• Nippran

5 månaders ammar hela natten

Min snart 5 månader gamla jänta har börjat vakna på nätterna. Nu senaste månaden har hon börjat vakna för att amma varje halvtimme/timme/varannan timme. HELA TIDEN! De "bra" nätterna äter hon 5 gånger. Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet. Men jag har en krävande, skrikig bebis som inget funkar på och nu orkar jag inte annat.

Jag har läst om snuttefilt, gosedjur, napp mm mm. Min tjej tar inget! Jag försöker stenhårt med snuttefilt nu men jag tycker inte det verkar funka. Napp kämpar vi oxå med men hon vill inte. Jag försöker klappa henne på huvudet lugnt och visa att jag är hos henne, ligga breve, ta upp och hålla om, vagga, gå ur rummet mm mm. Inget funkar. Hon blir vansinnig om hon inte får amma sig till sömns och skriker så mkt hon orkar. Jag jobbar hårt på dagarna för att hon ska ta napp och flaska med bröstmjölk. Funkar inte. Har provat ersättning oxå, vill inte ha. Gröt funkar ibland men hon är inte intresserad. Vad ska jag göra??? Alla tips är sååå välkomna!

Jag vet att hon är liten och måste få välja själv hur hon vill ha det, men just nu funkar det inte för oss. Hon kan inte somna i famnen eller hos oss i soffan. Behöver nattas för att varva ner. Med amning..

Ska väl tillägga att jänta går upp i vikt som hon ska, är riktigt rund och go. Jag tror inte det är min mjölk som inte räcker till. (Igår vaknade hon bara en gång konstigt nog men inatt ammat ca 8 ggr) Det är snarare hjälpen att somna om som behövs.

• Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten
  • Kakans

Först vill jag bara säga att inget är Fel, det finns inga fel och rätt, det som funkar för er och som känns rätt för er, är helt enkelt rätt för just er!

Vilka nappar har du prövat att introducera? Då kanske kan försöka få henne att äta mer om dagarna?

• Jenny Hä

Testa att ge henne en flaska ersättning på kvällen ? Hon kanske inte blir mätt av din mjölk. Ersättning mättar mera om du har svag mjölk o då kan en flaska på kvällen göra underverk.

• GrönaDruvan

Om du vill att hon ska kunna varva ner med napp o snutte, så kämpa på!! Min son på snart 6 mån börjar verkligen älska sin snutte nu! Vi har sen kanske 1 mån ålder haft den med hela tiden! Lagt den brevid honom i de flesta situationer, och nu blir han lugn när han får den, precis som större sonen!! Det gäller att vara envis! Amningen har jag inga råd till tyvärr...

• MalinEddie

Jag tror inte det är något fel på din mjölk. Amning är ju så mycket mer än mat och hon behöver säkert närheten. Om du inte vill att hon ska amma vid varje uppvak måste ni öva henne att somna om på andra sätt. Prova till exempel att buffa i rumpan eller vagga sängen med hjälp att tassar om ni har sådana. Om det började för en månad sen är det säkert en utvecklingsfas. Här brukade faserna hålla i sig i omkring 6 veckor.Det är absolut inget fel att samsova med henne för att underlätta. Jag har samsovit med båda våra barn i perioder för att underlätta amningen och ingen har haft problem att sova i egen säng sen. 

• MalinEddie

Jag menar alltså inte att du ska ta bort amningen. Äter hon dåligt dagtid behöver hon säkert amma några gånger nattetid och amning är ju som sagt mer än mat. Hon är ju väldigt liten. Vad jag menade var att ni får försöka hitta alternativ till en del av amningsstunderna så att även din man kan ta henne ibland så du får sova. Det går ju att vara nära på andra sätt än amning. Sedan tycker jag ni ska fortsätta samsova så länge det är så här så du slipper gå upp. Jag brukade sova igenom amningarna och det hade jag inte kunnat gjort om barnen låg i egen säng.

