• Anonym (pricken)

Vuxenakne - fler? Hur göra?

32 år och finnig! Jag skäms ihjäl, ibland blir bölderna så stora att jag måste sticka hål på dom för att varet syns... Gråter  Skäms Jag har haft akne hela mitt liv, och testat massor, men huden förändras ju hela tiden! Det är enormt svårt att hitta en lagom balans, en behandling som fungerar över sikt!

Nu har jag använt bensoylperoxid i ca 2 år, men jag blir väldigt torr och "rynkig" av den...fnasig helt enkelt! Är det värt att testa Aberela tro? Hann bara prata med läkaren kort igår, men jag är ju så rädd att det blir värre och att jag inte vågar visa mig ute igen...*usch, hemska minnen av såna stunder*

NÅGON HÄR SOM OCKSÅ HAR VUXENAKNE?

VAD ANVÄNDER NI? Hur håller ni huden i schack?

Puhhh..... Gråter

• Svar på tråden Vuxenakne - fler? Hur göra?
  • Anonym (pricken)

Men är epiduo en kombination av A-vitamin och besoylperoxid? Jag hade för mig att man ej fick blanda dessa två....Aberela är ju A-vitamin.... Bensylperoxid har jag använt i nåt år nu, den funkar måttligt.... Hmmm....är inte expert på det där.....

Inlägg 9: Åh, känner igen, verkligen.... Jag har en favoritläkare, men honom har jag gått hos sedan 96....vet ej om jag får skriva ut namnet här, men det ska ju helat klart vara en HUDläkare du går till.....kanske på ett större sjukhus, finns inte akademiska sjukhuset i uppsala?

Med facit i hand har ansiktsbehandlingar på salong bara hjälpt tillfälligt, eftersom "mitt inre" hela tiden producerat fler finnar....tetralysal, abotticin, roaccutan, p-piller - det är de enda gångerna man blivit lite "fri"....vet inte hur mkt pengar jag lagt ner på både AHA och dr. Schrammek, porrengöringar osv....de hjälper bara kortsiktigt tycker jag. Min hudläkare sa till mig att porrengöring egentligen inte hjälper, trots det gick jag på rengöring 1 ggr/v länge! Var förbi hos Laura merciers disk för nån vecka sen där en kund frågade om hudbehandling, då sa hudterapeuten att de ej gör portömning pga de ej tror på det......

Vad som är viktigt är ingredienserna i produkterna tror jag (förutom det inre). Hjälper ej att köpa dyra produkter om de ej innehåller bevisat effekt (bevisad av hudläkare!)......

• Anonym (samma)

Tror också att jag fick tetralysal tre gånger. Fick skinoren och sen dalacin. Det hjälpte ett tag men sen kom det tillbaka.

Har provat AHA-pensling men det hjälpte inte alls. Jag var hos en läkare i Stockholm när jag fick roaccuton men när jag gick där skulle man ha remiss. Men det kravet kanske är borta nu? Det är en hudläkarmottagning på Kungsholmen.

• Anonym (pricken)

Det enda jag varit nöjd med och som fungerar ok (om jag slutar med det ser jag ännu värre ut) är Panoxyl Wash 10%. En enkel billig tvål, från USA. Innehåller bensoylperoxid och HAR faktiskt effekt. Jag har testat det genom att sluta med den, genst ser jag mycket värre ut!

Beror säkert på utgångsläget men jag är säker på att den kan "bota" medelmåttig akne faktiskt, jag har dock en envisare.... Den är enormt stor och populär i USA....

Godnatt :)

• Anonym (DIANE)
    Anonym (samma) skrev 2010-12-10 00:15:33 följande:
    Jag har också hört att diane är ett acnemedel med "bieffekt" som p-piller. Så det kan vara värt att kolla upp. Jag fick det från gyn, en vanlig bm skriver inte ut det.
    Nu använder jag epiduo utvändigt men det hjälper inte så mycket tyvärr. Försöker sminka över, det blir lite bättre av att sola men jag vill helst inte sola solarium så mycket.

Det suger verkligen med acne! Jag är 35 och har finnar i ansiktet, på halsen och på ryggen. Fick visa leg. på systembolaget för ett tag sen. Rynkorna syns väl inte för alla bölder
    Har haft det så de senaste 3,5 åren sen vi har försökt att få barn.

Håller med, det är verkligen INTE roligt.

Kramar
    Vet du vad jag hörde.. Min syster hade problem med finnar på ryggen o så...... En läkare sa till henne, testa att utesluta mjöl. Tydligen skulle det ha ngt samband med magen, just finnar på ryggen.. Testa. Det andra kanske försvinner också? Men just ryggen var ofta förenat med magen, o en överkänslighet mot gluten.

Kram
  • SMARAGD

Släpper mig fri.. Ingen mening att vara anonym. Har ju problemen, punkt slut. Så nu vet ni vem jag är =) Om ni vill skriva privat så  får ni det =)

kram (DIANE)

• SMARAGD
    Anonym (DiNJAne) skrev 2010-12-10 00:24:48 följande:
    Ni som blivit hjälpta av Diane - hur lång tid tog det innan det märktes någon tydlig skillnad? För min del hjälpte det inte, och jag åt det iaf betydligt längre än vad man ska göra enligt bipacksedeln.
    Jag äter det annars hela tiden! Just som P piller. Och det hjälper för mig=) Förvinner inte helt, men blir mkt bättre=)
  • SMARAGD
    Anonym (pricken) skrev 2010-12-10 00:28:46 följande:
    Ja, för att inte tala om porerna som blir som "hål"...usch...

Inlägg (DIANE): Tack jag ska höra mig för om det, hur det fungerar. Hur gör du med din akne nu då?? Trots att man kämpat hela sitt liv är det svårt att bara acceptera återfall...men det är sååå pinsamt. Jag är livrädd för starkt ljus, blir enormt osäker av det...tänker alltid att nu syns blafforna extra... jag har hemska komplex för min hy...

Inlägg 4: Men ska du ej testa annat om det ej hjälpt? Och vad är epiduo för nåt?

Nu tyckte läkaren jag skulle testa aberela, har ni provat det? Undrar om det är effekttivt och om man får en uppblossning i början....
    Vad jag gör.. Ja jag kan inget göra tyvrr.. Men håller mig undan stränder o sånt.. Dessutom ovanpå acnen, så har jag kraftig hårväxt. Känner mig som e nkarl ibland. SÅ jag håller mig oavsett borta. Mitt ansikte har alltid varit förskonat...... Jag äter diane hela tiden. Inte bara enligt behandlingstiden. Funkar för mig =)

Försök att inte ha för mkt komplex kära du. HAr du testat att peela ansiktet? Inte med krämer o sånt, utan, peelinghandskar då o då ?

kram till dig!
  • Anonym (carbs)

Min hy har blivit bättre sen jag började äta mindre kolhydrater, inte GI 0 men inget bröd, pasta eller potatis. Många som kör LCHF kost har fått mycket bättre hy har jag hört.

• SMARAGD
    Anonym (carbs) skrev 2010-12-11 22:23:43 följande:
    Min hy har blivit bättre sen jag började äta mindre kolhydrater, inte GI 0 men inget bröd, pasta eller potatis. Många som kör LCHF kost har fått mycket bättre hy har jag hört.
    Så är det i många fall ja. För att mkt besvär med finnar går genom magen... O Enligt mig iaf, så mår magen bättre av gi/Lhcf osv =)
  • Anonym

Mina finnar försvann när jag började äta bättre.
    Det blev kanske lite radikalt, men jag la av med allt vitt socker, mjöl, mejeriprodukter och processad mat öht. Äter MASSOR av gröna grönsaker, ganska mycket frukt och dricker mycket vatten. Inget bröd, pasta och ris. Mycket alger och nötter.

Men jag förstår att många inte är villiga att göra en sån koständring. (jag gick förresten ner 10 kilo och blev fräschare öht).

Efter att ha sett skillnaden i min egen hy är jag fullständigt övertygad om hur stor roll kosten spelar i acne.

• Anonym

Jag har provat massa behandlingar, både p-piller och olika antiobiotika och krämer. Det har fungerat under behandlingstiden (förutom krämerna som är skit rent ut sagt) men när man slutar kommer det tillbaka direkt. Jag äter nu vitamin b5 i höga doser, och det hjälper. Även här så fungerar det bara så länge jag äter det varje dag, men det är iallafall mer hälsosamt än antibiotika och starka krämer som torkar ut huden. Ge det en chans, du blir kanske förvånad. Jag trodde inte på det, men provade när jag blev desperat. Det bästa jag gjort! Det fungerar på de flesta som provar faktiskt. Endast ett fåtal som jag hört inte får någon effekt trots att de tagit tillräckligt stora doser.

• Anonym (pricken)

Jag åt stenålderskost i ca 1,5-2 år, och ja, det hjälper!

Saken är bara att efter så lång tid hinner man börja drömma om ris med kyckling, lasagne, ostmacka och annat man ej fått äta på länge...så i perioder har jag fuskat kraftigt det senaste året.

Det som påverkar allra mest är just vetemjöl i alla former, även popcorn. Sötningsmedel ger mig extremt acneutbrott...mjölk påverkar också....

Så kosten är absolut en del av det hela, vid sidan av bra hudvård....men det hjälper inte alltid, man får prova sig fram..

Svar på tråden Vuxenakne - fler? Hur göra?