• Linnea och Hillevi

D dropparna är farliga och cancerframkallande !!!

blir så jävla förbannad!!! läste nu i innehållsförteckningen på ACO D droppar och såg vad det är för skit som vi ger våra barn... står "hjälpämnen" som bla . är butylhydroxianisol.  Rynkar på näsan

Detta ämnet kan ha en rad olika negativa biverkningar, bla. är det cancerframkallande...

·

Livsmedelstillsatserna E 320 (Butylhydroxianisol, BHA) och E 321 (Butylhydroxitoulen,

BHT) är syntetiska antioxidanter, som kan framkalla allergiska reaktioner. De har

bedömts vara potentiellt cancerframkallande eller är inte klassificerbara (enligt WHO:s

internationella center för cancerforskning IARC) och de misstänks kunna orsaka skador

på immunförsvaret, endokrina störningar och hyperaktivitet.

E320: BUTYLHYDROXIANISOL (BHA) 
    leversk
    Lung- mag- och äggstockstumörer.
    Lagras i kroppsvävnader.
    Kronisk urticaria - utslag som kliar och svider.
    Konjunktivit (ögoninfektion).
    Huvudvärk.
    Hudblåsor.
    Hals- och bröstsmärtor.
    Skapar patologiska förändringar i hjärnan och ökar aggressionsmönstren.
    Fortplantningssvårigheter.
    Fosterskador.
    Dermatit
    Cancer.
    Astma.
    Blodförändring.

Läs tex mer

http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/am/567/567668/567668sv.pdf

http://hem.passagen.se/enummer/enr03.html

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/5mytertillsats.html

Blir såååå jävla less på vad läkemedlesföretagen vill lura i våra små älskade barn och sjukvårdspersonal o naiva barnmorskor som är blåögda............

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 00:24
    och ja... hellre benskörhet pga. d vitaminbrist än att drabbas av cancer....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-17 15:22
    YEEEEEEEEES!

D-DROPPAR UTAN CANCERFRAMKALLANDE ÄMNEN FINNS PÅ MARKNADEN *LYCKLIG*

--- DISNEY D-DROPPAR ---

LÄNK; www.lifebutiken.se/life/produkter/Barn3/Disney_D-droppar.ecp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-17 15:23
    ************** YEEEEEEEEES! ************

D-DROPPAR UTAN CANCERFRAMKALLANDE ÄMNEN FINNS PÅ MARKNADEN *LYCKLIG*

--- DISNEY D-DROPPAR ---

LÄNK; www.lifebutiken.se/life/produkter/Barn3/Disney_D-droppar.ecp

• Svar på tråden D dropparna är farliga och cancerframkallande !!!
  • Madelen
    Cloudy skrev 2011-01-14 18:36:36 följande:

D-vitamin är bra och nödvändigt för barn i Svergie så sluta upp med att sprida sånhär dynga. Och precis som flera redan påpekat så behövs dosen ökas och inte minskas.

E320 och E321 finns i väldigt många livsmedel så börja plocka bort dem istället för d-vitaminet som kroppen verkligen är i behov av under vinterhalvåret.

Tror du på allvar att man tar bort d-dropparna pga ett antioxidationsmedel men inte bryr sig vad man stoppar i sig eller sitt barn i övrigt?
  • Eira78
    Madelen skrev 2011-01-10 13:27:11 följande:
    Har hört att Matas d-droppar i danmark inte innehåller. Så om du bor nära gränsen så kanske du kan åka över?

Ger d-droppar från aco tillfälligt just nu, håller på att försöka skaffa andra på något sätt. Kommer inte ge de här någon längre tid, absolut inte 2 år! Men d-vitamin är viktigt och som andra skrivit, förebygger cancer.
    Tack för svaret. Ska kolla upp det. Bor tyvärr inte nära Danmark men kanske går det att få tag på ändå. Disney d-droppar skulle visst var bra också. De kanske är lättare att få tag på.
  • Linnea och Hillevi
    Eira78 skrev 2011-01-17 19:36:04 följande:
    Tack för svaret. Ska kolla upp det. Bor tyvärr inte nära Danmark men kanske går det att få tag på ändå. Disney d-droppar skulle visst var bra också. De kanske är lättare att få tag på.
    Vad jag har hört så finns Disney D-droppar på Apoteket samt i de flesta välsorterade livsmedelsbutiker. Ska själv in till stan imorgon och bunkra upp
  • TwistedSister
    Faile skrev 2011-01-12 17:57:45 följande:
    Mycket bra att veta nu när rekommendationerna dessutom ska ändras.
    Har ingen länk eftersom jag läste det i en tidning just idag, men det kommer ändras ( till högre dos och längre upp i ålder ) senare i år, då benskörhet bland barn pga d-vitaminbrist ökat istället för minskat.

Man kommer alltså öka den rekommenderade dosen, oavsett vad man äter ( d-berikad mat tex ) eller utevistelse eftersom det inte räcker till.

Nu var det en finsk tidning, men jag tror det var eus eller whos rekommendationer det handlade om.
    Nej det var finlands egna rekommendationer, livsmedelsverket i sverige ska inte ändra rekommendationerna ännu för de tycker det behöver göras mer forskning på hur många barn i sverige som faktiskt har d-vitaminbrist (uppskattningsvis 20-30% av åttaåringarna) och denna forskning har inte livsmedelsverket resurser till att göra Obestämd

http://svtplay.se/v/2296259/rapport/skarpta_krav_pa_d-vitamin_till_barn?cb,a1366518,1,f,123759/pb,a1366516,1,f,123759/pl,v,,2285500/sb,k103266,1,f,123759=
  • Jahajaj

Har Disney-dropparna från hälsokostsbutiken hemma :)

• Linnea och Hillevi
    Jahajaj skrev 2011-02-23 20:45:40 följande:
    Har Disney-dropparna från hälsokostsbutiken hemma :)
  • lindasvea

Jag beställer D-droppar på nätet till oss vuxna 5000 ie per kapsel. Barnen får 12 droppar var per dag(ca 1000 ie). Skitsnack att det skulle vara skadligt, problemet är snarare att vi får i oss alldeles för lite!

• monstermamman

Gode gud sluta andas & var för bövelen inte ute vet du hur mycket cancerframkallande ämnen de finns i luften..
    Jösses

• MaNiMi
    monstermamman skrev 2011-03-13 18:36:31 följande:
    Gode gud sluta andas & var för bövelen inte ute vet du hur mycket cancerframkallande ämnen de finns i luften..
    Jösses
    men kanske just därför det är läge att minimera såna ämnen där det går, vilket det ju tydligen gör när det finns andra D-vitaminpreparat som inte innehåller massa onödiga saker!

Mina barn är förövrigt så stora att de fått AD-vitamin..något som känns lite sådär när larmet sen kom om att A-vitaminet inte var så nyttigt som de trodde..

Då fanns inte tillgång till internet heller så att man själv kunde läsa på, utan det var att lita på BVCs rekommendationer..
  • Bengt40

Fick tips om att Apoteksgruppen börjat sälja D-vitamin droppar helt utan E320 (BHA).

Var inne igår och köpte Dunmedics D-vitaminolja till våra två killar (och mig själv). Liknande flaska som Acos men det står utan E320 på etiketten. Kanon!

Fick också reda på att de görs i Sverige enligt läkemedelskrav - bra att veta med tanke på hur vissa kosttillskott tillverkas.

Sen fattar jag inte varför BVC fortsätter med att bara dela ut Acos D-droppar som innehåller E320 (BHA) när det finns alternativ som detta!!! 

Oavsett vad man tror om BHA är valet enkelt -
    jag vill aldrig ge mina barn något som kan ge dem cancer, allergier, astma m.m.
    Varför chansa när det finns alternativ?!

Svar på tråden D dropparna är farliga och cancerframkallande !!!