Inlägg från: Astarte |Visa alla inlägg
  • Astarte

Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?

Jag köper hellre kvalitét än billigare "slit och släng". Det gäller allt jag konsumerar och inte bara kläder. I längden blir det inte dyrare.

Min son har nästan bara Pop, för jag äälskar deras kläder! De är så bra och andrahandsvärdet är kanonhögt!

• Astarte
    SOL10 skrev 2010-12-10 17:13:43 följande:
    Det är väl inga märkeskläder? POP är superbra basplagg tycker jag... Käper detta o Molo o Diesel, snyggt o håller bra i tvätt...
    Jo, Polarn och pyret är så klart ett märke = märkesplagg. Enkelt!
  • Astarte
    Lenora skrev 2010-12-10 22:11:44 följande:
    Ja, och Lindex och H&M är märken de också. Men varken PoP eller H&M är väl så där direkt prestigefulla märken...eller? Jag skulle lägga märka till det om ett barn i mammagruppen hade en Armanitröja men PoP eller H&M skulle jag inte ens reflektera över.

Om någon skulle säga att de köpte "märkeskläder" till sitt barn skulle jag anta att de pratade om TH, Jasper Conran, Dior, Armani eller liknande, inte PoP.

Men som sagt, jag kan ha blivit lite tokig då jag bott utomlands ett tag. 
    Fast det skulle inte jag. Talade de om märkeskläder skulle jag se framför mig: PoP, Fjällräven, Everest, Fix, Lego och liknande.

För att jag skulle fatta att de talade om de du skriver skulle de nog vara tvugna att använda ordet designerplagg, eftersom de du räknar upp är designers. Sedan är ju många designers också sina egna märken, men jag är väl lite skadad.
  • Astarte
    alvide skrev 2010-12-10 22:21:12 följande:
    Om det är ett märkesplagg eller inte beror vilken klass man tillhör.
    POP är dyrt märke för arbetarklassen men billigt märke för de i fina kretsen.
    I den fina klassen pratar man om andra märkeskläder, där POP, villervalla, MeandI etc inte skulle nämnas.
    Då är det Armani, Dior som LenoraH skriver.
    Eller hur?! Nu börjar det här tjatet på FL gå liiite väl långt. . .

Polarn och Pyret är ett märke oavsett vilken klass man tillhör = märkesplagg. (även om ordet inte skulle förekomma i samband med till exempel Crossbow annat än i deras egen marknadsföring).

Giorgio Armani är en designer oavsett vilken klass man tillhör = designerplagg.

Tror du inte snarare att det är så att man i arbetarklassen tror att dyra kläder är märken, medan den mer bildade medelklassen vet att skilja på märken och designers? ,-)
Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?