Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

5 månaders ammar hela natten

Jag tror inte det är något fel på din mjölk. Amning är ju så mycket mer än mat och hon behöver säkert närheten. Om du inte vill att hon ska amma vid varje uppvak måste ni öva henne att somna om på andra sätt. Prova till exempel att buffa i rumpan eller vagga sängen med hjälp att tassar om ni har sådana. Om det började för en månad sen är det säkert en utvecklingsfas. Här brukade faserna hålla i sig i omkring 6 veckor.Det är absolut inget fel att samsova med henne för att underlätta. Jag har samsovit med båda våra barn i perioder för att underlätta amningen och ingen har haft problem att sova i egen säng sen. 

• MalinEddie

Jag menar alltså inte att du ska ta bort amningen. Äter hon dåligt dagtid behöver hon säkert amma några gånger nattetid och amning är ju som sagt mer än mat. Hon är ju väldigt liten. Vad jag menade var att ni får försöka hitta alternativ till en del av amningsstunderna så att även din man kan ta henne ibland så du får sova. Det går ju att vara nära på andra sätt än amning. Sedan tycker jag ni ska fortsätta samsova så länge det är så här så du slipper gå upp. Jag brukade sova igenom amningarna och det hade jag inte kunnat gjort om barnen låg i egen säng.

• MalinEddie
    Kakans skrev 2010-12-08 09:00:48 följande:
    Åh! Dom metoderna kanske jag kan använda mig av när mn 4½ månaders dotter inte vill somna under dagtid utan gallskrik och bök..!?
    Du kan ju kika på hennes hemsida och se om det är något för dig.
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-start
    Hon har blivit hårt kritiserad av svenska barnläkarföreningen och många andra.
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab
  • MalinEddie
    Kakans skrev 2010-12-08 09:38:49 följande:
    Åh! Tack tack!
    Kan ju tillägga att jag aldrig någonsin skulle använda hennes metod. Är man intresserad av metoder finns det mycket snällare varianter som tassmetoden och babywhisper.
  • MalinEddie

Nu råkade jag citera mysanochmimer. Boktipset var till alla:)

• MalinEddie
    mithrandil skrev 2010-12-11 19:44:30 följande:
    Är du säker på att du faktiskt inte menade vad du skrev?
    Här känns det verkligen som om jag inte kommer stå ut mycket längre till. Tålamodet håller definitivt på att tryta.

Just denna utvecklingsfasen ska enligt boken vara i 4veckor men så står det också att det kan vara lite individullt. lite längre för vissa och kortare för andra.
    Om det är någon tröst varade flera av utvecklingsfaserna för våra barn i 6 veckor. När de var över märktes det verkligen. Du har förhoppningsvis en lätt period framför dig:) I vilket fall hoppas jag boken (BW) ska hjälpa dig när du får den om annat inte blivit lättare tills dess. Ta till dig det du gillar och gör din egen metod utifrån ditt barn.
  • MalinEddie
    Kakans skrev 2010-12-09 08:25:20 följande:
    Nu har jag varit ute på Anna Wahlgrens hemasiga och tittat på klippen som finns där, jag hann varken läsa eller titta igår.. Och jag tycker det ser väldigt hårt ut.. Hur kan det där förmedla trygghet till en liten bebis...? =( Usch stackars liten när hon tar tag i huvudet och bara vrider det sådär, och smäller till vagnen.. Min bebis skulle i alla fall tycka att det där var obehagligt.. Men men.. alla är ju olika, så det finns väl antagligen någon där ute som använder sig av hennes metoder.......
    Tyvärr finns det många men lyckligtvis finns det minst lika många som reagerar negativt på metoderna. Svenska barnläkarföreningen har gått ut med varningar.
  • MalinEddie
    Nippran skrev 2010-12-13 07:28:08 följande:
    TACK!
    Jag var nog lite för ivrig.. som vanligt. Höll på 15 minuter tills jag inte klarade längre. Tog  till slut upp henne la henne i min säng och gav henne nappen som hon aldrig tar. Och se på fan, hon tog den, gosade upp ansiktet i kudden och somnade med lite buff i rumpan!!!! Jag blev helt chockad och smög ut.
    Besviken att jag gav upp Annas metod men överlycklig att hon tog nappen. Jag var i ett lyckorus hela kvällen =) Jänta vaknade efter en timme. In och stoppa in nappen så hon somnar om. Underbart!

