• vanna

nyss fått hypertyreos - kan ej bli gravid

Nån fler som har överproduktion i sköldkörteln som leder till tillfällig infertilitet.
    väntar och väntar på att kunna bli gravid .. fått diagnosen hypertyreos eller struma. Detta har medfört att min mens uteblivit och därav också ägglossning. Ska nu behandlas

går igenom ett känslomässigt helvete .. nån fler som kämpar?! Kanske kan vi stötta varann?!

• Svar på tråden nyss fått hypertyreos - kan ej bli gravid
  • sofiekj

Hej alla! Har följt er ett tag nu. Har opererat bort min sköldkörtel för 8 månader sen pga graves sjukdom. Vill oxå väldigt gärna ha barn, har en dotter sen innan. Efter operatioionen hade kroppen svårt att ta upp levaxinet men nu börjar det kännas som jag e på väg tillbaka! Fick missfall i höstas i samma veva som jag fick diagnosen och sedan dess har jag längtat efter att kunna få bli gravid igen. Sist jag var hos läkaren sa han att trodde till hösten att vi kunde börja försöka, i dag e de ca en månad kvar till återbesöket så nu hoppas jag på att få klartecken!!

Kraffs: hade oxå väldiga besvär med ögonen innan. Ring till läkaren o ligg på om tid så de har koll. Finns inte så mkt de kan göra men jag fick droppar och de höjde levaxinet lite för de kan skydda ögat. Åt thacapzol då oxå, det var innan operationen.  

• miss85

Välkommen Sofie, ja som du ser så har vi alla samma längtan med både lika och olika bakgrund. Har det tagit 8 mån för dig att få stabila värden? Hur har mens och ÄL sett ut? Är det alltså pga dina värden som ni inte lyckats?

• kraffs

Välkommen Sofie! Trevligt att få tillskott i tråden :) Hade du förstorad körtel? Var det någon gång snack om annan behandling än operation?

Jag har fått tid i morgon. Det är en ny läkare då, känns bra att få prata med en till och höra om han har samma åsikt gällande min behandling eller inte. De andra två vill ju inte att jag opererad eftersom jag inte har struma...

Jag hör av mig i morgon igen om vad han sagt :)

• sofiekj

Tack:)
    Vi har inte fått lov att ens försöka så jag vet inte ens om det går men det hoppas jag på ju. Har haft väldigt instabila värden och antikropparna har inte gått ner som de hade förväntat sej. Senaste proverna såg mkt bättre ut o jag mår bättre med! Har cykler på mellan 28-37 dagar, väldigt oregelbundet från gång till gång
    De pratade om medicinering i ett och ett halvt år, trots att sköldkörteln var förstorad. Den växte trots thacapzol o var ganska stor i slutet.
    Lycka till hos doktorn i morron kraffs

• miss85

sofie- hur länge försökte du med medicin innan de best'ämde op? får jag fråga hur gammal du är?

• miss85

Okej, så de ville prova medicin först och gjorde det i 3 mån men du svarade inte på medicinen som de önskade? Har jag förstått rätt :) Skönt att du mår bättre nu.

• sofiekj

Helt rätt:)
    Mår mkt bättre nu! Inte helt hundra men på nåt vis tror jag att man vänjer sej vid att må konstigt o inte orka som innan. Mår du bra? Förutom längtan efter barn då o de e ju inte så bara

• miss85

Jag mår sådär, är mkt seg och trött. Mår självklart bättre än innan behandling men nu har jag tydligen för låg produktion, är därför trött frusen och seg. Annars är jag mest frustrerad över att inte få komma igång med produktionen..men men det kommer väl så småningom.. Du hade alltså inga bekymmer med sköldkörteln med ditt första barn? Hur upptäcktes din hypertyreos?

Svar på tråden nyss fått hypertyreos - kan ej bli gravid