Thaleya skrev 2011-05-08 10:30:10 följande:
Det jag gillade med boken var att:
1. Den började med en bang. Action direkt.
2. Beskrivande av Grottan
3. Jag tyckte att sidstoryn där Männen som våldtog och mördade var lite malplacerad men ändå intressant.
4. Lilla stycket då jonayla stoppade männen som skulle jaga hästarna, hon fick för lite karaktär beskrivning.
5. Jag trodde att Jean M Auel skulle bygga ut att hon hade tre personer som hatade henne. Marona, Brukeval och laraman, och sen Madroman med då. Antingen att de skulle gå ihop eller ännu bättre att någon utav dem gjorde någiot ont mot ayla men man skulle få svårt att gissa vem det var som gjort det då de alla fattade henne.
6. Jag gillade skarpt då Ayla pratade med Joplaya och Echozar samt deras son, det var intressant.
7. Samt när hon träffade Danug, det är alltid bra att i slutboken knuta ihop och få veta så muycket som möjligt om karaktärerna hon tidigare mött.
8. Att hon blev zelandonii gillade jag även om jag inte gillade att hon blev kallad för att hon tog konstiga substanser. Och jag gillade inte mottagandet av hennes upptagande till zelandoni inför alla andra.
9. Jag gillade att tjejen som var dotter till han med Barma, gifte sig. Samt att Folara hittade en man.
10. Jag gillade sista meningen på Moderhymmen som kom till henne, jag tyckte den knöt iaf ihop boken lite. Däremot tyckte jag att reaktionerna på versen var helt felaktiga. en bok ska sluta lyckligt inte i katastrof.
Det var vad jag gillade. Jag hade så himla gärna pratat med henne innan boken släpptes och försöka fått henne att ändra vissa delar av boken. Jag hade väntat i många år på denna bok, jag fattar inte hur slutet kunde bli ett sådant magplask. Nog måste hon väl ha förstått att vi ville ha en ihopknutning till första boken.
Och vad man gillade också ja :) För jag gillade verkligen boken även om det kanske inte låter så i mitt förra inlägg. Jag älskar karaktärerna och tycker det är roligt att läsa vidare om dem. Jag håller med dig i vad du skriver i alla punkter här också. Ang. p.5. trodde jag också att de personerna som ogillade henne skulle gå ihop, det kändes som det kom hintar om det flera gånger och man blev nästan orolig för Aylas skull men istället gjorde ju ingen av dem något direkt mot henne. Och p.10 tycker jag exakt samma, det kändes som ett bra slut tills man läste hur personerna reagerade. Jag hade inte förväntat mig att männen skulle ta det som att de helt plötsligt är minst lika viktiga och vill kunna kräva att deras partner bara har sex med dem osv. Jag gillar också lyckliga slut och hade verkligen velat få veta mer om allt och att hon ändrat en del saker. Som t.ex. att männen inte fick reda på det alls, eller att de inte reagerade på det sättet. Jag tycker det är synd att sista boken inte knöt ihop allt bättre, det hade varit så tillfredsställande men istället kände jag mig lite besviken när den var slut.