• Mamma till viljestark dotter

Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?

Har märkt att de flesta i mammagruppen har märkeskläder på sina barn. Villervalla, PoP, Meandi och allt vad det nu är. Mina barn har i princip bara haft "vanliga" kläder från t ex HM och Lindex.

Är nu lite nyfiken varför man köper t ex PoP långkalsonger till sina barn? Är det för att märkeskläderna är så mkt snyggare än "vanliga" kläder? Bättre andrahandsvärde? Grupptryck? Bättre kvalitet? Nåt annat?

• Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?
  • Kazeer

Jag köper barnens kläder nästan uteslutande från Lindex. Det är jag mycket nöjd med. Rimliga priser och bra kvalitet. Andra barnet har nu de kläder som första barnet hade för tre år sedan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MalinEddie

Vi köper både märkeskläder och "vanliga" kläder. Vi tycker om Villervalla och flera av de danska märkena. Kläderna är finare helt enkelt och det känns inte som man förlorar så mycket i slutändan eftersom det är så lätt att sälja kläderna vidare. Jag tycker också kvaliten är bättre och kläderna är oftast könsneutrala. Det finns många anledningar till att vi blandar friskt:)

• Prodin

Jag råkade få med en pop ullbody i en 60graders tvätt igår och den var lika fin efteråt. Har gjort detsamma med ett par ullbyxor från H&M en gång och de blev till smulor.

Köpte en svinbillig dräkt på Lindex och efter EN jäkla användning var det ett mystiskt hål vid en tryckknapp och en lös söm. Bläää!!!!

• BeniusPappa

Bättre kvalite, tycker jag iallfall, eftersom det ofta rör sig om färgglada kläder så tycker jag inte att dom blir lika urtvättade om man har lagt en slant extra.

• monstermamman

De är bättre kvalitet & om de nu är så märkvärdigt med mmed dessa märkes kläder vet jag inte om jag vill hålla med om för oftast skiljer de inte många kronor på dessa kläder & kläder från H&m eller lindex.

• alvide

Nåt som jag har märkt:
    Många tycker det är roligt och köper t ex POPs vinteroveraller med värsta funktionen fast de ligger nedbäddade i vagn och inte har behov av det på samma sätt. Sen efter några år köper de sämre och billigare overaller när de egentligen har mer behov av funktionerna. Då är det inte lika roligt med märkeskläder.
    Tycker man ska göra tvärtom.

• chazbo

Vi köper mycket PoP, Ralph lauren, gant, gap, Nova star etc. Tycker de är snyggare och bättre kvalitet. Äldsta sonen har nästan bara kläder från PoP på dagis eftersom det är bra daguskläder även långkalsonger....
    Hm krymper så mycket. Lindex har vissa bra saker så det har vi en del av. Vi köper det som är snyggt och bra. Viktigare än priset. Zara har fina och relativt billiga barnkläder.

• Lenora

Kikade på de klädmärken du tog upp och ingen av dem verkar så där jätteextrema i mina ögon, jag hade gärna köpt något från dem. Gillade stilen på Villervalla kläderna och inte orimligt dyrt heller. Sedan köper jag också superbilliga plagg på rea och från billiga affärer men får också ärva mycket fint från de andra mammornas barn.

Hemma tomtar vi runt i enkla myskläder men går vi ut och särskilt till barnkalas är det kul med något lite mer speciellt. 

Däremot skulle jag inte köpa armanijackan till min 2 åring som jag älskade när jag såg den då prislappen låg på över 3000kr...

• Dr Mupp
    alvide skrev 2010-12-08 13:01:27 följande:
    Nåt som jag har märkt:
    Många tycker det är roligt och köper t ex POPs vinteroveraller med värsta funktionen fast de ligger nedbäddade i vagn och inte har behov av det på samma sätt. Sen efter några år köper de sämre och billigare overaller när de egentligen har mer behov av funktionerna. Då är det inte lika roligt med märkeskläder.
    Tycker man ska göra tvärtom.
    Jag tror det flesta som köper funktionskläder till bebisar foirtsätter att köpa funtkionsplagg även senare. Har faktiskt inte stött på en enda som köpt pop till bebisen för att sen köpa nått sämre till barnet när det blivit större.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Shasti

Jag köper vanliga kläder var som helst, även begagnat, och letar då efter snyggt/billigt och märkeskläder när det gäller tex värme och funktion som overaller, ylle och vinterskor. Då får det kosta nästan hur mycket som helst, jag går bara efter kvalitet och hur bra de fyller sin funktion.

Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?