som inte varit här förr.

Mina vänner får gärna drälla in, men de vet också att det är som det är och passar inte det så kom inte hit. De flesta har adhd eller add eller känner nån annan som har det.Min bästa vän man med adhd iaf han skrattade så han dog när jag skulle baka en dag och plockar ut 4 pizzakartonger ur ugnen innan jag sätter på den.. Han liksom AHA, skönt att se att jag inte är ensam om att bara gömma undan prylarna

Jadu detta med att fota varför känns det så omständigt, jag har barnkläder och saker för tre år tillbaka, borde lägga ut det på tradera, mennnnnn detta med att fota, hitta ett ställe att fota allt på, få fota ifred, sen föra över fotorna.. nu har jag inte ens ett bild program i datorn så ja kan beskära eller förminska dom med så jag får liksom inte gjort något av det... allt bara står och tar plats. Har ett helt rum med bara bröte och jag är trött på det. 3 barnvagnar och en sulky, mini är 3½ och åker inte barnvagn, vad fan skall jag med dom till???? dom tar plats... möbler jag inte använder alls, vägrar slänga men orka släpa ut glasbord från vinden för att fota.. då kommer jag ju börja plocka med annat på vinden..

Just nu vill jag bara få burit upp allt och kasta in i det där rummet och ta tag i det rummet när min mamma åkt hem. Men jag är jätte sjuk, förkyld och hostar så fort jag börjar röra mig, så jag karar verkligen inte av att bära upp lådorna och säckarna, detta gör mig galen...
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-03 15:37:07 följande:
    Vill bara peppa alla adhd:are lite genom att skriva ner vanliga styrkor hos sånna som oss ;)

ENVISHET
    UPPFINNINGSRIKEDOM
    ÖPPENHET
    ÄRLIGHET
    HITTAR PÅ OKONVENTIONELLA LÖSNINGAR
    VÅGAR PROVA
    UPPFINNARE
    ENGAGERADE
    TAR SIN PUBLIK
    IDÉRIKA
    POSITIVA
    EJ LÅNGSINTA (kan inte vara, för vi glömmer lika fort )
    KONSTNÄRLIGA
    ALLTID NÅGOT PÅ GÅNG
    RESER SIG EFTER FALL
    CHARMIGA
    GÖR DET OMÖJLIGA MÖJLIGT (stora nya innovativa idéer)

Vi är fantastiska helt enkelt
    Hjärta tack jag behövde läsa det där idag! {#emotions_dlg.flower}
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-03 15:33:17 följande:
    Ååå! Världen blir ljusare och ljusare för varje likhet jag hittar hos någon annan Trodde helt seriöst att jag var ensam med det här problemet. Dagispersonalen hatar mig och stör sig enormt på att jag "kommer när jag kommer". De ska vara där till frukost 7.30 varje dag men kan inte minnas sist de var där innan 9

Jag kan inte heller stänga av när jag ska sova.. Försöker räkna till tusen men glömmer bort mig efter en stund och börjar tänka på annat. Alltså ALLT man kan tänka på en och samma gång :P "Undrar om Pelle blev ledsen när jag tackade nej till hans hjälp?" , "Borde jag gå upp och äta lite? Jag kanske har lättare för att vakna då..?" , "Vad var det det stod på den där rutan som ploppade upp precis innan jag slog av datorn? Kanske borde titta... nej jag gör det imorn.. men jag kommer ju glömma!! Hämtar papper och penna och skriver ner det.." TYP
    Jag har vart öppen med dagis om min sjukskrivning, när jag testat medicin och allt sånt, bara för att man skall få fångat upp om det påverkar Freja. Men jag har fått beröm av dom för att hon är så trygg och duktig OCH det känns jävligt bra, för jag oroar ju mig så för att inte räcka till, dels för att jag är ensam med henne och dels för att det är kaos i mitt huvud då. Men tydligen har jag iaf lyckats med barnet även om allt annat rasar mellan varven

Går det inte att ändra tiden till 9 på dagis då och liksom ha det som mål, så kanske friktionen från dagis blir mindre och pressen på dig och barnen med?

