• Pumpalicious

Alkohol och små barn

Är lite nyfiken på hur andra gör;

Scenario 1:
    Du och din man är båda hemma. Dricker ni alkohol? Bara en av er? Båda två?

Scenario 2: Du är ensam hemma med barnen. Dricker du alkohol?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-10 17:47
    Menar efter att barnen har gått o lagt sig!

• Svar på tråden Alkohol och små barn
  • viseversa

Eh nej varken jag eller sambon dricker alkohol. Tycker inte barn ska behöva se sånt. Barnen går före allt.

• Pumpalicious

Menar efter att barnen har gått o lagt sig!

• Tow2Mater

Scenario1 : Ja, fast mannen dricker annars sällan så det händer inte så ofta att vi båda dricker samtidigt.

Scenario 2: Ja.

Hos oss far inte barnen illa av att se föräldrarna dricka alkohol.

• tjej87

Jag har inga barn ännu men som jag skulle tro att vi båda nog kommer dricker även om barnen är hemma och även om dom är vakna. Mina föräldrar har gjort det och jag/mina syskon har aldrig mått dåligt av att se dom ta ett glas vin, en öl eller så... Självklart hade vi ju inte druckit oss fulla men det gör vi inte så ofta nu heller, bara på fest ibland :P

Dricker väldigt sällan ensam då jag oftast inte har boxvin hemma och inte vill öppna en flaska bara för ett glas men hade jag haft vin över hemma skulle jag även kunna ta ett glas om jag var ensam med barnen hemma i framtiden.

• Pumpalicious

Tänk om något händer o ni behöver ta er till akuten med barnen? Hur kommer ni dit och känns det "bra" om båda är påverkade i en sån situation?

• Mälaröbo

Ingen av oss dricker om det inte är "fest".
    Vi dricker alltså aldrig om det bara är vi två eller om vi är ensamma.
    Detta är inget val vi gör pga barnen utan vi ser helt enkelt ingen anledning...

Oftast har vi barnvakt och är på galej tillsammans, men ett par ggr/år har vi fest hemma och då dricker vi båda två tillsammans med våra gäster.

• Erica80
    tjej87 skrev 2010-12-10 17:56:41 följande:
    Jag har inga barn ännu men som jag skulle tro att vi båda nog kommer dricker även om barnen är hemma och även om dom är vakna. Mina föräldrar har gjort det och jag/mina syskon har aldrig mått dåligt av att se dom ta ett glas vin, en öl eller så... Självklart hade vi ju inte druckit oss fulla men det gör vi inte så ofta nu heller, bara på fest ibland :P
    Jag har barn och är uppväxt precis som du och kommer att göra precis likadant..

Varför ska det vara nolltolerans inför barn, är det bättre att föräldrarna smygsuper i garderoben?
    Nä, mina barn ska växa upp med en hälsosam syn på alkohol
  • MalinEddie
    Pumpalicious skrev 2010-12-10 17:44:09 följande:
    Är lite nyfiken på hur andra gör;

Scenario 1:
    Du och din man är båda hemma. Dricker ni alkohol? Bara en av er? Båda två?
    Vi dricker båda två med måtta.
    Pumpalicious skrev 2010-12-10 17:44:09 följande:
    Scenario 2: Du är ensam hemma med barnen. Dricker du alkohol?
    Det har hänt att jag har tagit ett glas rött med mig till badet någon gång när jag har varit själv.
  • Pumpalicious

Alkohol påverkar omdöme och förmåga att fatta förnuftiga beslut. Det påverkar även beteendet och personligheten. För barn är det oftast en skräckfylld och traumatisk upplevelse att se sina föräldrar, som ska stå för den grundläggande tryggheten i livet, plötsligt bete sig på ett oberäkneligt och annorlunda sätt. Tyvärr finns det alltför många barn som ”vant” sig vid att föräldrarna regelbundet är fulla och har fått lära sig att det är en del av tillvaron.

Detta säger de flesta barnpsykologer.-.

Svar på tråden Alkohol och små barn