Inlägg från: Mysanochmimer |Visa alla inlägg
  • Mysanochmimer

5 månaders ammar hela natten

Nippran skrev 2010-12-08 07:03:22 följande:

Min snart 5 månader gamla jänta har börjat vakna på nätterna. Nu senaste månaden har hon börjat vakna för att amma varje halvtimme/timme/varannan timme. HELA TIDEN! De "bra" nätterna äter hon 5 gånger. Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet. Men jag har en krävande, skrikig bebis som inget funkar på och nu orkar jag inte annat.

Jag har läst om snuttefilt, gosedjur, napp mm mm. Min tjej tar inget! Jag försöker stenhårt med snuttefilt nu men jag tycker inte det verkar funka. Napp kämpar vi oxå med men hon vill inte. Jag försöker klappa henne på huvudet lugnt och visa att jag är hos henne, ligga breve, ta upp och hålla om, vagga, gå ur rummet mm mm. Inget funkar. Hon blir vansinnig om hon inte får amma sig till sömns och skriker så mkt hon orkar. Jag jobbar hårt på dagarna för att hon ska ta napp och flaska med bröstmjölk. Funkar inte. Har provat ersättning oxå, vill inte ha. Gröt funkar ibland men hon är inte intresserad. Vad ska jag göra??? Alla tips är sååå välkomna!

Jag vet att hon är liten och måste få välja själv hur hon vill ha det, men just nu funkar det inte för oss. Hon kan inte somna i famnen eller hos oss i soffan. Behöver nattas för att varva ner. Med amning..

Ska väl tillägga att jänta går upp i vikt som hon ska, är riktigt rund och go. Jag tror inte det är min mjölk som inte räcker till. (Igår vaknade hon bara en gång konstigt nog men inatt ammat ca 8 ggr) Det är snarare hjälpen att somna om som behövs.

Min son är 5 månader och har varit likadan dom senaste 2½ veckorna, jag gissar på utvecklingsfas och att det kommer gå över.
    Men jag försöker inget annat heller, utan tänker som så att det är det här han behöver just nu.

Men så du vet är du inte ensam...
  • Mysanochmimer
    Nippran skrev 2010-12-11 10:26:22 följande:
    Isch.
    Min jänta vet iaf att det är natt. Det är bara att hon vill amma hela tiden. Svårt att sätta sig in i hur andra har det men det låter jobbigt. Och så har du en tvååring oxå. Du är duktig som kämpar på. Var inte rädd att be om hjälp om du har möjlighet så du får avlastning. 

Jag undrar oxå hur länge en utvecklingsfas håller i sig. Min jänta har sovit dåligt i över en månad nu.
    Vi har haft det såhär i 3 veckor nu, det känns som att tålamodet börjar tryta snart, haha.
    Nej men skulle vara skönt om det vände, tur att lilltroll är glad på dagarna iaf, men synd om han som är kroniskt trött eftersom han inte sover ordentligt på dagarna heller
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-11 19:44:30 följande:
    Är du säker på att du faktiskt inte menade vad du skrev?
    Här känns det verkligen som om jag inte kommer stå ut mycket längre till. Tålamodet håller definitivt på att tryta.

Just denna utvecklingsfasen ska enligt boken vara i 4veckor men så står det också att det kan vara lite individullt. lite längre för vissa och kortare för andra.
    Haha ja, vissa dagar så känns det som jag skulle göra vad som helst för att få krypa ner under en sten i skogen
    Men det är bara att kavla upp ärmarna och bita ihop så att säga, varje kväll tänker jag "inatt vänder det" men inte än då ;-P
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-11 21:34:57 följande:
    haha.. ja samma här.
    Varanda kväll innan jag går och lägger mig tänker jag "inatt vänder det" men inte då. :-P
    Men rätt vad det är så kommer det ju att vända. känns bara så hopplöst just nu.
    Fast konstigt nog så känns det inte så jobbigt nu när man fått nån timme till att bara sitta och ta igen sig som det gör när man precis fått ungarna i säng.
    Nej det går snabbt att glömma, tur är väl det.
    På morgonen när jag tittar på trollet brevid mig i sängen och han fyrar av ett av sina underbara leenden då är natten som bortglömd

Tackar iaf gudarna för samsovning och liggamning, haha
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-11 21:53:05 följande:
    Ja, vi samsover också. ananrs får ingen av oss sova.
    Jag kom också på ett annat knep nyligen, hon har alltid sovit första delen av natten i sin egen säng men hon började vakna mellan 3-7gånger, ibland mer, innan jag gick och la mig så nu söver jag henne hos storebror och sen går vi och lägger oss i våran säng och så går jag bara därifrån när jag vet att hon verkligen sover så nu vaknar hon inte förrens efter jag gått och lagt mig.
    Men det är som du säger. på morgonen när man får världens leende känns livet så perfekt. det är framåt eftermiddagen det blir tungt igen.

Hur går det för er att söva på dagarna? har glömt bort vad jag läst i tråden bakåt.
    Hmm ok, har funderat på att testa att lägga han i våran säng på en gång, jag söver han i famnen och lägger sen ner han i sin säng, där sover han i 45 minuter ca, sen vaknar han och jag söver om han i famnen eller i våran säng med lite amning och närhet, sen sover han förhoppningsvis fram till ca 1 innan det börjar med vaken i princip 1 gång i timmen *pust*

Det går sådär, han har alltid sovit lite, men nu är det extremt
    Söver han i famnen eller i vagnen ute, men det är max 45 minuter åt gången, MAX!
    I förrgår sov han 1 timme på eftermiddagen, men då i min famn, kollade tv så lät han ligga kvar hos mig.
    Annars är det 30-45 minuter vid 10-11 , runt 13, runt 15-16 och 18-19, sen nattas han vid 21.
    Låt som han sover ofta men han är som sagt kroniskt trött, hade föredragit kanske 2 längre sovstunder men det funkar inte
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-11 22:17:55 följande:
    Haha.. och  jag som är så glad att lillan börjat sova i 45 minuter åt gången på dagarna. det tycker jag är MYCKET! Har jag tur lyckas jag söva henne 3 gånger men oftast blir det bara 2. Hon är också kroniskt trött, men vaknar dock inte lika ofta på nätterna som er lilla gör.
    Men det kan verkligen vara en ide att lägga honom i er säng direkt. våran tjej slutade vakna varje 30minuter när vi gjorde så så det kan vara en fullträff.
    Ja vi får nog nästan göra det.
    Igår somnade han 21, vaknade 22,  sövnde om han och sen satt sambon med han en stund, la ner han i sin säng och han sov faktiskt där till 00.30 :-O
    Fick lägga handen på han några gånger och stryka han över huvudet lite...
    Men sen....
    Suck...
    Inatt har nog varit värst hittills, känner mig helt mosig i huvudet och fattar inte hur jag ska orka göra julgodis hela dagen, men men...
  • Mysanochmimer

Måste säga att vi har haft en mycket bättre natt inatt.

Han fick somna hos mig, sen ligga i sin pappas famn, vaknade till som vanligt efter 45 minuter men tittade på pappa och runt, blundade och sov igen.
    Sen lades han ner i min säng och vi gick och la oss, sen tror jag att han bara har ätit 2 ggr, kanske var det 3..

Inget knölande eller ledset...

Hoppas på att det var en vänding och inte bara en tillfällighet

• Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-14 09:04:01 följande:
    Hur gammal är er lilla nu?
    Hoppas verkligen det vänder för er.
    Här avtjänade jag min värsta natt sen sonen var liten. Vaknade en gång i timmen och krävde ungefär 30minuter att söva om. Hon skrek och skrek. förstår inte var för hon skrek, känns som om hon hade ont i magen eller något. sen avrundade hon den hemska natten med att krypa så hon ramlade ur sängen. pust.
    nu sover hon iaf lillahöna.
    Han blir 6 månader den 25'e
    Så hade vi här om natten, det enda som hjälpte var amma amma amma, men sen vaknade han efter 30 minuter igen och var tooookledsen
    Man var skapligt utvilad efter den natten :-/

Men som sagt, rabblar "utvecklingsfas, det går över" i hjärnan och biter ihop och är glad att man är två så man kan hjälpas åt på kvällarna iaf
  • Mysanochmimer
    mithrandil skrev 2010-12-14 09:20:10 följande:
    gud så skönt att kunna hjälpas åt! här har jag ensamrätt om läggingar och nätter så ingen avlastning där.
    Ammar gör jag inte heller, så dumt. Försökte mata henne vid 23 men då blev det bara värre.
    Jag försöker rabbla utvecklingsfas men min hjärna styr in mig på andra banor hela tiden. Ibörjan var det enkelt att hantera det. jag visste att det var en fas och att den kommer gå över men nu känns det som om det är något annat som kommer bestå. hehe.

vår tjej är 2 dagar äldre än er kille då. Så då borde ni fått barn på midsommar. Så roligt.
    Ja det är guld, min närmaste vän är ensamstående med sin 11-månaders pojk och jag fattar inte hur hon klarar det!

Nätterna tar juh jag, eftersom jag ammar, och dagarna är juh mina eftersom sambon är på jobbet, men det är så skönt när han kommer hem och leker, badar, söver trollet lite så man kan göra nått utan ett barn på armen

Visst är det svårt att komma ihåg att det är utvecklingsfas imellanåt, här om natten när det var jävligt låg jag och funderade på om vi band ris åt egen rygg med att låta han amma så fort han blev ledsen på natten och så, men när jag är vaken och klar i huvudet så känner jag att vi gör rätt

Jajamen, 10 dagar över tiden på midsommaraftonsmorgon kom han
Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten