Inlägg från: Linnea och Hillevi |Visa alla inlägg
  • Linnea och Hillevi

D dropparna är farliga och cancerframkallande !!!

blir så jävla förbannad!!! läste nu i innehållsförteckningen på ACO D droppar och såg vad det är för skit som vi ger våra barn... står "hjälpämnen" som bla . är butylhydroxianisol.  Rynkar på näsan

Detta ämnet kan ha en rad olika negativa biverkningar, bla. är det cancerframkallande...

·

Livsmedelstillsatserna E 320 (Butylhydroxianisol, BHA) och E 321 (Butylhydroxitoulen,

BHT) är syntetiska antioxidanter, som kan framkalla allergiska reaktioner. De har

bedömts vara potentiellt cancerframkallande eller är inte klassificerbara (enligt WHO:s

internationella center för cancerforskning IARC) och de misstänks kunna orsaka skador

på immunförsvaret, endokrina störningar och hyperaktivitet.

E320: BUTYLHYDROXIANISOL (BHA) 
    leversk
    Lung- mag- och äggstockstumörer.
    Lagras i kroppsvävnader.
    Kronisk urticaria - utslag som kliar och svider.
    Konjunktivit (ögoninfektion).
    Huvudvärk.
    Hudblåsor.
    Hals- och bröstsmärtor.
    Skapar patologiska förändringar i hjärnan och ökar aggressionsmönstren.
    Fortplantningssvårigheter.
    Fosterskador.
    Dermatit
    Cancer.
    Astma.
    Blodförändring.

Läs tex mer

http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/am/567/567668/567668sv.pdf

http://hem.passagen.se/enummer/enr03.html

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/5mytertillsats.html

Blir såååå jävla less på vad läkemedlesföretagen vill lura i våra små älskade barn och sjukvårdspersonal o naiva barnmorskor som är blåögda............

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 00:24
    och ja... hellre benskörhet pga. d vitaminbrist än att drabbas av cancer....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-17 15:22
    YEEEEEEEEES!

D-DROPPAR UTAN CANCERFRAMKALLANDE ÄMNEN FINNS PÅ MARKNADEN *LYCKLIG*

--- DISNEY D-DROPPAR ---

LÄNK; www.lifebutiken.se/life/produkter/Barn3/Disney_D-droppar.ecp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-17 15:23
    ************** YEEEEEEEEES! ************

D-DROPPAR UTAN CANCERFRAMKALLANDE ÄMNEN FINNS PÅ MARKNADEN *LYCKLIG*

--- DISNEY D-DROPPAR ---

LÄNK; www.lifebutiken.se/life/produkter/Barn3/Disney_D-droppar.ecp

• Svar på tråden D dropparna är farliga och cancerframkallande !!!
  • Linnea och Hillevi
    kakmamman skrev 2010-12-08 00:30:10 följande:
    Nä nu har du varit inne på fel sida skulle jag säga..
    Allt beror på hur man ser det och i vilka mängder det är..

Du kanske skulle kolla upp vad kläder innehåller (speciellt på en HIGH NATURE EKOLOGISK sida) då vill man gå naken för resten av livet..men det är så små doser av allt... så det är ingen risk.

Man föredrar en litenliten gnutta "gift" framför d-vitaminbrist..

ALLT mina vänner, e farligt i det här landet, beroende på vem som skriver och vad dom vill nå ut med!
    en liten gnutta kanske är en ganska stor gnutta för ett litet barn... ang det med kläder så finns det ju en anledning till varför man ska tvätta de nya kläderna innan man sätter på barnen dessa...
  • Linnea och Hillevi
    kakmamman skrev 2010-12-08 00:34:24 följande:
    i know i konw.. Men om du frågar någon som bara köper ekologiska kläder så kommer du få höra en annan version ;)
    jag skulle helst bara köpa eko men tycker det är rätt dyrt.. men de är en annan historia

länkar finns 3 stycken i TS..

www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/doc...

hem.passagen.se/enummer/enr03.html

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/till...

annar är det bara o googla på ämnet Butylhydroxianisol och sedan tex "cancer "eller "farligt" så dyker det upp en rad sidor med info.
  • Linnea och Hillevi
    Parenthood skrev 2010-12-08 00:42:31 följande:
    Det där låter ju inge bra.
    Nej visst gör det inte... Rynkar på näsan
  • Linnea och Hillevi
    La Lola skrev 2010-12-08 12:16:25 följande:
    Det är farligt att leva.
    Man kan dö!!!!
    Vissa saker här i livet är går ju såklart inte att undvika, tex att vistas i trafiken mm.
    Men är det inte idiotiskt att trycka i barnen ett ämne som man vet är farligt? Varför ska man utsätta barnet för det om det lätt går att undvika?
  • Linnea och Hillevi
    La Lola skrev 2010-12-08 12:26:01 följande:
    Det är ju förvånande att folk vågar gå ut med tanke på alla avgaser o andra luftföroreningar....
    nu är ni allt bra fjantiga...
  • Linnea och Hillevi
    kakmamman skrev 2010-12-08 23:01:01 följande:
    Varför utsätta barnet för d-vitaminbrist??
    Hellre det än cancer...
  • Linnea och Hillevi
    kakmamman skrev 2010-12-08 23:11:02 följande:
    Kroppen behöver d-vitamin för att skydda mot cancer också..så du e lite inne på fel spår.

Som jag sa tidigare så är riskerna med d-vitaminbrist STÖRRE än riskerna med att ta dropparna..

