• neele

Potatisgratäng utan lök?

Jag tänkte göra en potatisgratäng, men funkar det att göra den utan lök? Jag hatar nämligen lök och tänkte prova utan, men kommer det smaka väldigt annorlunda? Någon som har provat?
    Tänkte ta vitlök och andra kryddor istället.

• Svar på tråden Potatisgratäng utan lök?
  • Impega

Har aldrig lök i min potatisgratäng. Använder vitlök istället, och mycket grädde.

• Bonanza

Va? Jag har aldrig gjort en potatisgratäng med lök i?!

Det ska bara vara vitlök, grädde, salt och peppar för att få en riktigt god gratäng. Och så ost, förstås!

• Empiiis

Tycker inte helle rom lök.
    Blir inte riktigt samma men väldigt gott ändå :)

• Kinya

Ursäkta mig men det låter rätt kul... Skrattande

"jag hatar lök, vågar jag göra potatisgratängen utan lök eller smakar det annorlunda?"

En person som älskar lök skulle nog tycka att det smakar annorlunda men för dig som hatar lök blir nog smaken bara bättre. Cool

• neele

Åh tack

Har alltid fått höra att man inte kan göra den utan lök, och jag hatar det

• Bonanza
    neele skrev 2010-12-09 14:49:02 följande:
    Åh tack

Har alltid fått höra att man inte kan göra den utan lök, och jag hatar det
    Fast bra potatisgratänger innehåller inte lök, så de som har sagt så har helt enkelt fel.
  • neele
    Kinya skrev 2010-12-09 14:48:17 följande:
    Ursäkta mig men det låter rätt kul... Skrattande

"jag hatar lök, vågar jag göra potatisgratängen utan lök eller smakar det annorlunda?"

En person som älskar lök skulle nog tycka att det smakar annorlunda men för dig som hatar lök blir nog smaken bara bättre. Cool
    Haha joo det förståss
    Men har växt upp med orden "har man inte i nån lök smakar det ingenting"
  • Cornellia
    neele skrev 2010-12-09 14:50:41 följande:
    Haha joo det förståss
    Nej det är klart, man tar ju bort den starka äckliga löksmaken.
  • lövet2

Min mor använder varken lök eller ost i. Potatis, kryddor och grädde - ingenting annat. Det går det också, fast den smakar lite annorlunda.
    Själv använder jag lökpulver i stället för lök, eftersom jag har ett par barn som annars sitter och petar bort löken.

• neele
    Bonanza skrev 2010-12-09 14:49:41 följande:
    Fast bra potatisgratänger innehåller inte lök, så de som har sagt så har helt enkelt fel.
    Bra! Kollade en massa recept och på en del stod det att man tom. skulle ha i två gula lökar Kräks
  • Impega
    lövet2 skrev 2010-12-09 14:52:36 följande:
    Min mor använder varken lök eller ost i. Potatis, kryddor och grädde - ingenting annat. Det går det också, fast den smakar lite annorlunda.
    Själv använder jag lökpulver i stället för lök, eftersom jag har ett par barn som annars sitter och petar bort löken.
    Ett tips. Riv löken om du ska ha den i matlagning, då "kokar" den sönder och de små barnen kan inte hitta lökbitar att pilla bort.
  • tinis77

Jag skivar potatisen och kokar den i mjölk och grädde ca 15 minuter. Kryddar med muskot, salt, cayenne och massa vitlök. Häller i form och in i ugnen. Ingen lök i alltså, å ingen ost.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • a mor

Med lök blir det mer janssons smak över den tycker jag.

• kmp
    Impega skrev 2010-12-09 14:47:28 följande:
    Har aldrig lök i min potatisgratäng. Använder vitlök istället, och mycket grädde.
    Samma här.
    MYCKET vispgrädde är viktigt. Potatisen skall simma i grädden eftersom den suger åt sig massor när man tar ut gratängen.
  • Kinya
    neele skrev 2010-12-09 14:50:41 följande:
    Haha joo det förståss
    Och jag tycker att utan vitlök smakar det inget medan en som inte tycker om vitlök tycker att det är gott utan. Smaken är som baken. Det är därför det är så kul att laga sin egen mat. Då får man den precis så som man vill ha den.
  • neele
    tinis77 skrev 2010-12-09 14:59:49 följande:
    Jag skivar potatisen och kokar den i mjölk och grädde ca 15 minuter. Kryddar med muskot, salt, cayenne och massa vitlök. Häller i form och in i ugnen. Ingen lök i alltså, å ingen ost.
    Tack för tipset! Det ska jag nog prova 
  • Impega

Blir också jättegott om man klickar i lite cremebonjour vitlök i gratängen... mums... 

• Läängtar

Jag använder aldrig lök! Bara vitlök :)

• tinis77
    neele skrev 2010-12-09 15:02:55 följande:
    Tack för tipset! Det ska jag nog prova 
    Gör det, den blir jättekrämig och god! Grädden/mjölken ska täcka potatisen och lite till, ca 1 cm till.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
Svar på tråden Potatisgratäng utan lök?