Tårtsmulan1977 skrev 2010-12-11 07:05:13 följande:
Nu har min lilla surdeg stått i rumstemperatur i snart 3 dygn, i eftermiddag är det dags att "mata" den med mer vatten och rågmjöl och sedan ska den stå ytterligare ett dygn i rumstemperatur innan den kan användas. Just nu ser den inte mycket ut för världen
men den kanske blir bra i slutändan
Är det någon som har erfarenhet av att baka surdegsbröd och har recept på både bra surdeg och goda surdegsbröd och bra tips?
Ja, jag har bakat massor av olika surdegsbröd ur olika böcker, både Saltå Kvarn och Jan Hedhs "Bröd" m.fl.
Jag har numera ett basrecept som jag brukar utgå ifrån när jag ska baka och slänger i vad jag känner för och har hemma.
Surdegsbröd nr 1
Ett enkelt basrecept för surdegsbröd helt utan jäst, där man själv kan experimentera och byta mjölsorter. Även ett bra nybörjarbröd för dig med surdegsstart.
Detta blir ett ljust, saftigt och mustigt bröd.
Prova sen att byta 600 g vetemjöl mot lika mängd Dinkel, rågsikt eller 400 g vetemjöl och ca 150 g grovt rågmjöl (rågmjöl kräver mer vätska). I med linfrön m.m.
200 g surdeg*
300 g vatten, lite mer än rumstemp. och max 32°
600 g vetemjöl special
15 g (2 tsk) mörk brödsirap (jäser bort)
7 g (drygt 1 tsk) rapsolja (eller annat matfett)
12 g (2 tsk) salt
*Surdeg. Gör en fördeg av 1 msk surdegsstart, 100 g vetemjöl, och knappt 100 g vatten 30-35°, som får stå i 12 h, alternativt använd surdegsstart direkt (se sep. recept på surdegsstart).
Kör degen med degkrokar i minst 6 minuter (gärna 10) utan salt och sen 3 minuter med salt.
Låt degen vila 1,5-2 timmar.
Slå upp på lätt mjölat bakbord och vik in kanterna till ett runt eller avlångt bröd som får jäsa i jäskorg eller brödkorg/durkslag klädd med mjölad kökshandduk i 6-7 timmar i rumstemperatur, alternativt i kylskåpet över natten, ca 11 timmar.
Värm ugnen till 250° med bakplåt i så den blir het.
Stjälp upp degen på den heta plåten.
Grädda i 250° i 5 minuter och sänk sedan värmen till 200° och grädda brödet i 30-40 minuter (varmluft 175°).