Inlägg från: HäckHäxan |Visa alla inlägg
  • HäckHäxan

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

mammabecka skrev 2011-06-05 12:56:16 följande:
    HAHAHA! Av någon konstig anledning ÄLSKAR jag att skämta om brutalitet, helst när jag ser helt (grav)allvarlig ut och människor inte förstår att jag är helt och hållet oseriös

Hehe. Jag gillar den här när man blir presenterad för en ny blyg vän till en vän och låtsas vara aständ på denne oavsett kön Sitta och flirta och antyda till snusk och sen avsluta med frågan "Du, jag vet inte om du känt det också, men jag känner en stark kemi mellan oss så jag tänkte fråga om du vill ha sex med mig....? 'Lotta' kan gå hem, hon förstår säkert..". Det konstiga är ju att jag tycker det är så galet kul att jag inte bryr mig alls om han eller hon tycker att jag verkar helt störd, jag bara njuter av att se små röda ringar blomma upp på den andras kinder Och jag är konstig, jag vet! Men jag gillar konstighet :-P

När jag var yngre hade jag svårt att bli omtyckt, jag var för speedad och kacklig och för glad tror jag, så det blev bara jobbigt.. Men runt 15-16 vände sig rastlösheten inåt och jag blev mer normal från ett yttre perspektiv och har sedan dess varit mycket omtyckt överallt, just för att jag är så anpassningsbar. Är jag med en barnslig människa blir jag barnslig själv, är jag med en seriös människa blir jag seriös, är jag med en lugn människa blir jag lugn och så vidare. Har faktiskt inga ovänner i dagsläget. Snarare är det så att jag blir vän med alla

Men jag har starka åsikter som jag verkligen håller på oavsett vem jag är med, har dock lärt mig att uttrycka dem på rätt sätt så att ingen tar illa upp. Jag har vänner av båda kön men mina allra bästa vänner är 2 killar och 2 tjejer (det är två par) och det är konstigt nog killarna jag har absolut roligast med.
    Jisses sån är jag med, otroligt sexuell i mitt sätt utåt oavsett kön, stackars människor Också jag tycker det är gör skoj även om ingen annan gör det. det bästa med min bästa vän, är att han hänger på direkt eller helt kallt säger rakt ut att nåja ni killar kan låtsas att ni har stake men häxan här har mer stake än ni kan samla ihop tillsammans osv, störtskön, jag älskar honom. Men jag är en av få tror jag

Jag har vänner bland alla sorters människor tror jag, passar in nästan vart som helst om jag vill och är på humör, annars passar jag inte in någonstans utan blir helt tvärtom. Skall jag på fest med aftonklänning och jag är på fel humör så kan jag dyka upp i en kanindräkt eller vad som, bara inte en aftonklänning typ :-S

Jag gjorde en typisk grej idag, så typiskt mig.. iaf tösen tappade vår äggklocka i golvet i veckan, den ringer inte bara tickar när man vrider upp den. Iaf mitt mål idag är att röja vårt matrum, började plcoka där, ser klockan i köket, tar i den konstaterar att den ringer fortfarande inte, drar loss sifferskivan, hittar skruvar och börjar skruva isär den, hör ju att något är löst om man skakar den.. iaf mitt i skruvandet kommer jag på att NEJ jag skulle ju röja, tittar på klockan och slänger den, tänkte jag kan köpa en ny en annan dag. Bara att jag slängde den är STORT, jag är värdelös på att kasta saker... Men de är så typisk att börja skruva isär den och helt tappa bort mig även om jag nu hittade tillbaka idag
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • HäckHäxan
    mineofmine skrev 2011-06-09 10:17:10 följande:
    Tänkte ställa en dum fråga, är det någon som kan ge något bra tips om hur jag ska lära mig att ta tag i städningen? Jag brukar bestämma dag och börja.. för att sedan tröttna. Kan bara städa om det är "akut", som att någon ska hem till mig. Men vill lära mig att städa lite spontant och inte när paniken är i halsen Flört
    Min mamma gav mig ett tips häromdagen som jag tänkte prova med... (om jag får en adhd diagnos så har min mamma med all säkerhet också det) men det talar vi tyst om

Nå iaf hon sa att hon måste ha rutiner, rutiner är a och o för att hon skall fungera OCH det låter ju rätt logiskt och flera har ju nämt det här inne. Faller rutinerna så faller hon och får börja om igen. Nu är mamma 50 år så jag antar att hon jobbat fram sina stratergier under ganska lång tid och kommit fram till vad som fungerar för henne. Ni skall veta att allt detta kom som en chock för mig i veckan alltså, det är alltså helt nytt för mig denna kunskap om min mamma.