• Kakans
    Jenny Hä skrev 2010-12-08 07:29:39 följande:
    Testa att ge henne en flaska ersättning på kvällen ? Hon kanske inte blir mätt av din mjölk. Ersättning mättar mera om du har svag mjölk o då kan en flaska på kvällen göra underverk.
    Fast TS bebis vill inte ta flaska, och visst går det ju med drick kopp, men hon verkar vilja ge flaska och napp....???
  • Bonnie Tyler

Om hon är frisk och välmående i övrigt så vill jag rekommendera Sova hela natten av Anna Wahlgren. Vi använde hennes idéer när min dotter var 5 månader. 

Värt att tillägga är att man måste läsa på ORDENTLIGT innan man använder metoden, så att man är säker på hur man ska agera i olika situationer.

Det funkade klockrent. idag är hon 15 månader och sover fantastiskt bra. Hon ääääälskar sin säng! 

• Kakans
    Bonnie Tyler skrev 2010-12-08 08:41:14 följande:
    Om hon är frisk och välmående i övrigt så vill jag rekommendera Sova hela natten av Anna Wahlgren. Vi använde hennes idéer när min dotter var 5 månader. 

Värt att tillägga är att man måste läsa på ORDENTLIGT innan man använder metoden, så att man är säker på hur man ska agera i olika situationer.

Det funkade klockrent. idag är hon 15 månader och sover fantastiskt bra. Hon ääääälskar sin säng! 
    Åh! Dom metoderna kanske jag kan använda mig av när mn 4½ månaders dotter inte vill somna under dagtid utan gallskrik och bök..!?
  • MalinEddie
    Kakans skrev 2010-12-08 09:00:48 följande:
    Åh! Dom metoderna kanske jag kan använda mig av när mn 4½ månaders dotter inte vill somna under dagtid utan gallskrik och bök..!?
    Du kan ju kika på hennes hemsida och se om det är något för dig.
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-start
    Hon har blivit hårt kritiserad av svenska barnläkarföreningen och många andra.
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab
  • Mysanochmimer
    Nippran skrev 2010-12-08 07:03:22 följande:

Min snart 5 månader gamla jänta har börjat vakna på nätterna. Nu senaste månaden har hon börjat vakna för att amma varje halvtimme/timme/varannan timme. HELA TIDEN! De "bra" nätterna äter hon 5 gånger. Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet. Men jag har en krävande, skrikig bebis som inget funkar på och nu orkar jag inte annat.

Jag har läst om snuttefilt, gosedjur, napp mm mm. Min tjej tar inget! Jag försöker stenhårt med snuttefilt nu men jag tycker inte det verkar funka. Napp kämpar vi oxå med men hon vill inte. Jag försöker klappa henne på huvudet lugnt och visa att jag är hos henne, ligga breve, ta upp och hålla om, vagga, gå ur rummet mm mm. Inget funkar. Hon blir vansinnig om hon inte får amma sig till sömns och skriker så mkt hon orkar. Jag jobbar hårt på dagarna för att hon ska ta napp och flaska med bröstmjölk. Funkar inte. Har provat ersättning oxå, vill inte ha. Gröt funkar ibland men hon är inte intresserad. Vad ska jag göra??? Alla tips är sååå välkomna!

Jag vet att hon är liten och måste få välja själv hur hon vill ha det, men just nu funkar det inte för oss. Hon kan inte somna i famnen eller hos oss i soffan. Behöver nattas för att varva ner. Med amning..

Ska väl tillägga att jänta går upp i vikt som hon ska, är riktigt rund och go. Jag tror inte det är min mjölk som inte räcker till. (Igår vaknade hon bara en gång konstigt nog men inatt ammat ca 8 ggr) Det är snarare hjälpen att somna om som behövs.

Min son är 5 månader och har varit likadan dom senaste 2½ veckorna, jag gissar på utvecklingsfas och att det kommer gå över.
    Men jag försöker inget annat heller, utan tänker som så att det är det här han behöver just nu.

Men så du vet är du inte ensam...
Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten