Inlägg från: alvide |Visa alla inlägg
  • alvide

Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?

Nåt som jag har märkt:
    Många tycker det är roligt och köper t ex POPs vinteroveraller med värsta funktionen fast de ligger nedbäddade i vagn och inte har behov av det på samma sätt. Sen efter några år köper de sämre och billigare overaller när de egentligen har mer behov av funktionerna. Då är det inte lika roligt med märkeskläder.
    Tycker man ska göra tvärtom.

• alvide

Jag köper dyra märkesplagg till ytterplagg på rea. Idag fick jag hem en Isbjörn of Sweden vinterjacka som jag gav 800 kr. Dyrt enligt många men för mig var det ett fynd då den egentligen ska kosta 1400 kr. Den räknar jag med ska kunna ärvas till lillasyster och dessutom säljas efter det.
    Ibland blir det märkesplagg på de vanliga käderna oxå men då måste det vara sånt jag känner "det måste jag bara ha" och att de andra kläderna känns väldigt tråkiga på t ex hm.

• alvide

Om det är ett märkesplagg eller inte beror vilken klass man tillhör.
    POP är dyrt märke för arbetarklassen men billigt märke för de i fina kretsen.
    I den fina klassen pratar man om andra märkeskläder, där POP, villervalla, MeandI etc inte skulle nämnas.
    Då är det Armani, Dior som LenoraH skriver.

• alvide
    Astarte skrev 2010-12-10 22:26:54 följande:
    Eller hur?! Nu börjar det här tjatet på FL gå liiite väl långt. . .

Polarn och Pyret är ett märke oavsett vilken klass man tillhör = märkesplagg. (även om ordet inte skulle förekomma i samband med till exempel Crossbow annat än i deras egen marknadsföring).

Giorgio Armani är en designer oavsett vilken klass man tillhör = designerplagg.

Tror du inte snarare att det är så att man i arbetarklassen tror att dyra kläder är märken, medan den mer bildade medelklassen vet att skilja på märken och designers? ,-)
    Oj.. pratar du om Giorgio Armani... det är en person . Jag kanske pratar om Emporio Armani eller Armani Exchange eller Armani Jeans??? Det är olika märken inte olika designers. Läs på och bli inte så upprörd.
Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?