• Anonym (pricken)

Vuxenakne - fler? Hur göra?

32 år och finnig! Jag skäms ihjäl, ibland blir bölderna så stora att jag måste sticka hål på dom för att varet syns... Gråter  Skäms Jag har haft akne hela mitt liv, och testat massor, men huden förändras ju hela tiden! Det är enormt svårt att hitta en lagom balans, en behandling som fungerar över sikt!

Nu har jag använt bensoylperoxid i ca 2 år, men jag blir väldigt torr och "rynkig" av den...fnasig helt enkelt! Är det värt att testa Aberela tro? Hann bara prata med läkaren kort igår, men jag är ju så rädd att det blir värre och att jag inte vågar visa mig ute igen...*usch, hemska minnen av såna stunder*

NÅGON HÄR SOM OCKSÅ HAR VUXENAKNE?

VAD ANVÄNDER NI? Hur håller ni huden i schack?

Puhhh..... Gråter

• Svar på tråden Vuxenakne - fler? Hur göra?
  • Anonym (samma)

Har samma problem. Det enda som har hjälpt mig är diane (p-piller) men det är ju inte så bra nu när vi försöker få barn... Men annars kan jag verkligen rekommendera dem.
    Har provat både antibiotika och roaccuton men diane fungerade bäst på mig.

• Anonym (pricken)

Åh, jag vet hur det är....hur döljer du? Använder du inget utvändigt, ingen behandlande kräm alls?

Jag åt roaccutan för många år sen, men det hjälpte bara under behandlingen....inte långsiktigt...

Jag kan inte äta p-piller heller pga tål ej de flesta....så måste hitta ett annat sätt....

• Anonym (DIANE)

Diane är super! Det är ju egentligen inga vanliga P piller, utan den är till för just acne, men den har påvisats fungera som Pp.  Så testa Diane! Jag tålde inga P piller heller, men läkaren sa att detta var helt annat. Mina utslag/acne blev hundra gånger bättre! Just nu äter jag dem inte, då har acnen kommit tillbaka, som om jag gjort en beställning.. Jag har stora varbölder, fyllda med var o blod:( insida lår, under armar osv. Inget i ansiktet som tur är, MEN detta jag har ger stora blådnader, stora ärr. Mörkare hud. Ser inte klokt ut :( Vågar inte gå på stranden, badhuset, visa mig naken osv...... FULAST kännr jag mig. FÅr ofta sticka hål o klämma ur, kommer massor:(  Superäckligt!!!  Men DIane hjälper faktiskt! 

Så summan av detta, jag slår ett slag för Diane!

Ledsen för er skull, att ni också genomlider detta. KRAMAR, det är faktiskt inte roligt!!

• Anonym (samma)

Jag har också hört att diane är ett acnemedel med "bieffekt" som p-piller. Så det kan vara värt att kolla upp. Jag fick det från gyn, en vanlig bm skriver inte ut det.
    Nu använder jag epiduo utvändigt men det hjälper inte så mycket tyvärr. Försöker sminka över, det blir lite bättre av att sola men jag vill helst inte sola solarium så mycket.

Det suger verkligen med acne! Jag är 35 och har finnar i ansiktet, på halsen och på ryggen. Fick visa leg. på systembolaget för ett tag sen. Rynkorna syns väl inte för alla bölder
    Har haft det så de senaste 3,5 åren sen vi har försökt att få barn.

Håller med, det är verkligen INTE roligt.

Kramar

• Anonym (DiNJAne)

Ni som blivit hjälpta av Diane - hur lång tid tog det innan det märktes någon tydlig skillnad? För min del hjälpte det inte, och jag åt det iaf betydligt längre än vad man ska göra enligt bipacksedeln.

• Anonym (pricken)

Ja, för att inte tala om porerna som blir som "hål"...usch...

Inlägg (DIANE): Tack jag ska höra mig för om det, hur det fungerar. Hur gör du med din akne nu då?? Trots att man kämpat hela sitt liv är det svårt att bara acceptera återfall...men det är sååå pinsamt. Jag är livrädd för starkt ljus, blir enormt osäker av det...tänker alltid att nu syns blafforna extra... jag har hemska komplex för min hy...

Inlägg 4: Men ska du ej testa annat om det ej hjälpt? Och vad är epiduo för nåt?

Nu tyckte läkaren jag skulle testa aberela, har ni provat det? Undrar om det är effekttivt och om man får en uppblossning i början....

• Anonym (samma)

Tror att det tog några månader. Sen kom acnen tillbaka några månader efter jag slutade.
    Synd att det inte fungerade för dig. Har du provat något annat?

• Anonym (samma)

Epiduo är en kräm mot acne

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5

Har inte hört talas om aberela men det kanske är värt att testa. Vet inte riktigt vad mer som finns. Roaccuton går inte eftersom jag vill bli gravid, min läkare vill inte heller att jag ska antibiotika.

• Anonym (DiNJAne)

samma: Jag äter Tetralysal för tredje gången nu, i kombination med behandling med lokal antibiotika (Dalacin) och Differinkräm. Nu skulle jag dock tydligen byta ut Dalacin mot Finacea, då min läkare tycker att acnen i ansiktet börjar övergå lite i rosacea. Första kuren med Tetralysal mm hjälpte rätt bra, men uppenbarligen återkom acnen efter avslut. Sedan var det inte lika effektivt andra gången, så nu känner jag mig väl rätt skeptisk... Och det känns väl sådär att glufsa i sig antibiotika på det här sättet... Men jag står inte ut annars, och det hjälper åtminstone en del.

Har övervägt Roaccutan, men min läkare trodde inte det skulle hjälpa på den typ av acne jag har. Ska dock undersöka om någon annan hudläkare är av en annan åsikt. Någon som har tips på var man kan få bäst hjälp i Uppsalatrakten...? Stockholm fungerar ju också... Eller Malmö eller varsomhelst om man verkligen, verkligen, verkligen kan få hjälp där. :P

Erfarenheter/åsikter om AHA-pensling eller liknande..?

• Moth

Innan 18 var mina "acne problem" precis som alla andras, en finne var hela världen
    men min syskon hade större acne problem. Jag anade aldrig att jag själv skulle hamna
    med sådana problem men det blev runt 18, att det förvärrades. Jag är 27 och fortfarande
    har (syskons slutade vid 25), för min del blir det som minst ett par och som mest 7. Det värsta är inte de aktiva finnar man får, de flesta är vanliga men att man har fått acne ärr av vissa, det finns röda partier som tar årtal att läka ut än det finns aktiva acne. Det är röda ärr som syns som man sminkar.

Jag har inte använt något läkemedel, funderade för något år sen men det känns som
    att man ändå har haft det så länge, har ärr vilket är tydligen det värsta man kan få och i det stora hela har man vant sig. Det var värre i början för då blev jag deprimerad och
    fick oerhört låg självkänsla men nu har man byggt upp den och då förändrar det hur jag
    ser på acne. Innan var det mycket hat men nu händer det att man är tacksam (konstigt
    nog) kanske för att jag upplever att det har till slut, lärt mig ett och annat om mig själv
    och andra.

Svar på tråden Vuxenakne - fler? Hur göra?