Nå hon sa att hon bestämmer sig för ett rum, bara ett rum, som hon dammar, torkar, dammsugar och skurar tills det rummet skiner. Sen får det vara bra. Att hon numera känner sig nöjd med det där enda rummet istället för att ha ångest för att hon inte hann alla rum (även det tycker jag låter ganska sunt) När rutinerna sitter bra och flyter så kan hon klara mer än det. Men så fort dom faller får hon börja om och jobba sig upp med små mål. Tex datatid i enbart 1½ timme, så hon inte fastnar tex öpå fejjan med spelen då.. Sen kanske bara få disken gjord och vara nöjd med det, nästa dag tvätta en maskin tvätt och vara nöjd med det och sakta bygga upp rutinen och öka kraven efterhand.

Allt detta låter så jävla sunt och enkelt, men det vet vi ju alla att det inte alltid är. Bra sömn, bra matvanor allt spelar in och spelar roll, iaf för min del och då tydligen även min mamma Hon säger dock att det blivit lättare med åren att fånga in rutinen att det idag kan ta några dagar att få in den och börja fungera istället för att slita i veckor, kanske beror det på bättre karaktär, självbevarelsedrift, mer lugn i själen osv eller behovet av att ha vanan, att den ger trygghet, jag har ingen aning jag är 31 och sliter som en gnu.

Men jag skall testa detta, försöka applicera det p mig, min vardag och mitt liv och se hur det fungerar. det kommer säkert gå ett steg fram och tre bak, men då har jag iaf ett mål att sakta sträva efter, försöka hålla kraven på normal bas och inte alltför höga och orealistiska, jag tror iaf att det kanske kan hjälpa mig lite, jag hoppas det
  • HäckHäxan
    Anonym (pannkakan) skrev 2011-06-12 20:03:22 följande:
    Haha!! Reklam äger! Jag har väldigt svårt att titta på film bara rakt upp och ner. Kollar helst på film om det är på TV med reklampaus. Är det inte det, måste jag ha massor i händerna, att göra så att jag ska kunna sitta still. Så himla jobbigt. Då viker jag tvätt, virkar, tvinnar håret, saker som aktiverar händerna. Men även när det är TV så kan jag inte bara sitta och titta, måste göra något mer.

Jag undrar över det här med när det kryper i hela kroppen...då kan det kännas som om mina fotsulor brinner upp. Det känns i hela kroppen, men just det med fötterna är ju hur enerverande som helst. Värst är det när man ska sova, då kan jag nästan få panik, sätter ner fötterna på golvet från sängen, för att kyla dom lite.

Hur gör ni när ni är uppe i varv? Jag kan bli så uppskruvad att jag bara vill springa, hoppa ur kroppen, göra något som får adrenalinet att pumpa. Jag skurar golv, jag trummar med fingrar, går runt runt runt i lägenheten. Ibland lyckas jag fokusera den energin till något vettigt, men ofta blir det helt kaos istället eftersom jag ínte kan sitta still och det är värst på kvällarna och då måste jag ju vara hemma, för barnen ska sova. 

Åhh skönt, inte bara jag som inte kan sitta still och kolla på en film. Oftast klarar jag det om jag har sällskap, men själv är det liksom dödsdömt från start om jag inte är sjuk typ, för då kan det gå. Serier på datorn fungerar bättre, men avsnitten är ju kanske 30 min och så gör jag något oftast helt menlöst mellan avsnitten då. Så kan jag sitta en stund sen igen. men sitta/ligga i soffan det går bara inte. För när jag fortfarande mindes hur man gjorde när man stickade, då kunde jag sticka och kolla tv.

Idag har jag inte ens tv kanaler, finner det menlöst att betala för något som inte ens kollas på här. Men funderar på att skaffa kanaler till hösten så iaf dottern kan se på bolibompa ibland, men ändå menlöst känns det Obestämd

Vid datorn kan jag sitta, där händer det något, oftast är jag på flera sajter samtidigt osv och jag kan läsa böcker, för mig handlar det om att resa till en annan värld, få försvinna från min verklighet, men jag måste såklart fastna i bokens första sidor annars är det kört OCH jag kan känna riktig sorg när den är slut, när min värld tar slut och jag måste kastas ut i min verklighet igen
  • HäckHäxan

Smart men korkad:
    Energi men ingen ork.
    Lust men ingen motivation.
    Vill men orkar inte.
    Vet men vet inte.
    Tänker för mycket men ändå för lite.

Var en annan medlem på FL som skrev detta i en helt annan tråd tidigare idag, men jag tyckte det stämde såväl, för hur det faktiskt kan vara och är för väldigt många

• HäckHäxan
    Anonym (gk) skrev 2011-06-17 15:05:54 följande:
    Jag väntar fortfarande på min kallelse till utredningen. Mitt tålamod tog slut för ja, länge sen.. Det är så plågsamt att bara gå och vänta. Under tiden roar jag mig med test på internet, jag vet att det inte ger särskilt mycket och så men jag måste sysselsätta mig med nåt känns det som.

Gjorde detta test idag:
    www.oneaddplace.com/add-test.php
    Och det där höll jag nu på att starta med, fast jag ef´gentligen skulle klä mig och dra hemifrån.... hann stoppa mig, men återkommer ikväll
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 15:34:42 följande:
    Varför är det ingen som förstår?? Jag är så jävla ensam i dethär och jag mår skit!! Har fått min första tid för utredning.

Mamma och pappa förstår ingenting, min bror - som också ska utredas - förstår, men har inget behov att att prata om det,så det gör han inte heller. Kollegor på jobbet flinar lite och säger: sån är jag med.
    Men de fattar ju inte!
    De är inte som jag!
    Det går åt så jävla mycket energi att göra alla dessa skitsysslor som att städa, laga mat, gå och hadla och tvätta.
    "Men att gå och handla kläder, det klarar du" säger min sambo.
    Ja men det är ju kul! Det har jag inga problem med! 
    "Men om det nu är så jobbigt att städa, varför lägger du inte tillbaka sakerna direkt, så det inte blir så stökigt ?"
    Jag vet inte, jag bara kan inte...

Är jag galen, tokig och/eller dum i huvudet????

Jag går snart sönder i väntan på att få reda på vad det är för fel med mej!
    Det finns ingen i min närhet som förstår och ingen jag kan prata med.

Förstår ni?

Du är inte ett dugg ensam och inte är du dum eller lat heller...... inte tokig eller galen heller för den delen, jo kanske lite men på ett bra sätt som vi andra här inne förmodligen.

Jag skall också utredas, nu under sommaren, får se om det blir någon diagnos eller ej.
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 18:56:24 följande:
    Ja lite galen är jag juSkrattande
    Tack för att du fick mej att le!

Varsegod, leenden är helt gratis i denna tråden och man ler ganska ofta har jag märkt

Om du vill le mer och säga ahaaa högt flera gånger så kolla på denna sida eller så var det för mig iaf
    adhdkvinnor.se/
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 19:51:43 följande:
    SkrattandeKlockrent!
    Visst är den Jag älskar den... Funderar på att stjäla texterna och trycka ut här hemma och sätta i ramar, då kan andra se dom, kanske få mer förståelse eller iaf en snäpp på näsan och jag kan få garva och ibland svära åt dom
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 20:38:12 följande:
    Bra idé! Jag kanske snor denFlört
    Du får den Så slipper du begå kriminella handlingar som tjuveri

Här glömde jag helt av middag, när dotter kommer mamma jag är hungrig.. Hmm aha bakar scones.. men så när jag stod där och plockade ut mjölet, kom ja på aha vi har chicybits och pommes i frysen, så det blev det till middag.
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 21:16:29 följande:
    Vi har ätit pizza som min sambo hämtade. Har inte fått nåt vettigt gjort idag...

Har du varit på ditt första samtal än? Sånt där bedömningssamtal?
    Inte fel, var inne på pizza, men då skulle en pizza med hemkörning kosta 100 spänn, hade ja ingen lust med idag.

har inte heller gjort nått vettigt, förutom klippt gräsmattan och häng en tvätt som jag tvättat om säkert 5 gånger Obestämd

Bedömningssamtal? Vad innebär det? Jag skall utredas på öppenspyk där jag bor, det har blivit lite uppskjutet, men kommer påbörjas nu under sommaren, när var och hur vet jag ej ännu... >Kurratorn på öppenpsyk skall ringa och intrevjua min mamma, så mkt vet jag och det har hon inte gjort ännu. Undrar hur det kommer gå Förvånad
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen