Nippran skrev 2010-12-13 07:28:08 följande:
TACK!
Jag var nog lite för ivrig.. som vanligt. Höll på 15 minuter tills jag inte klarade längre. Tog till slut upp henne la henne i min säng och gav henne nappen som hon aldrig tar. Och se på fan, hon tog den, gosade upp ansiktet i kudden och somnade med lite buff i rumpan!!!! Jag blev helt chockad och smög ut.
Besviken att jag gav upp Annas metod men överlycklig att hon tog nappen. Jag var i ett lyckorus hela kvällen =) Jänta vaknade efter en timme. In och stoppa in nappen så hon somnar om. Underbart!
Ska beställa boken och läsa den innan jag går vidare om jag behöver.
Men tills dess.. Hur länge ska jag låta henne "skrika" av buffet när jag lägger henne på magen?
jag vet att vissa tycker inte alls, men ni som är för den här metoden, vad tycker ni?
Min jänta har skrikit sen hon födddes så jag tycker inte det är fel att prova sig fram trots skrik. Jag vet vart gränsen går.
Jag har buffat min son i perioder (aldrig så hårdhänt som AW. Det finns ingen anedning tycker jag). Han lugnade sig väldigt fort och tyckte det var skönt. Innan du beställer boken kan du ju läsa på hemsidan. Så här skriver AW om buffning och ramsan som ska ta över andra natten:
"• När du buffar tyst på barnet allra första gången första natten av kuren kan det ta 20 minuter, 45 minuter eller t o m mer. Då ska du veta att det aldrig någonsin kommer att ta så lång tid igen. Ha tålamod, tänk på annat och fortsätt! Lilla ungen är totalförvirrad inför allt detta nya som hon eller han inte förstår meningen med och ställer tusen frågor. Och tror sig omgiven av lika många vargar. Trösten är inte att rädda (bekräfta faran). Trösten och konsten är att betrygga.
• Redan under andra natten ska du kunna låta ramsan ta över helt. Därför måste den tränas in - innan. Den får inte vara för kort. Den ska vara rytmisk och sägas/sjungas med ordentligt magstöd. Den ska vara så hög att den tränger igenom de mest ihärdiga protester. Alla de fyra, sex eller någon enstaka gång åtta "verserna" ska dras i ett svep, utan paus och utan frågetecken emellan. Den sista ska sätta klar punkt och gå ner i tonfallet. Tänk på att barnet blir vettskrämt också av sitt eget skrikande. Inte förrän barnet är fött till ett jag - i åtta, niomånadersåldern - fattar hon eller han ens att det där skriket kommer från barnet självt! Därför måste ramsan kunna överrösta och nå fram."
www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/shn-tips-pa-vagen
Det är ingen metod för mig men jag hoppas ni hittar er väg. Lycka till!