HäckHäxan skrev 2014-09-09 19:46:22 följande:
Man får vara bitter. Ibland behövs det också, bara man inte låter det äta upp en och sluka en helt, tänker jag i vart fall.
Jag är också sådan, i mitt huvud, hur allt skall vara skötas, vad jag måste och vill göra, stressar sönder mig. För när jag var mer överaktiv utåt så fick jag gjort mer, var mer produktivt idag sitter rastlösheten i mitt huvud, stressar sönder mig. Jag drog upp det där med middag och att äta på fast tid på öppenpsyk en gång, just för att det skapar sådan ångest hos mig och jag känner mig som en usel jävla förälder när jag inte får ihop det och berättade samtidigt om min syrra som alltid alltid gör middag, nästan samma tid och alltid lägger sina barn vid samma tid osv.
Kvinnan frågade mig då, så du menar alltså att detta med lagad middag varje dag vid en bestämd tidpunkt alltså är avgörande för hela föräldrarollen, det avgör om man är bra eller dålig? Du tycker inte att några andra saker spelar in där?
Ehhhhh näää och ehhh joo såklart annat spelar in.
Bra då tycker jag du skall försöka släppa det där med middag varje dag, samma tid, för du låter inte barnet svälta om det är hungrigt. Va nej, hon får ju något att äta om hon är hungrig. Ja men dåså, då tror jag faktiskt att hon överlever även om hon inte får lagad middag varje dag vid samma tid och förresten tror jag hon tycker det är roligare med en mamma som går till parken och leker när vädret är bra än en mamma som alltid stressar hem jagad med drömmen om middag kl 17 varje dag.
Känns som hon hade en poäng där, jag släppte lite på min middags stress. Ibland tuggar den på mig. Men så tänker jag att oftast när jag lagar så lagar jag mycket, kommer jag då ihåg att frysa in, ja då finns det ju absolut mat, bara att micra

Och så har jag slutat vara så jävla redig och ha så höga krav på vilken mat vi skall äta, köttbullar är bra, man dör inte av korv och bröd eller makaroner. Har slutat laga mer avancerad mat helt enkelt. I sista änden så föredrar min dotter det där enkla, det är bara jag som vill äta bra osv. Hon älskar köttbullar, det kan man tydligen leva på om man frågar henne.
Ibland slukar det mig.. särskilt på kvällarna.. ååh vad värdelös jag känner mig då.. Men sen kommer dagar då allt känns bra också, grejen är väl att, dagarna det känns bra, så tycker jag ändå inte att jag Kan nånting, Klarar av nånting..
Jag har aldrig vart överaktiv, snarare alltid haft svårt att ta mig för och slutföra saker.. Jag har väl ändå alltid lyckats hålla igång, tränat och sådär.. Men.. ja...
Det där du skrev om middag.. Just det där tankesättet har jag ju om ALLT... Jag är beroende av att veta tider.. men har jag t.ex ett schema att följa med tider.. så blir jag så jävla låst så det går åt fel håll istället.. Har kass tidsuppfattning och känner att min dag är slut vid typ 19,00...
Jag försöker också minska på kraven och så.. men jag gissar på att det tar ett tag innan hjärnan fattar att den ska ändra sig..
Hos psykologen igår så kom vi fram till att det jag ska försöka fokusera på nu den sista tiden är att känna att jag kan ta det lugnt, att det är okej. Att jag ska prioritera vila och återhämtning.. Men jaa....
Jag känner mig alldeles snurrig nu.. Har jag svarat på allt.. har jag missat nått.. vet att det är mer jag vill skriva men jag får ta det sen.. nu är det såklart mat.. äter hos morsan.. yummi ;)...
På återseende!