Ska beställa boken och läsa den innan jag går vidare om jag behöver.

Men tills dess.. Hur länge ska jag låta henne "skrika" av buffet när jag lägger henne på magen?
    jag vet att vissa tycker inte alls, men ni som är för den här metoden, vad tycker ni?

Min jänta har skrikit sen hon födddes så jag tycker inte det är fel att prova sig fram trots skrik. Jag vet vart gränsen går.
    Jag har buffat min son i perioder (aldrig så hårdhänt som AW. Det finns ingen anedning tycker jag). Han lugnade sig väldigt fort och tyckte det var skönt. Innan du beställer boken kan du ju läsa på hemsidan. Så här skriver AW om buffning och ramsan som ska ta över andra natten:

"• När du buffar tyst på barnet allra första gången första natten av kuren kan det ta 20 minuter, 45 minuter eller t o m mer. Då ska du veta att det aldrig någonsin kommer att ta så lång tid igen. Ha tålamod, tänk på annat och fortsätt! Lilla ungen är totalförvirrad inför allt detta nya som hon eller han inte förstår meningen med och ställer tusen frågor. Och tror sig omgiven av lika många vargar. Trösten är inte att rädda (bekräfta faran). Trösten och konsten är att betrygga.

• Redan under andra natten ska du kunna låta ramsan ta över helt. Därför måste den tränas in - innan. Den får inte vara för kort. Den ska vara rytmisk och sägas/sjungas med ordentligt magstöd. Den ska vara så hög att den tränger igenom de mest ihärdiga protester. Alla de fyra, sex eller någon enstaka gång åtta "verserna" ska dras i ett svep, utan paus och utan frågetecken emellan. Den sista ska sätta klar punkt och gå ner i tonfallet. Tänk på att barnet blir vettskrämt också av sitt eget skrikande. Inte förrän barnet är fött till ett jag - i åtta, niomånadersåldern - fattar hon eller han ens att det där skriket kommer från barnet självt! Därför måste ramsan kunna överrösta och nå fram."

www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/shn-tips-pa-vagen

Det är ingen metod för mig men jag hoppas ni hittar er väg. Lycka till!
  • MalinEddie
    candlelight skrev 2010-12-13 18:44:15 följande:
    har inte läst hela tråden, men vad menas med ramsa?har ej läst aw:s metod så mkt. hört lite om den.
    Meningen med ramsan är att den ska fungera som en betingande reflex. Säger man ramsan när barnet vaknar ska barnet somna om typ. Här är ett videoklipp var man ramsar:
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-ett-sovexempel
  • MalinEddie
    mithrandil skrev 2010-12-14 09:20:10 följande:
    gud så skönt att kunna hjälpas åt! här har jag ensamrätt om läggingar och nätter så ingen avlastning där.
    Varför får du inte hjälp? Du måste ju också få sova.
  • MalinEddie
    mithrandil skrev 2010-12-14 09:23:55 följande:
    För min sambo är en skitstövel. :-P
    dels jobbar han fram till kl 24 ungefär så då är ju kvällarna mina domänder, men efter det så är han inte mycket för det där med att hjälpa till så han har vant sig vid att jag sköter allt medans han sitter vid datan och pluggar eller spelar fotboll. Har bäddat för mig själv så att säga.
    Då antar jag att han ska ta alla kvällar och nätter när han är föräldraledig?:)
    Jag har en väninna som hade det som du. Hon fick nog och åkte och hälsade på oss en helg så pappan fick ta alla läggningar och nätter (de hade ett väldigt struligt barn just då) vilket hjälpte. När hon kom hem var han helt slut och efter det har han delat svåra nätter rakt av med henne. Hon hade självklart försökt prata med honom innan men han menade att föräldraledig är lika med ledig vilket det ju inte är. Om jag var du skulle jag inte acceptera att ha det så. Prata med honom och berätta hur jobbigt det är för tillfället om du inte gjort det. Det är kanske lättare sagt en gjort. Jag har aldrig varit i den situationen. Min sambo har delat rakt av efter det att jag slutade nattamma.
  • MalinEddie
    mithrandil skrev 2010-12-15 09:59:41 följande:
    Jag tror faktiskt att en 5månaders bebis kan behöva mat på natten. de är ju pyttesmå fortfarande. Hur vet vi att dom inte är hungriga? Min dotter är 5månader och flaskmatas och jag VET att hon BEHÖVER mat på natten.
    Vaknar hon på natten och inte vill somna om erbjuder jag vatten, tar hon det, ja då är hon ju uppenbart inte hungrig. Men hon vaknar iaf 1 gång under natten och godtar inte vatten så då är jag helt övertygad om att hon är hungrig när hon annars dricker lite vatten och sen somnar om de övriga gångerna. Hon äter bra under dagen också. Nä, jag tror inte alla 5månaders klarar sig en hel natt utan mat. en hel natt för dom är 12timmar. klarar du dig utan mat på 12timmar?
    Jag håller med. Barn är olika.
  • MalinEddie
    mithrandil skrev 2010-12-15 10:24:50 följande:
    MalinEddie: Du brukar vara klok och veta mycket. Vad tror du, om ett barn sover dåligt en natt, behöver barnet då sova ikapp sig dagen efter? Om man ens kan sova ikapp förlorad sömn.

