HannaS86 skrev 2011-05-08 09:28:20 följande:
Jag läste klart boken några dagar efter den släppts eftersom jag var så ivrig att få reda på hur den slutade. Jag blev inte besviken direkt men jag hade gärna sett att den fortsatte ännu längre fram i hennes liv. Jag gillar inte riktigt när författarna lämnar för mycket om karaktärernas framtid till fantasin eftersom det känns som jag kan hoppas att det går som jag vill men vet inte säkert :) Vad var det som gjorde dig besviken? Vi borde ju kunna diskutera här utan att riskera att spoila för någon annan :)
Grottbjörnens folk och harry potter är mina favoritserier och jag gillade inte sista kapitlet ( inte hela boken utan bara kapitlet) i harry potter-serien, då hade hon hellre fått skriva utförligare eller inte ha med det alls.
Ja det var många saker jag blev besviken på.
Första 450 sidorna hände ju nästan ingenting på. Men eftersom jag älskar böckerna så tyckte jag ändå det var intressant.
Jag blev less på de ständiga repetitionerna, har man läst de tidigare böckerna vilket jag förutsätter att man gjort då det är sista delen, så vet man vad som hänt.
Jag blev less på att när hon träffade nya människor så var det samma gamla visa, om att hon hade konstig dialekt och de var rädda och skulle hälsa på vargen osv. resiterande av moderhymmen tusentals gånger.
Jag uppsakattade den stora grottan men de andra grott tittningarna hade hon kunnat lämna utanför.
Sen de sista 200 sidorna så blev boken superhändelsefylld helt plötsligt vilket alltid är intressant. Men jag tyckte inte att de olika delarna av boken fick förklaringar nog överhuvudtaget. Hon skyndade igenom slutet.
Jag förstod inte Jondalar och Marona, va? liksom, Jondalar totalt avgudar ayla. Och om han skulle vara med Marona - så skulle hon iaf ha beskrivet det från hans synpunkt också, vi fattade ju inte alls varför han gjorde det. Hon var tillgänglig duger inte som förklaring.
Och sen blev jag så galet besviken på vilken fegis han var, jaha det första man gör när man varit otrogen är väl att be om ursäkt och förklara sig men nejdå vi fick se en fegis Jondalar som smet ifrån hans svek. tills helt plötsligt ayla bara helt sonika förlät honom.
Och vad var det där med ayla och laromar eller vad han nu hette, det var så himla ur karaktär för henne. Lät inte alls som något hon skulle göra någonsin.
Det kändes liksom inte så att jag läste en riktig berättelse och kunde leva mig in längre, det kändes som att jag läste något som någon haffsigt hittat på om karaktärer som jag känner som verkliga, som att jag läste en lögn.
Sen alla ouppklarade frågor:
1. Så hela boken handlade om att Ayla förstörde mänskligheten, först klanen genom att visa för creb att de skulle dö ut, och sedan för cro magnon folket genom att introducera monogami och svartsjuka.
2. Jag hade velat haft någon bit av info från att hon experimenterade med rötterna från Creb, att han kom och pratade med henne om något avslutande så att den sista boken kan knytas ihop med den första, jag gillade att han var i drömmen och mamut med, men det var liksom inte nog. Ayla var i den där dödande intetvärlden alldeles för kort tid, vi hade ju redan sett detta hända när hon var i mamutoilägret varför upprepa?
3. Vad hände med Durc? Allvarligt talat, handlar inte halva storyn om den förlorade sonen av blandade andar, varför fick hon inte återse och prata med honom.
4. vilket var Aylas riktiga folk, om vi inte skulle få veta det i slutet av serien, varför ens nosa där flera gånger under seriens gång?
5. Hur reagerade Marona efter Jondalar valde Ayla, hon bara gifte om sig alltså och vi får inte veta mer??
6. Fick Ayla och Jondalar någon son?
7. Har Jondalar andra barn då de pratat om havande kvinnor tidigare som han delat njutningen med.
8. Blev Ayla den första Zelandoniin?
9. Vad var allt det där om Madroman och Brukeval i slutet av boken? ska vi inte få någon viidare story på det.
Helt ärligt så tror jag att Jean M Auel var självisk när hon skrev sista boken, hon vill inte skiljas från Ayla så därför skrev hon inget avslut på den sista boken. Hon skrev ett öppet slut eller jag rättar mig själv, hon skrev inget slut. Slutet i femman var mer utav ett slut.