• Linnea och Hillevi

D dropparna är farliga och cancerframkallande !!!

blir så jävla förbannad!!! läste nu i innehållsförteckningen på ACO D droppar och såg vad det är för skit som vi ger våra barn... står "hjälpämnen" som bla . är butylhydroxianisol.  Rynkar på näsan

Detta ämnet kan ha en rad olika negativa biverkningar, bla. är det cancerframkallande...

·

Livsmedelstillsatserna E 320 (Butylhydroxianisol, BHA) och E 321 (Butylhydroxitoulen,

BHT) är syntetiska antioxidanter, som kan framkalla allergiska reaktioner. De har

bedömts vara potentiellt cancerframkallande eller är inte klassificerbara (enligt WHO:s

internationella center för cancerforskning IARC) och de misstänks kunna orsaka skador

på immunförsvaret, endokrina störningar och hyperaktivitet.

E320: BUTYLHYDROXIANISOL (BHA) 
    leversk
    Lung- mag- och äggstockstumörer.
    Lagras i kroppsvävnader.
    Kronisk urticaria - utslag som kliar och svider.
    Konjunktivit (ögoninfektion).
    Huvudvärk.
    Hudblåsor.
    Hals- och bröstsmärtor.
    Skapar patologiska förändringar i hjärnan och ökar aggressionsmönstren.
    Fortplantningssvårigheter.
    Fosterskador.
    Dermatit
    Cancer.
    Astma.
    Blodförändring.

Läs tex mer

http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/am/567/567668/567668sv.pdf

http://hem.passagen.se/enummer/enr03.html

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/5mytertillsats.html

Blir såååå jävla less på vad läkemedlesföretagen vill lura i våra små älskade barn och sjukvårdspersonal o naiva barnmorskor som är blåögda............

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 00:24
    och ja... hellre benskörhet pga. d vitaminbrist än att drabbas av cancer....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-17 15:22
    YEEEEEEEEES!

D-DROPPAR UTAN CANCERFRAMKALLANDE ÄMNEN FINNS PÅ MARKNADEN *LYCKLIG*

--- DISNEY D-DROPPAR ---

LÄNK; www.lifebutiken.se/life/produkter/Barn3/Disney_D-droppar.ecp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-17 15:23
    ************** YEEEEEEEEES! ************

D-DROPPAR UTAN CANCERFRAMKALLANDE ÄMNEN FINNS PÅ MARKNADEN *LYCKLIG*

--- DISNEY D-DROPPAR ---

LÄNK; www.lifebutiken.se/life/produkter/Barn3/Disney_D-droppar.ecp

• Svar på tråden D dropparna är farliga och cancerframkallande !!!
  • La Lola
    Linnea och Hillevi skrev 2010-12-08 22:49:39 följande:
    nu är ni allt bra fjantiga...
    Ja men det får du tycka.

Du tror inte att D-droppar skulle förbjudas om det var så skadligt som du påstår? Obestämd
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Linnea och Hillevi skrev 2010-12-08 23:35:53 följande:
    alla ACO:s droppar innehåller det... tyvärr.. och det är dessa droppar vi alla föräldar bli pålurade gratis av BVC
    Gratis?
    Nähe du, alla får de inte gratis.
    Här får vi köpa de själva.
  • Linnea och Hillevi
    La Lola skrev 2010-12-08 23:44:31 följande:
    Ja men det får du tycka.

Du tror inte att D-droppar skulle förbjudas om det var så skadligt som du påstår? Obestämd

Lite svagt argument, samma sak är/var det med ämnet Bisofenol A i nappflskor osv.... länk;
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-forbjuda-bisfenol_5056777.svd

Bara för att ett ämne är/var tillåtet så betyder det inte per automatik att det är bra för barnen. Vet ej hur det är med bisofenol idag, om det har blivit förbud än? men det ämnet finns garanterat inte i de glasflaskor som jag ger mitt barn mat i...

Men för att svara på din fråga, nej det tror jag inte, det handlar om pengar.....bla. läkemedelsföretagen tjänar nog grovt på detta och bryr sig inte ett smack om vad de stackars små barnen får i sig för gifter.

• Rockan
    Linnea och Hillevi skrev 2010-12-08 23:24:16 följande:
    Nej det vet man inte... finns ingen gjord forskning som väger dessa fördelarna och nackdelarna mot varandra eller vilken risk som är störst för cancer.
    Det finns forskning som stödjer att brist på D-vitamin i ung ålder ökar cancerrisker.

Det finns forskning som stödjer att den mängd butylhydroxianisol som finns i D-vitamindropparna (dvs. <0,02%) inte är skadlig på något sätt.

Vad mer behöver du veta?
  • La Lola
    Linnea och Hillevi skrev 2010-12-09 00:44:03 följande:

Lite svagt argument, samma sak är/var det med ämnet Bisofenol A i nappflskor osv.... länk;
    www.svd.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-fo...

Bara för att ett ämne är/var tillåtet så betyder det inte per automatik att det är bra för barnen. Vet ej hur det är med bisofenol idag, om det har blivit förbud än? men det ämnet finns garanterat inte i de glasflaskor som jag ger mitt barn mat i...

Men för att svara på din fråga, nej det tror jag inte, det handlar om pengar.....bla. läkemedelsföretagen tjänar nog grovt på detta och bryr sig inte ett smack om vad de stackars små barnen får i sig för gifter.

Jag är inte orolig för det där ämnet heller...
  • Linnea och Hillevi
    Rockan skrev 2010-12-09 00:56:49 följande:
    Det finns forskning som stödjer att den mängd butylhydroxianisol som finns i D-vitamindropparna (dvs. <0,02%) inte är skadlig på något sätt.
    Vill gärna ha länk med källa till den informationen tack
  • Eira78

Har hört att det finns D-vitamin droppar utan butylhydroxianisol. Är det någon som vet vart man kan köpa det?

• Madelen
    Eira78 skrev 2011-01-07 22:43:09 följande:
    Har hört att det finns D-vitamin droppar utan butylhydroxianisol. Är det någon som vet vart man kan köpa det?
    Har hört att Matas d-droppar i danmark inte innehåller. Så om du bor nära gränsen så kanske du kan åka över?

Ger d-droppar från aco tillfälligt just nu, håller på att försöka skaffa andra på något sätt. Kommer inte ge de här någon längre tid, absolut inte 2 år! Men d-vitamin är viktigt och som andra skrivit, förebygger cancer.
  • Madelen

Och jag tycker att det är så jävla oansvarigt av bvc att bara ge ut dessa droppar och bara ge information om fördelarna.

Bara för att något är tillåtet så är det inte säkert att det är ofarligt!! När ämnen är förbjudna i andra länder men inte i Sverige, hur tänker ni då? Eller när ämnen som varit förbjudna länge i Sverige blir tillåtna igen ENBART pga att vi gick med i EU?

Tycker alla borde försöka tänka lite själva och inte tro att företagen enbart har sina konsumenters bästa i åtanke.

• Vinter kvinnan

Jag har köpt d-vitaminer på coop.
    Det är disney d-droppar. Den innehåller vegetabilisk olja och vitamin D3. 

Svar på tråden D dropparna är farliga och cancerframkallande !!!