Du är bara arg på bvc.. läs på istället!! Inte bara om nackdelar..
    Nej det vet man inte... finns ingen gjord forskning som väger dessa fördelarna och nackdelarna mot varandra eller vilken risk som är störst för cancer.
  • Linnea och Hillevi
    Linnea och Hillevi skrev 2010-12-08 23:24:16 följande:
    Nej det vet man inte... finns ingen gjord forskning som väger dessa fördelarna och nackdelarna mot varandra eller vilken risk som är störst för cancer.
    Jag är som du kanske förstår (eller tydligen inte?) väldigt mån och noga med vad jag stoppar i mitt barn. Lagar oftast från grunden och kollar innehållsförteckningarna noga innan. Därav uppkomst till denna trådstart.
  • Linnea och Hillevi
    Jahajaj skrev 2010-12-08 23:27:22 följande:
    Finns det inga alternativ, så man behöver ge det som kan öka risken för cancer??
    D-vitamin i form av olika mat måste ju vara bättre då??
    Så tänker jag också, vore även trevlig om det fanns d-vitamin för barn som tillskott som inte innehöll detta ämnet. Tror jag ska kontakta ACO och ställa på dom lite kring detta, förhoppningsvis kanske de tar i framtiden kan ta fram ett d-vitamintillskott utan det cancerframkallande ämnet Butylhydroxitoulen.
  • Linnea och Hillevi
    kakmamman skrev 2010-12-08 23:24:54 följande:
    och om du läser på lite, så kommer du märka (om du har barn) att du säkert har (tyvärr) matat han/hon med ämnen som är 7 resor värre...
    Dom där ämnena finns i det mesta..om inte ännu fler värre ämnen finns i det mesta!
    citerade fel innan...

Jag är som du kanske förstår (eller tydligen inte?) väldigt mån och noga med vad jag stoppar i mitt barn. Lagar oftast från grunden och kollar innehållsförteckningarna noga innan. Därav uppkomst till denna trådstart.
  • Linnea och Hillevi
    Habbi skrev 2010-12-08 23:33:54 följande:
    Kan man inte ge barnet något annat med D-vitamin i?  Förvånad
    Innehåller ALLA dessa droppar de där farliga ämnet?
    alla ACO:s droppar innehåller det... tyvärr.. och det är dessa droppar vi alla föräldar bli pålurade gratis av BVC
  • Linnea och Hillevi
    La Lola skrev 2010-12-08 23:44:31 följande:
    Ja men det får du tycka.

Du tror inte att D-droppar skulle förbjudas om det var så skadligt som du påstår? Obestämd

Lite svagt argument, samma sak är/var det med ämnet Bisofenol A i nappflskor osv.... länk;
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-forbjuda-bisfenol_5056777.svd

Bara för att ett ämne är/var tillåtet så betyder det inte per automatik att det är bra för barnen. Vet ej hur det är med bisofenol idag, om det har blivit förbud än? men det ämnet finns garanterat inte i de glasflaskor som jag ger mitt barn mat i...

Men för att svara på din fråga, nej det tror jag inte, det handlar om pengar.....bla. läkemedelsföretagen tjänar nog grovt på detta och bryr sig inte ett smack om vad de stackars små barnen får i sig för gifter.

• Linnea och Hillevi
    Rockan skrev 2010-12-09 00:56:49 följande:
    Det finns forskning som stödjer att den mängd butylhydroxianisol som finns i D-vitamindropparna (dvs. <0,02%) inte är skadlig på något sätt.
    Vill gärna ha länk med källa till den informationen tack
  • Linnea och Hillevi
    Cloudy skrev 2011-01-14 18:36:36 följande:

D-vitamin är bra och nödvändigt för barn i Svergie så sluta upp med att sprida sånhär dynga. Och precis som flera redan påpekat så behövs dosen ökas och inte minskas.

E320 och E321 finns i väldigt många livsmedel så börja plocka bort dem istället för d-vitaminet som kroppen verkligen är i behov av under vinterhalvåret.

har jag redan gjort...... såklart.
  • Linnea och Hillevi
    Eira78 skrev 2011-01-17 19:36:04 följande:
    Tack för svaret. Ska kolla upp det. Bor tyvärr inte nära Danmark men kanske går det att få tag på ändå. Disney d-droppar skulle visst var bra också. De kanske är lättare att få tag på.
    Vad jag har hört så finns Disney D-droppar på Apoteket samt i de flesta välsorterade livsmedelsbutiker. Ska själv in till stan imorgon och bunkra upp
  • Linnea och Hillevi
    Jahajaj skrev 2011-02-23 20:45:40 följande:
    Har Disney-dropparna från hälsokostsbutiken hemma :)
  • Linnea och Hillevi
    Madelen skrev 2011-04-07 21:32:47 följande:
    Eller hur, det skulle ju vara en sak om det inte fanns alternativ. Men det FINNS så mycket skadliga ämnen runt omkring oss, så varför inte minimera det man själv kan påverka, utan att bli manisk?
  • Linnea och Hillevi
    Bengt40 skrev 2011-04-07 10:39:48 följande:

Fick tips om att Apoteksgruppen börjat sälja D-vitamin droppar helt utan E320 (BHA).

Var inne igår och köpte Dunmedics D-vitaminolja till våra två killar (och mig själv). Liknande flaska som Acos men det står utan E320 på etiketten. Kanon!

Fick också reda på att de görs i Sverige enligt läkemedelskrav - bra att veta med tanke på hur vissa kosttillskott tillverkas.

Sen fattar jag inte varför BVC fortsätter med att bara dela ut Acos D-droppar som innehåller E320 (BHA) när det finns alternativ som detta!!! 

Oavsett vad man tror om BHA är valet enkelt -
    jag vill aldrig ge mina barn något som kan ge dem cancer, allergier, astma m.m.
    Varför chansa när det finns alternativ?!

Bra att de också har börjar sälja d-droppar utan detta skadliga ämnet, tack för tipset!!
Svar på tråden D dropparna är farliga och cancerframkallande !!!