Igår natt så sov ju lillan katastrofalt dåligt så igår på dagen så lät jag henne sova hur mycket och hur länge hon ville. Slutade nog med att ha sovit 3 gånger i ca 45min-1tim + 2 korta sov.

Boken har kommit förresten. nu ska jag bara ta tag i att läsa lite. Om lillan vill ge mig lite tid om kvällarna.
    TackGlad Personligen tycker jag absolut att man ska låta barnet sova ikapp efter en jobbig natt i den åldern för att undvika övertrötthet vilket ofta blir till en ond cirkel. Man märker ju om det blir alldeles för länge och då kan man ju fundera på att väcka. Du sa att hon sov bra inatt? Det kanske beror på att hon sov bra igår på dagen. En bra dagsömn leder ju ofta till en bättre natt.
    Jag hoppas att du får nytta av boken. Vi fokuserade mest på verktygen. Det där med schema är inget för oss. Sover och äter barnet bra dagtid tror jag att verktygen går att använda utan att man stirrar sig blind på klockan. Det fungerade i alla fall för oss. Vi tog dessutom inte bort nappen som rekommenderas och vår son svarade bra på verktygen trots detta.
  • MalinEddie
    mithrandil skrev 2010-12-16 09:23:30 följande:
    det står i boken "växa och upptäcka världen" att man kan ta det som mardrömmar när de vaknar under utvecklingsfaser, mena tt det inte är det. Fast jag tror att det är vid ungefär 6mån som de faktiskt börjar reflektera mer över sina drömmar. Är inte helt säker, men jag vill minnas bvc sa så till oss när vår son var liten.

Här har natten varit bra. Hon vaknade vid 3 efter att jag sövde om henne, fick mat och sov vidare till 7.

Sover er kille bra på dagarna?
    Vad roligt! Jag hoppas det håller i sig nu.

Sedan vill jag säga (angående ett tidigare inlägg av dig) att jag förstår om du inte vågar åka bort av oro för barnet om det som din sambo gör känns instinktivt fel för dig. Det är ju okej att ha lite olika syn på uppfostran men om en "metod" som den andra utför känns väldigt fel för en part måste man ju komma fram till en gemensam lösning. Jag hoppas det känns bättre i framtiden för jag gissar att även du vill komma iväg själv ibland och träffa vänner eller något annat? Det har varit viktigt för mig i alla fall.
  • MalinEddie
    Spikie skrev 2010-12-15 22:22:34 följande:
    FY va hemskt! Det hon gör ser ut som misshandel i mina ögon!
    Får ont i hela kroppen när jag ser hennes klipp.... Skulle ALDRIG utsätta mina barn för hennes metoder hur jobbiga och envisa mina barn än skulle vara!
    Ja och då har hon ju ändå tagit bort det värsta klippet efter kritik..
Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten