• Pumpalicious

Alkohol och små barn

Är lite nyfiken på hur andra gör;

Scenario 1:
    Du och din man är båda hemma. Dricker ni alkohol? Bara en av er? Båda två?

Scenario 2: Du är ensam hemma med barnen. Dricker du alkohol?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-10 17:47
    Menar efter att barnen har gått o lagt sig!

• Svar på tråden Alkohol och små barn
  • älskarlivet81
    Pumpalicious skrev 2010-12-10 17:44:09 följande:
    Är lite nyfiken på hur andra gör;

Scenario 1:
    Du och din man är båda hemma. Dricker ni alkohol? Bara en av er? Båda två?

Scenario 2: Du är ensam hemma med barnen. Dricker du alkohol?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-10 17:47
    Menar efter att barnen har gått o lagt sig!
    Ja vi dricker vin till maten i princip varje helg (fredag eller lördag). Även om barnen är uppe skulle vi göra det, men nu är hon så liten så hon somnar innan vi äter.
  • älskarlivet81
    viseversa skrev 2010-12-10 17:45:50 följande:
    Eh nej varken jag eller sambon dricker alkohol. Tycker inte barn ska behöva se sånt. Barnen går före allt.
    Fast alkohol behöver inte betyda fylla och supa.. För fylla och supande tycker jag inte barnen heller behöver se.
  • älskarlivet81
    Pumpalicious skrev 2010-12-10 17:58:28 följande:
    Tänk om något händer o ni behöver ta er till akuten med barnen? Hur kommer ni dit och känns det "bra" om båda är påverkade i en sån situation?
    Man blir inte påverkad av 1-2 glas vin. Och skulle något hända tar vi en taxi, precis som vi skulle gjort om vi inte hade haft bil och körkort..
  • älskarlivet81
    Pumpalicious skrev 2010-12-10 18:03:11 följande:
    Alkohol påverkar omdöme och förmåga att fatta förnuftiga beslut. Det påverkar även beteendet och personligheten. För barn är det oftast en skräckfylld och traumatisk upplevelse att se sina föräldrar, som ska stå för den grundläggande tryggheten i livet, plötsligt bete sig på ett oberäkneligt och annorlunda sätt. Tyvärr finns det alltför många barn som ”vant” sig vid att föräldrarna regelbundet är fulla och har fått lära sig att det är en del av tillvaron.

Detta säger de flesta barnpsykologer.-.
    1-2 glas vin spelar ingen roll, jag ändrar inte mitt beteende eller personlighet på det..
  • MalinEddie
    älskarlivet81 skrev 2010-12-10 18:04:38 följande:
    Fast alkohol behöver inte betyda fylla och supa.. För fylla och supande tycker jag inte barnen heller behöver se.
    Jag håller med. Det är inte svart eller vitt som vissa vill ha det till.
  • Tow2Mater
    Pumpalicious skrev 2010-12-10 17:58:28 följande:
    Tänk om något händer o ni behöver ta er till akuten med barnen? Hur kommer ni dit och känns det "bra" om båda är påverkade i en sån situation?
    Om jag druckit ett glas vin eller en öl kör jag nog iallafall till akuten om det behövs. Om jag druckit mera, kontaktar jag kanske en granne, eller ringer ambulas. Kanske kör jag efter två glas vin också. Den situationen har inte uppstått, så jag vet inte riktigt vad jag gör. Jag planerar inte mitt dagliga liv efter vad som kanske kan hända med en typ 0.001% sannolikhet. Jag skulle nog inte bry mig hur det skulle "kännas" att komma till akuten påverkad om det skulle behövas.
  • Pumpalicious
    älskarlivet81 skrev 2010-12-10 18:05:49 följande:
    1-2 glas vin spelar ingen roll, jag ändrar inte mitt beteende eller personlighet på det..
    Klart ett glas eller två spelar roll, varför kan du inte köra bil på det tror du?
  • vampyria2

Nej varken jag eller min partner dricker när vi har barnen, är uppvuxen med en pappa som var alko och vet hur det känns som barn när en förälder blir anorlunda....min pappa var alltid snäll som bara den men jag gillade det inte ändå.

• Fiyali

Nej vi gör det i princip inte, inte någon av oss. Någon enstaka gång har mannen tagit en öl.
    Men jag tycker absolut inte det är fel att göra det. Hade jag varit jätte sugen på ett glas vin hade jag druckit det. Nu blir jag så sällan sugen.
    Att dricka "alkohol" har ju väldigt olika innebörd personer emellan.
    För mig är att "inta alkohol" - att dricka ett glas vin, mannen tar en öl under grillning mm.
    För en del av mina vänner är "inta alkohol" - att dricka en flaska vin, eller 5-10 öl.
    Jag tycker det är fel att vara berusad i närheten av småbarn, men inte att dricka för njutningskull.
    Att vara berusad är inte fel för att man på något sätt behöver vara elak eller dum, utan enbart för att småbarn får svårt att tolka de signaler man sänder ut - man förändrar sitt kroppspråk.
    Väljer man att dricka sig salongsberusad/är starkt medicinerad, tycker jag man ska försöka ha någon annan vuxen närvarande som kan hantera en situation 100% om en olycka skulle vara framme.

• Marleen

När jag va sambo kunde vi mkt väl ta något glas vin på kvällen när barnen sov. eller nån kall lö på sommaren till grillningen.

nu när jag e själv kan jag mkt väl också tänka mig att iblad med en kompis eller själv ta ett glas vin eller två, man behver ju inte dricka sig full. men jag älskar vin o tar gärna ett glas nån kväll då och då..

de gjorde mina fräldrar också o de har jag inte tagit skada av.. snarare tvärt om

Svar på tråden Alkohol och små barn