• vanna

nyss fått hypertyreos - kan ej bli gravid

Nån fler som har överproduktion i sköldkörteln som leder till tillfällig infertilitet.
    väntar och väntar på att kunna bli gravid .. fått diagnosen hypertyreos eller struma. Detta har medfört att min mens uteblivit och därav också ägglossning. Ska nu behandlas

går igenom ett känslomässigt helvete .. nån fler som kämpar?! Kanske kan vi stötta varann?!

• Svar på tråden nyss fått hypertyreos - kan ej bli gravid
  • kraffs

Försök tänka såhär: Inom bara några dagar får du säkert din mens och då är ni på G! SNART!
    Det är någon/några månader kvar tills det är ett år sedan du fick diagnosen (vad jag förstår) och då ligger du på sätt och vis 1/5-1 år före var du hade kunnat ligga om du hade fortsatt äta piller :) Du ligger före dig själv jämfört med i plan B alltså (endast medicinering), oavsett om mensen dröjer några dagar till.
    Jag vet inte om det hjälper... Men det är så jag kan se på din situation utifrån min synvinkel :)

• miss85

Tack Kraffs.. Du har rätt i det du skriver, när det gäller både dig o mig :) man får försöka tänka positivt. Att det är en mening med allt helt enkelt. Det löser sig till slut, men väntat känns jobbig.. All väntan är jobbig..
    Är tacksam över det jag har, saknas bara en sista bit :)

• Lino83

Här peppas det som bara den! :)

Miss, den kommer säkert snart.. Håll ut!

Kraffs, jag brukar oxå försöka tänka positivt och brukar för det mesta hålla humöret uppe, men ibland behöver man få ha en deppig dag! Så får man nya krafter efter att ha ventilerat lite :)

Jag har mina värden någonstans, ska leta lite! Men jag vet att jag bara hade lite, lite förhöjda värden så "för frisk" kan man nog inte säga att du är! Tror mitt t4 låg på 27 el nåt...

Hoppas solen skiner på er idag! :)

• kraffs

Ja, berätta gärna om du hittar dem Lino :)
    Ja här har det solats och badats hela dagen! Och lekts med en bebis ;)

• kraffs

Nu har jag pratat med läkaren.. Och återigen är jag helt förstörd.
    Fick förklarat för mig varför jag inte kommer att opereras; riskerna är för stora när sköldkörteln inte är förstorad. Risk för blödningar, nervskador och skador på andra körtlar, bisköldkörtlarna antar jag.
    Jag kan inte fatta att jag kommer sitta här nästa sommar och fortfarande ha lång tid kvar tills medicineringen är slut! Sen kan jag garantera att helvetet kommer att komma tillbaka i alla fall, så har jag fått ett OK att försöka bli gravid när jag fyller 30 så är jag förvånad. Sen vet jag inombords att jag inte ens kommer bli gravid!
    Fyy faaaan vad allt känns förjävligt!
    Jag fattar inte hur jag ska palla med allas jävla blickar på min mage  när det går längre och längre tid efter bröllopet, se hur varenda jävel går om och "ooopps" - råkar bli gravida och föda ungar till höger och vänster.
    Fyyyyyyyyyyy faaaaaaaaaaaaaaaaan, jag vill bara gömma mig!
    JAG PALLAR FAN INTE MED DEN HÄR JÄVLA LÄNGTAN SOM BARA PLÅGAR MIG!

• Lino83

Men gumman... Verkligen tråkigt att höra... Har du fått kontakt med någon kurator? Kan kanske vara läge att få prata av sig kanske?

Jag tycker dock fortfarande att det låter konstigt eftersom min sköldkörtel inte var alls förstorad men jag opererades ändå... Visst, mina bisköldkörtlar blev tilltufsade men har precis återhämtat sig och mina stämband och "astma" blir bättre och bättre. Skulle vara intressant att få veta varför vi har fått olika behandlingar...

Har hittat mina första, eller andra, provsvar: T4 27, T3 8,9 , TSH <0,02 och TPO 990. Inget TRAK-prov togs då tyvärr... Det enda som är rejält förhöjt är TPO som visar på att det är en automimmun sjukdom samt att mitt TSH var så lågt. Men i övrigt så är inte mina värden så farliga tycker jag, om man jämför med de flesta andra som har hyper...

Kram på dig!

• Lino83

Vad konstigt att allt inte kom med...

TSH var <0,02 och TPO 990, inget TRAK-prov togs då tyvärr... Men värdera ser ju helt ok ut förutom att TPO var rejält förhöjt, vilket pekar på att det var en autoimmun sjukdom och att mitt TSH var så lågt... Många andra med hyper har ju mycket sämre provresultat..

Kram på dig!

• Lino83

Men vad f*n....

Vad konstigt att allt inte kom med... TSH var <0,02 och TPO 990, inget TRAK-prov togs då tyvärr... Men värdera ser ju helt ok ut förutom att TPO var rejält förhöjt, vilket pekar på att det var en autoimmun sjukdom och att mitt TSH var så lågt... Många andra med hyper har ju mycket sämre provresultat..

Kram på dig!

• Lino83

Nu ska vi se om det funkar...

TSH var <0,02 och TPO 990, inget TRAK-prov togs då tyvärr... Men värdena såg ju helt ok ut (endast lätt höjt T4) förutom att TPO var rejält förhöjt, vilket pekar på att det var en autoimmun sjukdom och att mitt TSH var så lågt... Många andra med hyper har ju mycket sämre provresultat..

Kram på dig!

Svar på tråden nyss fått hypertyreos - kan ej bli gravid