jag är ju inte utredd, men skall utredas för adhd nu under sommaren eller de tänkte det skulle vara klart innan sommaren är slut.
  • HäckHäxan
    Anonym (pannkakan) skrev 2011-06-03 15:58:13 följande:
    ?? Är inte tråden en mötesplats där man skriver om styrkor och svagheter och diskuterar lösningar och strategier bl a? Eller har jag missuppfattat tråden?
    Tänkte något liknande. Men min kassa dag kände att det var bättre att tiga idag, än att blossa upp...
  • HäckHäxan
    Anonym (pannkakan) skrev 2011-06-03 15:53:13 följande:
    Hehe! Ja, du, det ser stört ut, men det är strategin jag utvecklade, för att få åtminstone ett rum klart.
    När det kommer till saker....herregud vad jag kan samla, men jag flyttade 3 ggr på 6 månader. Det var bra för mig, jag tog hjälp och bara gjorde mig av med saker. Släppte taget och skänkte bort hur mycket som helst. Egentligen kunde jag ju sålt massor...men jag blir trött av bara tanken. Alldeles för många moment. Så jag skänkte.
    Jag är i enormt behov av rena ytor. Inga saker som stör, som ligger framme som inte fyller en särskild funktion. In i skåp, bort så att jag inte ser det. Minsta sak framme på diskbänken så känns det lite som om jag har alla skåpsluckor öppna i köket samtidigt, det blir intryck som jag inte kan hantera riktigt. Jag måste ha det väldigt avskalat hemma, lugna färger, lite saker...funkar inte annars. Känns som om jag inte kan tänka alls då. Skulle kunna likställa känslan med 12 timmar i ett köpcenter på löningsdagen. För mycket intryck...rörigt. (om ni fattar vad jag menar?!)
    Jag är sjukskriven, men har barnen så mycket jag behöver på förskola och fritids. Mycket av min tid då går åt till att få iordning hemma, när barnen är borta, så att jag ska kunna fungera när dom kommer hem. Kan omöjligt laga mat om inte det är helt rent och städat i köket. Och varje dag efter att jag lämnat barnen så ser hemmet ut som en katastrof. Never ending story. Det bara går runt och runt och runt.
    Jag hatar att flytta, flyttade när dottern var 5 månader, då gick bilen sönder, det var flytten from hell... Flyttade nu 20 dec och ni kommer inte tro detta, men då lägger lastbilen av, där står vi med fullpacka lastbil och får inte ens upp liften, förlorade 4 timmar ljus och 4 timmar är ganska mkt mitt i vintern, fick betala starthjälp och ja de blev panik, vi bara kastade ur allt, in med nytt osv, skräp, saker allt.

OCH det är en del av det kaoset vi fortfarande bor med då. Önskar jag hade pengar att hyra en container och bara kasta.

jag trivs med öppna ytor, var sak har sin plats osv. Har röjt våra sovrum, så vi iaf har dom i hyfsat skick. Nu har jag lust att köpa en sopsäckar och bara fylla och ställa i typ skjulet utanför och köra det till tippen när möjlighet fås. Just nu är jag sjuk och av nån konstig anledning får ja med panik av röran när jag är sjuk, vill bara få bort allt.

Röjer också köket här varje gång jag skall laga mat, pallar inte ha diskbänken full med prylar då. Köpte en diskmaskin i höstas och alltså den är guld värd i mitt liv, bara det att den inte får plats i köket, skåpen sitter 3 cm för långt ner, så den står på tvättmaskinen, vilket i sin tur gör att torktumlaren jag köpt inte får plats där inne utan kommer få stå i kaos rummet där uppe, med ventilation ut på vinden, men det skiter jag i, bara jag kan torka sängkläder och handdukar i den vintertid så är jag nöjd!

Jag köpte böcker om feng shui, har läst alla och jag skulle vilja ha det så, inget onödig, inget som drar energi, öppna ytor, lättstädat, det är mitt mål att någon dag få ihop det så.
  • HäckHäxan
    Anonym (pannkakan) skrev 2011-06-03 16:06:48 följande:
    Åh, vad jag är dålig på det...att tiga.
    Jag med, men jag känner så väl att jag har nolltorerans idag, inget målatod alls OCH då försöker jag bita bita ihop så tänderna går sönder om jag måste. För att inte ställa till det allt för mycket.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen